Jag är på jakt efter en adapter till en vattentank (250 gallon / 1000 liter) med fina gängor och inte grova som verkar vara standard i Europa. Se bifogade bilder. Diametern verkar vara standard, men gängavståndet (kallas med möjligen pitch) ser ut att vara 2-3 mm. Allt jag har lyckats hitta hittills är grova gängor, 6 mm. Några tips?

Målet är att få dit en vanlig slangkoppling (typ "hoselock") men det duger fint med en adapter till något standardmått som jag sen kan sätta en annan adapter på.
 
  • Måttband hålls mot fintrådad adapter på en vattentank för att visa gängavståndet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Måttband visar gängavståndet på en vit vattentanksadapter med fina gängor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Kan det vara någon form av 2" gänga, kan även kallas 50R.
Ska ha gängstigning på 2.31mm, mät över så många gängor du kan så blir det lättare.
 
  • Gilla
magnushj
  • Laddar…
magnushj magnushj skrev:
Jag är på jakt efter en adapter till en vattentank (250 gallon / 1000 liter) med fina gängor och inte grova som verkar vara standard i Europa. Se bifogade bilder. Diametern verkar vara standard, men gängavståndet (kallas med möjligen pitch) ser ut att vara 2-3 mm. Allt jag har lyckats hitta hittills är grova gängor, 6 mm. Några tips?

Målet är att få dit en vanlig slangkoppling (typ "hoselock") men det duger fint med en adapter till något standardmått som jag sen kan sätta en annan adapter på.
Zorro66
Kolla på Biltema båtanslutningar , dom kan ha.
Köpte där till min 1000l tank!
MVH
Sune
 
  • Gilla
magnushj
  • Laddar…
Finns locket kvar kan man sätta en bordsgenomföring i det
 
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Kan det vara någon form av 2''gänga, kan även kallas 50R.
Ska ha gängstigning på 2.31mm, mät över så många gängor du kan så blir det lättare.
Bra tips! Med 2'', menar du då diametern? Det känns något bredare än 2'', men det beror kanske på om det är amerikanska eller svenska tum.
 
magnushj magnushj skrev:
Bra tips! Med 2'', menar du då diametern? Det känns något bredare än 2'', men det beror kanske på om det är amerikanska eller svenska tum.
2" är idag en dimension och inte ett mått, en gång i tiden hade det med innermått på röret eller nått sådant att göra.
https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/storleksguide/
 
T Taxture skrev:
Dom här har det mesta…..
[länk]
Tack för tipset! 60x6 verkar finnas hur mycket som helst, men i övrigt hittar jag nada. Vet inte om jag söker på fel sätt?
 
2 tums rörgänga är/ska vara 59,614 mm utvändigt, gängstigning 11 gängor per tum. Översatt till mm 2,309 mm

Protte

PS det ÄR så att röret var 2 tum invändigt, sedan en massa järn utan på det så utvändigt blev runt 61 mm, meeen sedan gjorde man bättre metall till rören..........kunde man då ändra gängorna........nä.

PS Protte
 
  • Gilla
magnushj
  • Laddar…
  • Gilla
magnushj
  • Laddar…
magnushj magnushj skrev:
Den här kanske?

[länk]
Magasin10 har jag handlat av och de har mycket till IBC-tankar. Här har du den kopplingen du efterlyser, alltså en IBC-till-"gardena"-adapter.
https://www.magasin10.se/miljohante...-kopplingar/ibc-adapter-med-gardena-koppling/

Jag köpte några såna här och kopplade ihop flera tankar så man kan lagra mer än 1000 liter till samma tappställe. Blev ganska läckert.
https://www.magasin10.se/nyheter/anslutningsset-for-2-st-ibc-tankar/

Enda fläcken var att de tog tid på sig att skicka, inget hände förrän jag skickade ett mail efter en vecka och frågade vad som händer. Men annars var de bra att ha göra med.
 
  • Haha
leffeisala
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.