@
H Heimersson skrev:
Hade precis en hantverkare här som kaklade köket. Jag var hemma hela tiden men pysslade med annat och nu efteråt förstår jag inte varför jag inte kollade noggrannare innan han gick. Han kommer visserligen tillbaka för att lägga silikon men jag vill bara ha någon annans åsikt. Vad är ert helhetsintryck? Framför allt undrar jag om hörnet måste se ut som det gör. Dels att linjerna inte möts och att det är så många småbitar. På ett flertal ställen är det hål i fogmassan, bl a bakom kranen. Är det inte risk att det kommer in vatten där? Plattor ser ut att sitta snett.

(jag ser att det finns en annan aktuell tråd i samma ämne)

[bild] [bild] [bild] [bild]
De flesta hemma-fixare skulle lyckas betydligt bättre... Även om det är första gången de kallar..
 
Helt perfekt kan man aldrig få såvida du inte har en exceptionellt raka väggar. Men den här killen har inte gjort sitt jobb. Man gör inte på det här viset. Man måste mäta så att bitarna blir så långa som möjligt i hörnet. Detta pga att en fog som är nära avslöjar en vägg som inte är spikrakt rejält. Sen om man nu ska hoppa distanserna så borde man ha sådan vana att resultatet blir likvärdigt och det ser man att så inte är fallet. Om man börjar i hörnet så är det lättare att se att linjerna möts. Hade du särskilda önskemål om förskjutningen av kakelplattorna om att de skulle ligga halvvägs in? I så fall borde kakelsättaren upplyst dig att det inte skulle sett bra ut i hörnet med små passbitar till följd om man vill att det ska sluta längs med bänkskiva. Jag som inte har detta som yrke gör ett mycket bättre jobb. Mitt betyg är inte godkänt.
 
Excel
H Heimersson skrev:
Hade precis en hantverkare här som kaklade köket. Jag var hemma hela tiden men pysslade med annat och nu efteråt förstår jag inte varför jag inte kollade noggrannare innan han gick. Han kommer visserligen tillbaka för att lägga silikon men jag vill bara ha någon annans åsikt. Vad är ert helhetsintryck? Framför allt undrar jag om hörnet måste se ut som det gör. Dels att linjerna inte möts och att det är så många småbitar. På ett flertal ställen är det hål i fogmassan, bl a bakom kranen. Är det inte risk att det kommer in vatten där? Plattor ser ut att sitta snett.

(jag ser att det finns en annan aktuell tråd i samma ämne)

[bild] [bild] [bild] [bild]
Fulaste kaklingen jag sett, en blind amatör gör det snyggare.
 
M maria01 skrev:
Är det ts själv som har gjort jobbet eller nån i familjen? Ingen hantverkare har utfört det där
Kontaktade en målarfirma som jag fick tips om av min mäklare inför försäljning och dom skickade hit en kille som målade och kaklade.
 
Ser tyvärr hemskt ut, betala absolut inte!
 
E
Bara att lägga ett lager till åt höger så blir det bra.

Troligen TS fel då hens hus verkar vara byggt med fel mått.
 
  • Haha
Kurtivan och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om det sen till detta kanske är fel material och felblandat, och kanske använt för länge (börjat brinna) så kanske 100% av utförandefel åstadkommits, men detta sista eventuella går inte att avgöra på bilder.
Jag hade själv valt och köpt kaklet på Bauhaus men tagit hjälp av en personal där för att plocka ihop rätt mängd fäst- och fogmassa eftersom jag inte kan något om detta. Han som kaklade påpekade att det var snabbhärdande fästmassa och att man normalt inte använder det annat än för små ytor. Men en hantverkare ska väl kunna säga ifrån om det inte går att göra ett acceptabelt jobb p.g.a materialet?
 
