Hej!

vi flyttade nyligen in i ett radhus och har noterat att det finns en massa blå stenliknande föremål i trädgården. Varken jag eller sambon har sett något liknande förut och ber er om hjälp med att identifiera vad det kan vara.

jag har lite bilder, kan ta fler om ni vill.
önskar ni någon mer info så gör jag mitt bästa för att tillgodose er med vad ni behöver!

Tacksam för all hjälp

Med vänliga hälsningar,
Robert
 
  • Blå stenliknande föremål i jord med grässtrån och småstenar i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Jord med små blå stenliknande föremål i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på mörk jord med små blå stenliknande objekt blandat med små rötter och gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det första jag tänker på är konstgödslet blåkorn. Men jag brasklappar iaf, era ser ut att va mer platta än som små bollar…
 
Jag köpte en gång en sorts pumpafrön som var behandlade med någonting blått för att hålla längre. Ser lite likartat ut på håll. Kan du ta en närbild så att man kan se formen bättre? Är de liksom platta? Går de att bryta av?
 
Tagit en närbild, har även gett mig på att krossa en av dem mellan två stenar.
Rejält hård! Men gick tillslut.

jag skulle uppskatta att de åtminstone legat i jorden i över ett års tid
 
  • Närbild av krossade stenar mellan två större stenar, visande stenarnas tålighet och ålder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en hård, blå krossad sten på ett träunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dekorsten?
 
Skulle gissa på slaggstenar...

Har ni en hytta i närheten eller fått massor/jord från nåt ställe med hytta?

/ATW
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Hallonbåten
Påminner om råttgiftet "storm"
 
För min del påminner det om kattsand. Den blir sådär blå när den är mättad med vätska. Förpackning av Best Friend Fresh & Easy kattsand med bild på en vit katt och blåa kristaller som symboliserar sanden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Supertack för alla tankar!

jag blev lite rädd där när jag började googla råttgift, men tror vi kan utesluta det. När jag såg närbild på råttgiftet så vart det rätt olikt det som jag har i trädgården.

däremot så kanske det rör sig om någon dekorsten, jag kan krossa dem mellan två stenar, med mycket kraft.
 
F Flaska skrev:
Ser ut som kopparsulfat kristaller

[länk]
 
topsiekret topsiekret skrev:
För min del påminner det om kattsand. Den blir sådär blå när den är mättad med vätska.
Den kattsand vi har (samma som på bilden oftast) har aldrig blivit blå när den bli blöt (däremot gul...). Dock finns det några enstaka blåa korn inblandat i sanden av någon anledning.
 
useless useless skrev:
Den kattsand vi har (samma som på bilden oftast) har aldrig blivit blå när den bli blöt (däremot gul...). Dock finns det några enstaka blåa korn inblandat i sanden av någon anledning.
Det är säkert rätt, jag upplever dock att dom blå blir fler/större? Iofs inte detaljstuderat… Men det verkar ändå inte vara just kattsand i TS fall. :)
 
Nån som dumpat akvariesand?
Uppslag av olika färger och sorter av akvariegrus och sand presenterade i en onlinebutikssökresultatsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror inte det är kattsand i mitt fall.
Det verkar som förre ägaren använt den som någonslags jordförbättring i gräsmattan. Finns en massa samlade bland rötterna i gräsmattan.

Mycket märkligt…. Nu har jag plockat så många jag bara kan från gräsmattan i och med att vi ska så gräsmatta i en del av landet, jäkla jobb
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.