Hej,

Jag har flytspacklat och handspacklat lokalt fall i vårt nya badrum. Fallet var bra. Nu när jag sätter Kiilto brunnsmanchett är den så tjock att den skapar lokalt bakfall beroende på hur långt vattenpass man använder.

Så frågan är, hur långt vattenpass ska man använda som kortast?

Använder jag 60cm pass är det ca 1.5cm fall på sämsta stället men använder jag en kloss under passet på ca 15 cm är det lite bakfall där vid brunnsmanchettkanten.
 
T
Brunnsmanschetten är typ 2-3mm tjock och blir det då bakfall när du lägger på ett 60 cm pass så jag tror inte på att du har 15mm/m.

Brukar personligen flyta ett fall på 22-23 mm per meter så när tätskikt är lagt så ligger jag runt 20mm.
 
T tank77 skrev:
Brunnsmanschetten är typ 2-3mm tjock och blir det då bakfall när du lägger på ett 60 cm pass så jag tror inte på att du har 15mm/m.

Brukar personligen flyta ett fall på 22-23 mm per meter så när tätskikt är lagt så ligger jag runt 20mm.
Nu tror jag du läste lite snabbt eller så var jag otydlig. Försöker förtydliga.

Med 60 pass har jag nu ca 15mm på 0.6m mätt mot manchetten på sämsta stället.

Tar jag en kloss på ca 15cm under vattenpasset ( istället för kortpass ) mot manchettkanten på sämsta stället blir det lite bakfall.

Men, hur kort pass ska man använda som minst när man mäter fall?
 
K
15 cm? Det verkar ju märkligt att du får bakfall då. Som sagt är manschetten 2-3 mm tjock och det kan bli en kant men aldrig bakfall. Har du tryckt till den ordentligt?
 
K Kallebo skrev:
15 cm? Det verkar ju märkligt att du får bakfall då. Som sagt är manschetten 2-3 mm tjock och det kan bli en kant men aldrig bakfall. Har du tryckt till den ordentligt?
Sprang upp och kollade. Vid 15 cm är det fall men vid ca 12cm och kortare blir det bakfall.

Tryckt till den? Den ska väl bara läggas ut/ slätas ut som den är eller?
 
K
Den är ju av något mjukt asfaltsmaterial som kletar fast i folien om jag inte minns fel. Är där ok fall innan du monterar den ska det inte bli sämre. Titta på denna video
 
K Kallebo skrev:
Den är ju av något mjukt asfaltsmaterial som kletar fast i folien om jag inte minns fel. Är där ok fall innan du monterar den ska det inte bli sämre. Titta på denna video
[media]
Jo har sett den. Den kletar fast i golv och brunn. Man limmar mot duk sedan.

Jag tror inte det blir något problem i praktiken. Är mest att det blev en kant där som jag inte var beredd på. Jag hade nog anpassat fallet lite mer med tanke på manchettens tjocklek om jag bara undersökt detta innan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.