Problemet tycker jag är att el och vvs består av massa småartiklar. Det är omöjligt för en kund att kontrollera eller ens begära pris på skärringar och wago-kopplingar. Det är som att bilverkstan vid förfrågan om att byta växellåda skulle hänvisa till en sprängskiss på växellådan och fråga vilken del du vill få reda på pris på.

En elektriker eller rörmokare med erfarenhet bör isåfall kunna säga att hela jobbets material (och arbete) kostar ca X kr. Om detta är omöjligt måste man ju kunna redovisa ungefärligt vilka priser man har.

Ett alternativ kunde ju vara att man redovisade ett antal exempel eller jämförpriser och att övriga artiklar ligger på samma nivå. En lista med de vanligaste artiklarna för normala jobb, uttag, kabel per meter, kopplingar, rör mm. Då kunde jag jämföra elektriker A med elektriker B på ett hyggligt enkelt sätt. Och anta att övriga artiklar linjerar ungefär lika. Så agerar jag i stort i många andra affärer. Jag kollar vad tex mjölk kostar i willys och citygross och lokala ICA. Sen köper jag resten utan att jämföra.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Fast som kund kan man inte jämföra priser ner på detaljnivå. Kundens verktyg är offererat totalpris och skulle kunderna bli bättre på att kräva offert och företagen skulle bli tvungna att tillhandahålla dem så kan man helst plötsligt jämföra och ockrarna skulle sanera sig själva. Om tio olika företag offererar ett jobb runt 20k och en del ligger på 10k och en del på 40k och de som är billiga fortfarande gör ett utmärkt arbete så blir inte dom andra långlivade. Då blir marknaden självsanerande från skit oavsett vad prylarna kostar och inte.
De som känner sig lurade är ändå de som efteråt läser fakturan utan att ha kommit överens om nåt. Visst, det är ett jättejobb att ändra på sånt här men utan kunder får ingen jobb. Det är liksom kunderna som har makten. Det är inget vi löser nu på x antal år men om alla skulle försöka så tror jag nog att företagen helt plötsligt skulle ha tid och offerera mer än vad de gör idag. Nu är det tyvärr så att de utnyttjar det faktum att kunderna sitter trångt till och kanske inte får tag på nån annan. Då saltar man gärna räkningen om inget är sagt.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Jag tolkar det som att många tycker prislistorna i sig ÄR problemet och något vi ska lösa eller ta avstånd ifrån.
Jag har svårt att se att existensen av ett dokument kan vara ett problem. Problemet är väl när någon på något sätt hänvisar till detta dokument som någon slags grund till prissättningen.

Typexemplet är väl om någon langar fram Ahlsells hittepålista och säger jag måste lägga på 10 procent på mina inpriser för att täcka min materialhantering...
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
E
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har svårt att se att existensen av ett dokument kan vara ett problem. Problemet är väl när någon på något sätt hänvisar till detta dokument som någon slags grund till prissättningen.

Typexemplet är väl om någon langar fram Ahlsells hittepålista och säger jag måste lägga på 10 procent på mina inpriser för att täcka min materialhantering...
Vem gjorde detta?
Är nog allmänt känt att rabatter förekommer.
 
S Stefan1972 skrev:
Fast som kund kan man inte jämföra priser ner på detaljnivå.
Näe, men om de hade en "exempel/jämförprislista" på de vanligaste produkterna som går åt på de flesta arbeten och kan offerera de riktigt dyra (duschkabin, värmepump, laddbox) separat med pris skulle man kunna få en uppfattning om de är ockrare eller tar rimliga priser. Givetvis kunde de ju då lista ett Elko uttag för 25 spänn och sen montera Schneider för 350. Men det skulle ju isåfall vara uppenbart för även helt okunniga kunder.

Nu är det tyvärr så att de utnyttjar det faktum att kunderna sitter trångt till och kanske inte får tag på nån annan. Då saltar man gärna räkningen om inget är sagt.
Här är nog det stora problemet. El och VVS är som ryska brödköer. Man får ta det man får och vara glad om det var mögligt bröd, bara man fick nåt. :D Jag kan för mitt liv inte förstå att det är fler firmor som startas och som använder "utländsk" arbetskraft? Har skråets protektionism lyckats fullkomligt låsa ute andra än svenska hantverkare?
 
