Hej,

Det är så att jag har märkt att de har uppkommit svarta prickar vid taket i vardagsrummet som är mot balkongen. Det är så att jag bor högst upp och föreningen har kommit ut att de är prioritet att renovera taket. Vilket får mig misstänka detta fuktskada har orsakats p.g.a taket är för sliten.

Min fråga är. Vem kommer stå för bekostnad och är det svart mögel?
 
  • Svarta prickar på en vit vägg i hörnet nära taket, misstänkt mögelskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svarta prickar i hörnet av ett vitt tak som misstänks vara fuktskada eller mögel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det kan vara mögel men det kan också vara smuts därför att det är otätt i vägg-tak-vinkeln så det kommer in luft utifrån. Det ser rätt kladdigt ut med spackel eller fog där vilket kan bero på att det är en glipa som någon har försökt täppa till.

Med tanke på att åtgärden är att tvätta och måla så skulle jag säga att det inte spelar så stor roll om föreningen bekostar det eller om du fixar det själv.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Hej,

Det är inte spackel. Det är tapet, om de är mögel. Tänkte inte röra på det förens föreningen kollar på det? Isåfall om de inte hjälper till, vad kan jag göra om de är svart mögel. Har hört att de inte är enkel att få bort.

Sen hade jag målat om hela lägenheten för 2 år sen och då fanns de inte de svarta prickarna förens de dök upp nyligen
 
BirgitS
Mögel kräver näring och fukt för att leva så tar man bort det ena så dör det. Så det är mycket enkelt. När eventuell tillkommande fukt har slutat att komma så tvättar man rent och målar över.

Men det är förstås föreningens ansvar att se till att taket inte läcker.
 
Okej, har inte problem. Är bara rädd att jag inte får bort det och de sprider sig. Har inga problem att måla om i efterhand. Ska kanske vänta tills de svarar mig. Just ju ser det ut att vara på taket och inte väggen eller tapeten. Om de inte självklart gömmer sig bakom det.

Tack för din upplysning
 
Är det inte en lite svagt missfärgad rand en bit ner också. Det skulle kunna vara vatten som runnit.
 
Det är precis som du säger
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.