Hej har ett Plannja regaltak som har börjat få lite ytrost på sydsidan och en del alger på norrsidan.Tänkte få det tvättat o målat men skulle behöva lite råd om vad man fixar rosten med för det tänkte jag ev fixa själv. Själva tvätten o målningen tänkte jag lämna bort eftersom mina diskbråck sätter stopp för tak-klättring.Är det någon som har tips om lämplig firma i Hässleholmstrakten så skicka gärna ett pm.Tack på förhand.
 
Ingen som har någon kunskap om detta?
 
J jonte59 skrev:
Hej har ett Plannja regaltak som har börjat få lite ytrost på sydsidan och en del alger på norrsidan.Tänkte få det tvättat o målat men skulle behöva lite råd om vad man fixar rosten med för det tänkte jag ev fixa själv. Själva tvätten o målningen tänkte jag lämna bort eftersom mina diskbråck sätter stopp för tak-klättring.Är det någon som har tips om lämplig firma i Hässleholmstrakten så skicka gärna ett pm.Tack på förhand.
Hur ska du fixa rosten om du inte kan klättra på taket?

Jag fixade inte något med rosten. Jag bara målade direkt på.
https://www.byggahus.se/forum/threads/mala-pa-plat.371652/#post-3649984
 
Min dotter har lovat hjälpa mig det. Tack för länken. Hur målade du? med pensel? Kommer du ihåg vad färgen kostade?
Fick pris från en firma 2020 som skulle ha 8500:- för tvättning o målning av ca 120kvm tak.
Då blev det inte av på grund av vissa omständigheter.
 
J jonte59 skrev:
Min dotter har lovat hjälpa mig det. Tack för länken. Hur målade du? med pensel? Kommer du ihåg vad färgen kostade?
Fick pris från en firma 2020 som skulle ha 8500:- för tvättning o målning av ca 120kvm tak.
Då blev det inte av på grund av vissa omständigheter.
Japp, en vanlig mindre fasadpensel har jag för mig.

Men 8500:- lät ju inte så farligt. Beror ju på hur många lager färg som ingår.
Räkna med 20:-/kvm per lager om du målar själv.

Jag målade bara ett, gick från svart till grått.
 
  • Gilla
jonte59
  • Laddar…
Jag tror att dom sprutmålade med 1 lager men 2 borde ju vara bättre. Jag får slå dom 1 pling och höra om dom kan komma och kolla igen.Tack för svaret.
 
Skulle ha tagit dom direkt till det priset.
 
  • Gilla
jonte59 och 1 till
  • Laddar…
Det var som sagt 2020 men det kan väl inte gått upp så mycket. Då ingick inte rostslipning och behandling. Jag funderar på nån rostomvandlare till fläckarna eller det finns bättre alternativ?
 
Jag skall köpa färgen själv och ser här att några har använt teknos kirjo.
Har varit runt o tittat lite idag och Beckers har en plåtfärg som är nästan 1000:- dyrare för 10l. Sen har Byggmax en som är 800:- billigare än teknos kirjo.
Är det en bra ide att ta den dyraste eller man kan köra den billigaste?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.