E
J JohanLun skrev:
Näe, men om de hade en "exempel/jämförprislista" på de vanligaste produkterna som går åt på de flesta arbeten och kan offerera de riktigt dyra (duschkabin, värmepump, laddbox) separat med pris skulle man kunna få en uppfattning om de är ockrare eller tar rimliga priser. Givetvis kunde de ju då lista ett Elko uttag för 25 spänn och sen montera Schneider för 350. Men det skulle ju isåfall vara uppenbart för även helt okunniga kunder.


Här är nog det stora problemet. El och VVS är som ryska brödköer. Man får ta det man får och vara glad om det var mögligt bröd, bara man fick nåt. :D Jag kan för mitt liv inte förstå att det är fler firmor som startas och som använder "utländsk" arbetskraft? Har skråets protektionism lyckats fullkomligt låsa ute andra än svenska hantverkare?
Det finns givetvis utländska företag också, vad gäller just el och VVS är ofta bekymret att det kan missas i de relativt omfattande regelverken. Som ju såklart även svenska kan.

Varför materiel skulle bli billigare har jag lite svårt att se men givetvis möjligt i teorin.
 
J JohanLun skrev:
Näe, men om de hade en "exempel/jämförprislista" på de vanligaste produkterna som går åt på de flesta arbeten och kan offerera de riktigt dyra (duschkabin, värmepump, laddbox) separat med pris skulle man kunna få en uppfattning om de är ockrare eller tar rimliga priser. Givetvis kunde de ju då lista ett Elko uttag för 25 spänn och sen montera Schneider för 350. Men det skulle ju isåfall vara uppenbart för även helt okunniga kunder.
Ja fast om vi leker med tanken på att du har fått offert från två företag och de ligger ganska lika men den ena har tagit 30kr metern för kabeln och den andra 10kr metern? Anser du att den andre som totalt sett kostar lika mycket ska väljas bort då ?
Min poäng är ju att priset på enskilda varor spelar mycket liten roll om man har ett totalpris som går att jämföra och efter det välja utövare. Man går ju liksom inte in och i detalj studerar varenda klamma som går åt..
 
S Stefan1972 skrev:
Ja fast om vi leker med tanken på att du har fått offert från två företag och de ligger ganska lika men den ena har tagit 30kr metern för kabeln och den andra 10kr metern? Anser du att den andre som totalt sett kostar lika mycket ska väljas bort då ?
Min poäng är ju att priset på enskilda varor spelar mycket liten roll om man har ett totalpris som går att jämföra och efter det välja utövare. Man går ju liksom inte in och i detalj studerar varenda klamma som går åt..
Jo, men mindre jobb är nog svårt att få fastpris på. men vet man prisnivån. Som att kolla vad en rätt kostar på en resturang, då ser man ungefärlig prisnivå.

Om jag fått två fastprisofferter så är det väl sak samma, om jag inte tror jag kommer behöva göra massor av ändringar. Det säkraste känns väl som att både timpris och lönsamhet på varor är "rimligt" - allt annat gör ju att det tenderar att påverka olika val om man tex vill byta något. Ju mer neutralt det är får båda parter desto bättre.
 
J JohanLun skrev:
Jo, men mindre jobb är nog svårt att få fastpris på. men vet man prisnivån. Som att kolla vad en rätt kostar på en resturang, då ser man ungefärlig prisnivå.

Om jag fått två fastprisofferter så är det väl sak samma, om jag inte tror jag kommer behöva göra massor av ändringar. Det säkraste känns väl som att både timpris och lönsamhet på varor är "rimligt" - allt annat gör ju att det tenderar att påverka olika val om man tex vill byta något. Ju mer neutralt det är får båda parter desto bättre.
jo men poängen är fortfarande den att ju fler offerter man är tvungen att skriva ju mer kommer oskäliga debiteringar på allt möjligt att försvinna. Det är helt omöjligt att styra upp det från andra hållet med transparenta prislistor och annat för det finns ingen lag på att man ska följa dessa. Det är fri prissättning ända tills det kan klassas för ocker. De firmor som ockra idag lär ju inte agera annorlunda för att de får rimliga prislistor och inte kommer de lägga nån vikt på de kunder som vill veta allt ner på klammer nivå innan heller. De tar hellre andra kunder då..........
Resonemangen är ibland på den nivån att kreti och pleti vill gärna att staten ska rycka in och lagstadga det här så alla är tvungna att ta samma pris så inte den stackars kunden helt enkelt inte kan råka illa ut. Det går ju inte heller........Är väldigt svensk på nåt vis att ha tryggheten i ryggen att det liksom inte ska finnas sånt här. Man ska liksom kunna veta att alla är ärliga. Men det är ganska naivt.......
 