  • Gilla
minitoy och 1 till
  • Laddar…
H Heimersson skrev:
Jag hade själv valt och köpt kaklet på Bauhaus men tagit hjälp av en personal där för att plocka ihop rätt mängd fäst- och fogmassa eftersom jag inte kan något om detta. Han som kaklade påpekade att det var snabbhärdande fästmassa och att man normalt inte använder det annat än för små ytor. Men en hantverkare ska väl kunna säga ifrån om det inte går att göra ett acceptabelt jobb p.g.a materialet?
Då har du svaret där. Ingen tid att gå över och rätta till Konstigt att han fortsatte då. Märkligt
 
H Heimersson skrev:
Jag hade själv valt och köpt kaklet på Bauhaus men tagit hjälp av en personal där för att plocka ihop rätt mängd fäst- och fogmassa eftersom jag inte kan något om detta. Han som kaklade påpekade att det var snabbhärdande fästmassa och att man normalt inte använder det annat än för små ytor. Men en hantverkare ska väl kunna säga ifrån om det inte går att göra ett acceptabelt jobb p.g.a materialet?
Han var ju målare, han har ju ingen aning om kakel tydligen.
Betala inte en krona för den biten. Jag kaklade en lite toa precis och det blev inte i närheten så dåligt, då var det ändå kanske 15 år sen jag gjorde det som sommarjobb.

Bara att riva.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Då har du svaret där. Ingen tid att gå över och rätta till Konstigt att han fortsatte då. Märkligt
Fast en murare/kakelsättare hade mätt innan de satt plattorna så att de vet hur de slutar.
Farsan har jobbat med det hela livet. Har alltid sett han mäta och lägga ut löst för att se om det bli vettigt.
Det går ju inte skylla på fästmassan att hörnen blev skit.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Fast en murare/kakelsättare hade mätt innan de satt plattorna så att de vet hur de slutar.
Farsan har jobbat med det hela livet. Har alltid sett han mäta och lägga ut löst för att se om det bli vettigt.
Det går ju inte skylla på fästmassan att hörnen blev skit.
Håller med. Det skrev jag i ett inlägg ovan också. Man måste mäta innan. Det finns ingen vägg som är spikrak. Så långa bitar som möjligt mot hörn. I det här fallet så hade det räckt mycket genom att bara ändra förskjutningen på fogen.
 
  • Gilla
Sittställning och 1 till
  • Laddar…
H Heimersson skrev:
Hade precis en hantverkare här som kaklade köket. Jag var hemma hela tiden men pysslade med annat och nu efteråt förstår jag inte varför jag inte kollade noggrannare innan han gick. Han kommer visserligen tillbaka för att lägga silikon men jag vill bara ha någon annans åsikt. Vad är ert helhetsintryck? Framför allt undrar jag om hörnet måste se ut som det gör. Dels att linjerna inte möts och att det är så många småbitar. På ett flertal ställen är det hål i fogmassan, bl a bakom kranen. Är det inte risk att det kommer in vatten där? Plattor ser ut att sitta snett.

(jag ser att det finns en annan aktuell tråd i samma ämne)

[bild] [bild] [bild] [bild]
Tyvärr ser det hel kasst ut. Jag hade klagat utan problem. Ska ju sitta i många år dessutom.
 
Sittställning
H Sanninilsson skrev:
Tyvärr ser det hel kasst ut. Jag hade klagat utan problem. Ska ju sitta i många år dessutom.
Man behöver väl inte klaga utan problem ?

Här finns ett uppenbart fel dock.
 
H Heimersson skrev:
Kontaktade en målarfirma som jag fick tips om av min mäklare inför försäljning och dom skickade hit en kille som målade och kaklade.
Målare sysslar inte med kakling du ska ha en plattsättare hur ser målar jobbet ut då ?
 
Sittställning
M maria01 skrev:
Målare sysslar inte med kakling du ska ha en plattsättare hur ser målar jobbet ut då ?
Man kan besitta flera kompetenser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.