Hej!
Jag undrar om någon vet när dagens standard på fönstermåtten kom (T.ex. 10x12).Jag har nämligen perspektivfönster som troligen är insatta på 60-talet som jag snart tänker byta ut. Jag har försökt att måtta fönstren men blir inte klok på måtten eftersom de försvinner in i puts och lister. Har det med andra ord funnits någon annan standard tidigare och i så fall vilken?
/Olle
 
Har du putsade smygar bör du köpa måttanpassade fönster som ryms mellan smygarna. Tar du fönster med samma storlek som du har idag måste du ju knacka bort putsen för att få dit de ny fönstren. Det finns ett flertal fönsterfabrikat med måttanpassning som standard och de är ej dyrare än så kallade standardfönster.
 
Huset är putsat, men efter att fönstren blivit insatta, vilket innebär att ytterkanterna på fönsterramen är dolda och det innebär att ibland saknas det upp till 40mm för att uppnå dagens standardmått.
 
Kan du tänka dig plastfönster? De kan du få i precis vilka mått du vill, ner på millimetern.
 
Det behöver inte vara ett plastfönster, det finns även trä eller trä/aluminium som du får i vilka mått du vill, ner på millimetern. De nya fönstren bör vara ca 2 cm mindre än måttet mellan de putsade smygarna.
 
Problemet är ju att de nya fönstren skall stämma något så när med de nya för att passa in i befintligt utrymme som jag inte vet eftersom jag inte kan se var karmen slutar in i putsen.
 
Då måste du ju knacka bort putsen, det vill du väl inte. Om det nya fönstret blir något mindre har väl mindre betydelse. Utrymmet som blir mellan karm och stomme fyller du ju med drev eller om det är lättbetong med fogskum. På utsidan en plåtvinkel, i samma kulör som karmen, mellan karm och puts.
 
ollew skrev:
Hej!
Jag undrar om någon vet när dagens standard på fönstermåtten kom (T.ex. 10x12).Jag har nämligen perspektivfönster som troligen är insatta på 60-talet som jag snart tänker byta ut. Jag har försökt att måtta fönstren men blir inte klok på måtten eftersom de försvinner in i puts och lister. Har det med andra ord funnits någon annan standard tidigare och i så fall vilken?
/Olle
Det fanns halvmoduler förr , tex 12,5x12,5 = 1235x1235 , kan det stämma?
 
Ja, det kan stämma med halvmått på några av mina gamla fönster! Tack!

/Olle
 
Ett tips är att borra ca 20 mm hål i karmen. Då kan du kolla hur tjock karmen är och om det är något drev.

Jag har gjort så i källaren där det inte fanns någon trä/plåt-smyg utan puts.

I övriga fönster så borrade jag i inner smyg'en, nära karmen. Genom att borra på motsvarande ställe både på höger och vänster sida kunde jag med hjälp av två tumstockar mäta avståndet mellan reglarna. Genom att ha hålet mycket nära karmen så kunde jag känna karmen inne i hålet.

Tänk också på att det är inte alltid som det finns drev runt om. Vilket du bör ha när du monterar dit ett nytt, för att få tätt och isolerat.

PS. Om det nu fanns någon standard på fönster under vissa tidsperioder så betyder det inte att dina fönster råkar följa denna standard. Gick säkert att måttbeställa fönster även förr. Om inte annat så fanns det sågar även på denna tid, som kunde användas för att såga av lite på karmen :)
 
Bra förslag att borra i karmen.
Tack alla för bra tips!
 
Eller så köper du fönster som passar innuti den gamla karmen och skruvar fast det i den Det kallas instickskarm. Fördelen, det är mycket snabt och enkelt, Nackdelen är att det blir mindre fönsteryta än tidigare.
 
Inte bara mindre ljusinsläpp!!! Huset blir fult och mindre värt.
Satsa på lika storlek som bef fönster
 
Håller med bror...ta ett fönster som passar mellan de putsade smygarna... minus ställplats...det blir bäst så...riv ut det gamla fönstret försiktigt...Har du tegelhus kanske stenarna har lossnat ovan fönstret o vilar på karmen i dag...så kolla det innan...Karm i karm montage känns lite provisoriskt....enligt min mening....ibland e det dock tvunget...då i riktigt gamla hus...där fönsterna kan vara bärande...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.