S Stefan1972 skrev:
Det är helt omöjligt att styra upp det från andra hållet med transparenta prislistor och annat för det finns ingen lag på att man ska följa dessa. Det är fri prissättning ända tills det kan klassas för ocker. De firmor som ockra idag lär ju inte agera annorlunda för att de får rimliga prislistor
Detta förstår jag inte. Om en firma visar kunden en prislista måste den naturligtvis ses som en del av offerten/avtalet och då måste den naturligtvis följas, eller hur menar du?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Detta förstår jag inte. Om en firma visar kunden en prislista måste den naturligtvis ses som en del av offerten/avtalet och då måste den naturligtvis följas, eller hur menar du?
jo i det fallet såklart men de företag som ockrar väljer ju då kunder som inte vill ha offert och då se nå priser. De andra får jaga andra.......Då blir ju de oseriösa kvar ändå. Ska marknaden i sig få bort sånt här så måste ju kunderna kunna jämföra och då är ju ändå totalpriset det enklaste man kan gå på. Är ju få som väljer aktör efter hur mycket smågrejerna kostar utan det är väl ändå totalpriset som är intressant ?
 
D Daniel 109 skrev:
Jodå, ni kan skita i de fejkade priserna och utgå ifrån de verkliga.
Ja, precis som man normalt gör när man jobbar mot företag.

Jag beställer ofta grejer från ahlsell i jobbet, sen får jag en faktura där jag ser både vad vi betalade och hittepåpriset (och vilken rabattsats vi har på just den kategorin), ytterligare lite senare är det nån på ekonomi som fakturerar grejerna till kunden och lägger då på nån procentsats på vad vi FAKTISKT har betalat, ingen bryr sej någonsin på hittepåpriset.

Skulle kunden få en faktura på hittepåpriset så skulle man snabbt ha en kund mindre, det är HELT oacceptabelt i en långsiktig affärsrelation.
 
  • Gilla
Uffe A och 4 till
  • Laddar…
Avskyr Ahlsells upplägg.

Arbetar själv i branschen och deras system har gjort att kunderna stirrar sig blinda på rabatter. Vid flera tillfällen har arga kunder ringt upp och sagt att de minsann har mer rabatt på Ahlsell än vad jag ger dem, trots att priset efter rabatt är lägre än Ahlsells.

Sådana här upplägg skapar enbart en osund kultur där rabatter är allt.
 
  • Gilla
gone_fishing och 6 till
  • Laddar…
Rickard.
P Putt skrev:
Sådana här upplägg skapar enbart en osund kultur där rabatter är allt.

Vad kom först hönan eller ägget?

Jag har fått berättad att inköpare på ett riktigt stort svenskt bolag fortfarande har en kultur där dom hellre köper X för 12kr/st med 40% rabatt än X för 10kr/st med 0% rabatt, det är helt enkelt fördelaktigt för inköparna att göra så på något sätt även om jag inte fick veta exakt hur.

Detta företag har såklart inget med Ahlsells att göra men det lät inte som att det var något som enbart skedde här.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Vad kom först hönan eller ägget?

Jag har fått berättad att inköpare på ett riktigt stort svenskt bolag fortfarande har en kultur där dom hellre köper X för 12kr/st med 40% rabatt än X för 10kr/st med 0% rabatt, det är helt enkelt fördelaktigt för inköparna att göra så på något sätt även om jag inte fick veta exakt hur.

Detta företag har såklart inget med Ahlsells att göra men det lät inte som att det var något som enbart skedde här.
Säkerligen finns någon slags dold kick-back inblandad där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.