Hej! När jag flyttade i min hyreslägenhet stank den rök. Tapeten i ena rummet har inte bytts ut på 40 år och var gravt skadad (hål, bubblor, missfärgningar). Jag tapetserade om själv och det blev tyvärr inte helt perfekt (inte helt dåligt heller, men kan nog klassas som icke fackmannamässigt). Det blev dock tusen gånger bättre än det var. Nu till min fråga: jag ska flytta ut och vill inte betala hur mycket som helst för den där tapeten. Frågan är då vad som blir bäst (billigast för mig):
alt 1: lämna kvar som det är och ev. betala för att arbetet är inte fackmannamässigt utfört.
alt 2: riva ner hela allt (inte tapetsera på nytt utan bara riva). Jag tänker att det kan då räknas som onormalt slitage och då ska priset dras av för att tapeten är 40 år gammalt?
 
Klagar hyresvärden? Vad är i så fall sagt?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Klagar hyresvärden? Vad är i så fall sagt?
Nej, inte än (har inte bokat besiktningen än). Men de är giriga så jag vet att de kommer att försöka få så mycket som de bara kan (tidigare hyresgästen fick betala massor men de fixade INGENTING efter honom). Dessutom så flyttar jag så långt bort att jag måste göra det jag ska nu på en gång, inte vänta på besiktningen.
 
Har du bilder på hur det såg ut innan så har du bevis på att du inte försämrat standarden. Gå inte med på något!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du bilder på hur det såg ut innan så har du bevis på att du inte försämrat standarden. Gå inte med på något!
Jag har bilder och det står i besiktningsprotokollet också att tapeten var i dålig skick. Sen kan jag kanske klaga på att de borde bytt ut tapeten när de debiterade tidigare hyresgästen för tapetskadorna?
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123
  • Laddar…
Håll dig till fakta om ditt fall inte vad som borde ha hänt då Fd hyresgästen fick betala osv. Vägrade värden tapetsera om eller vad sades när du skulle flytta in ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Håll dig till fakta om ditt fall inte vad som borde ha hänt då Fd hyresgästen fick betala osv. Vägrade värden tapetsera om eller vad sades när du skulle flytta in ?
Ja, de sa att vill jag få tapeten utbytt så måste jag göra det själv för bofonden räckte bara till ett rum och ett kök. De menade att det inte luktade så farligt (fast själv fick jag till och med huvudvärk av stanken) och att de byter inte ut tapeten bara för att den är skadad.
 
Det kommer nog gå bra då. Stå på dig och skriv inte på något!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.