Någon klok här ute som kan hjälpa oss att bena ut detta.
För att dra en lång historia kort, bor i ett hur, byggt på 80-talet. Totalrenoverat på slutet av 90-talet eftersom en brand härjade. Efter brand går det inte att få nog varmt vatten till övervåningen?!

Jag gillar att duscha eller bada VARMT, detta går ibland (aldrig vad men dusch) på övervåningen.
Upplever att när det är varmt ute (sommar över 20 grader) är det nästintill bara ljummet vatten. Detta kan ju inte vara hälsosamt heller med tanke på bakterier som kan lägga sig i rör?! legionella?!

när vi tvättar eller duschar samtidigt på två våningar är det nästan iskallt på båda plan, ska verkligen inte ett hus med fjärrvärme klara det?

har haft hit en duktig rörmokare i annat fjärrvärmeärende och han har som snabbast kollat över detta men även han fattar ingenting, hur det kan vara så.

vi har såklart bytt blandare i hopp om att det var något ”enkelt”.

vem ska jag kontakta? Var kan det vara för fel, för fel MÅSTE det vara.
Tacksam för alla so
Hjälper mig spåna vidare.
 
Om du har en enkel blandare d.v.s. ingen med termostat, gärna nära värmecentralen, så kan du börja med att bara tappa varmvatten och mäta temperaturen på detta ( 55-60 C ).
Prova också att notera effektökningen på din värmemätare, när du tappar enbart varmvatten och med stort flöde. Jämför den siffran med när du försöker få rätt temperatur i duschen. Blir den lägre vid dusch, så har du något, som hindrar ditt varmvattenflöde till duschen. Det kan t.ex. vara ett igensatt smutsfilter eller inställning i duschblandaren.

Edit: Om du inte kan få enbart varmvatten med tillräckligt temperatur och med stort flöde, så kan felet också sitta i primärkretsens smutsfilter, men då har du förmodligen inte haft speciellt varmt inomhus i vintras heller. OBS att fixa ett sådant fel själv, kräver både stor aktsamhet och fjärrvärmeleverantörens medgivande.
 
Redigerat:
  • Gilla
linnnordstrom
  • Laddar…
FJV kn aldrig få slut på VV, det sitter en regulator i skåpet som reglerar VV. Ta en bild framifrån skåpet med luckan öppen.
 
  • Gilla
linnnordstrom
  • Laddar…
Värmepannans insida med rör, ledningar och styrpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Uppe till höger sitter det en ventil med ett kopparrör på och det finns ett vred för att ställa in VV-tempen, tror det står + och - på det. Om den bråka så kan VV åka jojo i tempen. Det som är viktigt är vilken temp FJV kommer in med, den ska vara minst 65 C för att ge VV. Dom 2 rör som FJV kommer in med, dr ett ska vara bra varmt och det andra lite svalare. Nu sommartid så sänker FJV-verket tempen. Känn på rören på morgonen, är dom kalla så finns igen bypass som håller tempen upp på rören. Har ni serviceavtal med FJV eller liknande. Men som sagt prova med att vrida reglaget för VV ca 10 ggr från max till min och tappa VV samtidigt, då kommer tempen på VV att förändra sig med, notera först hur den står nu.
 
  • Gilla
linnnordstrom och 1 till
  • Laddar…
Granne fick slut på varmvatten så efter lite spolande och kännande på rören så hittar jag en tvättmaskin ansluten till en blandare med både kall och varmvattenkranen öppna så det spolade in kallvatten i varmvatten röret.

För TS så kan det vara en blandare där backventilerna get upp.

Protte
 
  • Gilla
Ingemar O och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.