E El-Löken66 skrev:
Du ska kontrollera den fasta installationen, inte de installerade apparaterna, därav krävs det att du plockat bort dessa.
Det är uttalanden som dessa som bevisar att du inte är något annat än en tangentbordsryttare. Du får försöka lura andra men nu räcker det för mig. Jag har bättre saker för mig än att bevisa saker för dig.
 
  • Gilla
Strontus och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Ok. Katastrof om du verkligen är auktoriserad som du påstår. Men försök inte lura folk här på forumet bara, kanske tant Agda gladeligen hostar upp med ett par tusenlappar för att du enbart ska titta. Vi andra vill ha lite mer för pengarna.
"Vi?":rofl:
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Ni pratar nog om lite olika saker. Biträdande besiktningsman el vid en entreprenadbesiktning kontrollerar så att beställaren fått det som står i kontraktet med tillhörande ritningar och beskrivningar. Alltså, är det rätt antal uttag, armaturer etc. Samt rätt typ. Sen kontrolleras egenkontroller samt övriga intyg för provning. Man kollar också så det ser bra ut, grejer sitter fast m.m. Att installationen är korrekt utförd att avsedd funktion finns är ytterst entreprenörens ansvar.

Vid status- eller konditionsbesiktning finns inget att besiktiga efter, inga entreprenadhandlingar. En sådan syftar istället till att säkerställa att elen är korrekt utförd. Vid en sådan är det lämpligt att titta bakom centralen samt att göra stickprov på uttag, strömbrytare och kopplingsdosor. Särskilt där man ser apparater från byggvaruhusens egna lågprismärken. Detta görs nog sällan, möjligheten finns nog inte ens vid köp av bostadsrätt idag. Börjar man ”krångla” med det så tar säljaren en annan köpare som inte ”krånglar”.
 
  • Gilla
Müssli och 3 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Vid status- eller konditionsbesiktning finns inget att besiktiga efter
Fast enlig el-löken finns det alltid fullständig dokumentation.
 
  • Haha
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Vem har gjort installation och var är kvitto?
Finns inga krav på att det måste finnas kvitton på installationen.
 
Jag tror inte det råder någon tvekan om vems brus vi kan ignorera ;-)
 
  • Gilla
alfista och 3 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Har nu kollat Müsslis historik och där är fullt av märkliga uttalanden så vi ignorerar detta brus och återgår till trådens syfte tack.
Det var smickrande. Har du även sett att jag trott fel ibland och tackat för rättelsen? :cool:
 
E
Müssli Müssli skrev:
Det var smickrande. Har du även sett att jag trott fel ibland och tackat för rättelsen? :cool:
Du är välkommen. :heart:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.