Hej på er,
Jag har en etagefyra i Göteborg som jag funderar på att göra om.

På övervåningen finns ett stort badrum som lätt skulle kunna göras om till ett mindre badrum samt ett sovrum/arbetsrum. Vad är era tankar kring det?
Tänker att vid en framtida försäljning kan det extra rummet vara värt mer kanske för en barnfamilj?
Vad är era åsikter?
 
Ladda upp planlösning
 
BirgitS
Det beror delvis på i vilket område som lägenheten finns, t.ex. om det är ett område som är eftertraktat av barnfamiljer eller inte. Rekommenderar kontakt med några mäklare.

Välkommen till forumet också!
 
Här är gamla planlösningenb och ett förslag på nya. :)
Området är ganska attraktiv föt barnfamiljer. Lugnt och bra kommunikationer och förskolor.

Tack för välkomnandet. :)
 
  • Ritning av övre plan i ett hus med sovrum, badrum, tvättstuga och vardagsrum, markerad för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av ett övre plan i en bostad med markerade rum för sovrum, vardagsrum och WC/dusch.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Kan du rita in hur du har tänkt att få in allt nödvändigt i badrummet och hur sovrummen kan möbleras (med hänsyn till takhöjden)?
M Markus Matglad skrev:
Området är ganska attraktiv föt barnfamiljer. Lugnt och bra kommunikationer och förskolor.
Bra men det gäller att veta att man får igen den höga kostnaden för att totalrenovera ett badrum.
 
Hade tänkt det lilla badrummet inspirerat av bifogad bild. Lägger upp en planritning också på föreslagen möblering i det nya sovrummet.
 
  • Handritad planritning av övre våningsplan med möblering i sovrum och vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt badrum med vita kakelväggar och schackrutigt golv, svart toalettsits och handfat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det känns tveksamt om en barnfamilj är så intresserade av ett så trångt badrum med så litet handfat. Behöver man inte ha tvättmaskin?
 
Helt sant att man behöver. :)
Det finns ett badrum till på nedervåningen där jag tänker sätta tvättmaskinen istället.
Samt att så klart föreningen har tvättstuga med tre bokningsbara maskiner, även om det inte i princip räknas när man vill tvätta barnkläder dagligen. ;)

Badrummet på nedervåningen är ca 6 kvadratmeter och har dusch, toa, handfat och tvättmaskin då om jag väljer att göra om.
 
Behöver badrummet ändå göras om? Ska du göra jobbet själv? Just badrum är dyra kvadratmetrar. När mäklare brukar tipsa om att det kan öka värdet med ett rum till så tror jag att utgångspunkten är att det är relativt billigt att sätta upp en mellanvägg och bara dela av ett rum. Det blir dyrare för dig eftersom du måste göra om badrummet.
 
  • Gilla
Markus Matglad
  • Laddar…
BirgitS
Är det ett normalstort vardagsrum där nere?
För i så fall kan det vara bättre att dela av vardagsrummet på ritningen. För jag skulle ju inte vilja leva med två barn i ett så litet badrum, med så litet handfat kommer golvet att bli blött och det finns ingen plats för förvaring.
 
  • Gilla
Markus Matglad
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Behöver badrummet ändå göras om? Ska du göra jobbet själv? Just badrum är dyra kvadratmetrar. När mäklare brukar tipsa om att det kan öka värdet med ett rum till så tror jag att utgångspunkten är att det är relativt billigt att sätta upp en mellanvägg och bara dela av ett rum. Det blir dyrare för dig eftersom du måste göra om badrummet.
Det just det som är pusslet. Nej, badrummet ska inte göras om än på några år egentligen. Men, övervåningen ska göras om på andra sätt också och tänkte ta allt i samma veva. :)
Ja, det är dyrt med badrum...
 
BirgitS BirgitS skrev:
Är det ett normalstort vardagsrum där nere?
För i så fall kan det vara bättre att dela av vardagsrummet på ritningen. För jag skulle ju inte vilja leva med två barn i ett så litet badrum, med så litet handfat kommer golvet att bli blött och det finns ingen plats för förvaring.
Badrummet på nedervåningen är normalstort med dusch och handfat så barntvätt och allt sånt kan vara där tänker jag. På nedervåningen är det ett sovrum och kök i dagsläget.
 
BirgitS
Prata med en mäklare föreslår jag för det är inte lätt att veta vad olika kompromisser innebär just där du bor. Eftersom det redan är tre sovrum kanske det är bättre att göra ett litet arbetsrum (6 kvm?) och då få ett mer normalstort badrum.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.