Hej!

Har precis fått resultstet på min radonmätning som visar att jag ligger 100 Bq/m över gänsvärdet. Eftersom jag inte har något byggmaterial i huset som kan avge radon så måste det komma från marken. Jag har idag enbart frånluftsventilation med fyra frech 90 friskluftsventiler i ytterväggarna. Eftersom jag även har en braskamin som jag eldar i kontinuerligt under vinterhalvåret får jag ett stort undertryck i huset vilket medför att luft sugs in från krypgrunden, gammalt hus med otät trossbotten.

För att få en mer kontrollerad ventilation har jag funderingar på att installera ett FTX-system.

Är det någon av er forumvänner som har någon erfarenhet av FTX-system?
Vad bör man tänka på?
Skall man inte ha roterande värmeväxlare vid hög radonhalt?

Tacksam för alla synpunkter.
 
Inget fel med FTX, men det är väl inte det första man tänker på när det läcker markradon från krypgrunden, eller?
 
Markradon kommer in genom sprickor i grunden. Detta p.g.a. undertrycket i huset.
Om du inte har undertryck i huset så kan du trycka ut varm luft i väggarna som kondenserar och ger fuktskador.
Du måste alltså sänka trycket under huset, vilket görs med en fläkt (radonfläkt kallas det märkligt nog :)
 
Bara 100 Bq över nuvarande norm är ju inte direkt alarmerande - gör inget förhastat, du har tid att hitta enkla lösningar som fungerar för dig.

Att sänka trycket under huset är ju bra, men det kan vara rätt besvärligt.... En bra början kanske att ytterligare förbättra tilluften i huset, speciellt i källaren. Ju lägre undertryck desto bättre i ditt fall (utan att skapa övertryck).

Kaminen suger in stora mängder luft som du säger - är det inte möjligt att bygga ett separat friskluftsintag till denna kamin? Det skulle förbättra både ekonomi och minska undertrycket i huset när du eldar.

Sök efter enkla lösningar innan du river huset i småbitar för att få dit fläktar och annat elände.
 
Men vänta här. Han skriver krypgrund vilket borde innebär att han inte har källare utan torpargrund (har iaf aldrig hört att man har källare då;)). Borde inte bara en täckning av markytan av plast som även stoppar fukt upp. Annars borde ju en liten fläkt som gör undertryck även funka men då kanske man suger in fuktigt luft utifrån som kondenserar på bjälkar mm.
 
Bra att det är nån som läser hela inläggen.....;)
 
Munters Sverige + separat tilluft till kaminen. Då säkrar du samtidigt krypgrunden mot fukt och mögelskador.
 
Tack för alla synpunter, kom med fler.

Jag har redan satt en en avfuktare i förebyggande syfte. Det är en munters MH270
och den i sig skapar ett undertyck men jag har ställt den så att fläkten stannar efter tio minuter utan avfuktningsbehov och detta innebär att undertrycket i krypgrunden försvinner. Vintertid är ju avfuktningsbehovet litet vilket medför att avfuktaren står mycket stilla. Steg ett blir att ändra så att fläkten går hela tiden (vilket ger konstant undertryck) och eventuellt komplettera med någon frisluftventil till i bodelen. Min braskamin är en keddyinsats i en öppen spis. Är det någon som har komletterat en sådan med ett friskluftsintag?

Vad tror ni om dessa lösningar?

Som ni nämner ovan känns det lite överarbetat att installera ett FTX-system man måste ju ändå justera in det med ett visst undertryck.

På återhörande. mvh p3
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.