Hejsan

Har ett Mellby garage ML36 med plant tak som ska förses med fackverkstakstolar. Tänkte inte ens försöka mig på att slå ihop dessa själv utan köpa färdiga.
Det jag vet är att garaget är 3800mm brett och ska ha taklutningen 30grader samt ett cc på 1200mm. Men när man kollar på takstolsfabrikanternas hemsidor så är det ju 20 mått till som måste anges.

Kanske någon som har ett likadant garage, med ritning på takstolarna?

Någon som har lust å hjälpa till???

/Magnus
 
Vilka fler mått är det du behöver? Du har ju onekligen de viktigaste. Exakt hur fackverket ska se ut är tillverkarens problem.
 
Så farligt behöver det inte bli. B1 är ju bredden på väggarna. Någon bärande vägg har du väl inte, så B2, B3 och M behövs inte. Tasslängden är ju mest en utseendesak, men 500-600 mm tycker jag blir lagom. Det beror naturligtvis på hur det ser ut i övrigt. Troligen har du samma längd på båda sidor, så T1 och T2 blir samma mått.
Återstår höjden h1, men den är väl inte så viktig. Det är bättre att ange hur mycket som ska vara kvar när man snedsågat balken. 50-75 mm kanske.
 
Tackar för hjälpen, ska kika lite mer på det under kvällen. Hoppas att det blir bra till slut :)

/Magnus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.