Provar att fråga här för lite fördjupad kunskap.

Bor i bostadsrätt i en fastighet byggd 1962. Fastigheten har inte stamrenoverats tidigare, men inspektioner har gjorts med kamera, och enligt styrelse är rören i gott skick.

Jag planerar att renovera mitt kök och mitt badrum. Så klart vill jag inte betala upp till en halv miljon kronor för att sedan få allt rivet igen, ifall styrelsen beslutar om stamrenovering.

Nu undrar jag vilka ”rättigheter” jag som bostadsrättsinnehavare har att få ta del av bostadsrättsföreningens övergripande planering kring eventuell stamrenovering? Finns det några bestämmelser kring detta, eller är man utlämnad till styrelsens goda vilja?
 
Underhållsplaner är offentligt och om styrelsen planerar att föreslå stambyte borde dom berätta om du pratar med dom. Om ett stambyte kommer senare är brf skyldiga att återställa till befintligt skick.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Underhållsplaner är offentligt och om styrelsen planerar att föreslå stambyte borde dom berätta om du pratar med dom. Om ett stambyte kommer senare är brf skyldiga att återställa till befintligt skick.
Tack! Då ska jag mejla styrelsen och efterfråga en sådan. När det gäller att återställa till befintligt skick, så har jag förstått att det endast är upp till vanlig standard. Allt jag väljer i min egen renovering över standard är därmed förlorat?
 
Beror även på stadgarna, läs dom också. Nytt kakel/klinkers är väl en smalare sak Isf?
 
  • Gilla
KycklingMos
  • Laddar…
BirgitS
Ibland går det att göra ett utbyte av alla vatten- och avloppsrör i badrummet på ett sånt sätt att de inte påverkas vid ett framtida stambyte. Prata med styrelsen.

Bor i en lika gammal lägenhet och när det började undersökas om stamrenovering för mer än 5 år sen så filmade man först och allt såg bra ut, men sen spolade man avloppsrören och en del av dem sprack så det blev en relining som inte påverkade befintliga badrum och kök alls.
 
  • Gilla
KycklingMos
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ibland går det att göra ett utbyte av alla vatten- och avloppsrör i badrummet på ett sånt sätt att de inte påverkas vid ett framtida stambyte. Prata med styrelsen.
Tack för era svar!

Jag har uppfattat styrelsen i min BRF som oerhört kunnig och kompetent. Dock inte alltid så ”förlåtande” gentemot okunniga medlemmar (som mig typ).

Som sagt, jag vill gärna veta kring eventuell stamrenovering, men vilka ytterligare frågor bör jag försöka få besvarade inför min framtida badrumsrenovering? I reglerna ingår så klart att styrelsen ska se renoveringsplaner och försäkringar hos entreprenören.

Vad mer bör jag ta reda på innan jag börjar söka entreprenör? (Djupt okunnig inom detta)
 
BirgitS
K KycklingMos skrev:
Vad mer bör jag ta reda på innan jag börjar söka entreprenör?
Det är mycket viktigt att få tag på en firma med bra referenser och då menar jag inte att några har skrivit in bra omdömen på någon sida på internet utan fråga runt bland kollegor och vänner.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Underhållsplaner är offentligt och om styrelsen planerar att föreslå stambyte borde dom berätta om du pratar med dom. Om ett stambyte kommer senare är brf skyldiga att återställa till befintligt skick.
En underhållsplan är inte ett offentligt dokument och medlemmar har ingen laglig rätt att kräva att få ta del av den. Sedan finns det heller inget som hindrar att styrelsen väljer att dela med sig av den.
 
  • Gilla
eb86
  • Laddar…
Även om det finns en underhållsplan som säger ett visst år, så finns ingen anledning att lita på det. Man kan skjuta på det i 10-15 år om det bedöms lämpligt, eller så blir det akut 5 år tidigare än planerat.
Och även om man renoverar på ett sätt som skall vara möjligt att klara badrummet från rivning när det blir dags för stambyte, så kan ingen garantera att stambytet glrs på förväntat sätt när det blir dags.

Det kan finnas enorma summor att spara på en ändrad dragning av stammarna vid bytet.
 
  • Gilla
lurk12345 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.