Hej!

Vår samfällighetsförening har Telia TV gemensamt och nu har vi förlängt vårat avtal med Telia, det nya avtalet innehåller inte Tvilling abonnemang som det gjorde tidigare. Nu vill ett antal medlemmar att vi ska lägga till det i avtalet för alla medlemmar (240 kr per medlem per år), vilket ger en total kostnad 9600 kr / år. Avtalet kräver att alla medlemmar är med.

Vi ska rösta om det, krävs det , vilken majoritet krävs?
  • Enkel - mer än 50%
  • Kvalificerad - mer än 2/3
 
Läs i föreningens stadgar!
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Som sagt, man måste börja med stadgarna. Men jag tror att frågan är komplicerad. Hur passar det ihop med föreningens syfte, som det definieras av anläggningsbeslutet från lantmäteriet.

Om det kan anses ligga utanför föreningens ändamål, så hjälper det inte med ens 100% majoritet. Föreningen får inte syssla med något som ligger utanför anläggningsbeslutet.

Annars gäller oftast att beslut av stor ekonomisk betydelse kräver kvalificerad majoritet, eller tom. 100%.

Om man tänker sig att det gamla abbonemanget ör inom ramen för anläggningsbeslutet i sin bas. Och att den hör tjänsten följde med ”på köpet”, så är det tänkbart att det inte är ok att nu teckna det separat.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Håller med, börja med att läsa anläggningsbeslutet och säkerställ att samfällighetsföreningen ens har rätt att syssla med TV-avtal. Om inte så är frågan över redan där.

Finns det stöd i anläggningsbeslutet så gäller röstning på stämman där varje delägande fastighet har en röst om inte medlem begär att det ska röstas utifrån andelstal i en ekonomisk fråga (samfällighetslagen 49 §). Detta är en ekonomisk fråga. Enkel majoritet vid beslut är vår tradition i Sverige men det finns utrymme för att kvalificera vissa beslut i stadgarna. Dock får inte stadgarna strida mot samfällighetslagens ganska detaljerade skrivningar om röstning.

Fattas olagliga beslut på stämman kan varje medlem vända sig till mark- och miljödomstolen och överklaga (SFL 53 §).

Men annars brukar typiskt sett dessa frågor om nya avtal och så vara något som styrelsen får hantera och inte stämman.
 
I anläggningsbeslutet står!

"central Tv-antennanläggning inklusive ledningar från antennen till uttagen i radhusen."


Vi förlängde det tidigare avtalet till samma kostnad exakt. Telia har gjort om så att tvillings abonnemang är en tilläggstjänst istället som varje enskild medlem kan teckna för 129:-/månad. Om samfälligheten tecknar det blir det 20:-/månad/medlem för alla oavsett om de vill ha det eller inte
 
Redigerat:
Hur ser yrkandet från medlemmarna ut? Jag skulle påstå det måste antingen vara i en motion för stämma alternativt så måste medlemmarna begära en extrastämma för frågan, att hantera avtal när nu frågan om anläggningsbeslutet är löst faller inom styrelsens befogenhet egentligen,

Om det gick genom en motion på en stämma skulle jag nog tänka mig en enkel majoritet bör räcka, vi kollade upp lite inför vi hade en omröstning att ev ta in ett trädgårdsföretag för skötsel av allmänningarna, en betydligt störe kost per hushåll än avtalet i TS situation, där fick vi svara att rent tekniskt torde styrelsen själv kunna ta beslutet (grunden var städdagar mm inte fungerade och området började förfalla) men att det rekommederades oss ändå att ta det på en stämma men enkel majoritet skulle räcka.
 
Just nu finns ett önskemål från några medlemmar att vi ska rösta om det bara! Samtidigt har är det några medlemmar som undrar varför de ska betala för något de inte använder, vad händer om en medlem t ex vill att vi ska lägga till en betal kanal till för alla!

Styrelsen första tanke var att bara låta medlemmarna rösta via en pappers enkät / mail, med enkel majoritet bara!
 
Alltid intressant när det blir en relativt stor extra fördyring för den ena typen av hushåll (1.300 kr/år), och en betydligt mindre extra kostnad för den andra typen vid motsatt beslut (240 kr/år).

Givet det och den relativt öppna skrivningen i villkoren skulle jag köra på en enkel majoritet (om stadgarna tillåter det) och köra över en-tv-hushållen om den andra sidan vinner.

Det finns förstås en risk att detta inte är helt by the book, men då får de väl bråka om det – för 240 kr/år…

Sen kan man ju fråga sig hur länge en kabel-tv-ga kan hänga i när allt fler av oss bara strömmar tv, men det är nog en annan sak en tid till. Själv skulle jag överväga att försöka ta mig ur en ga som bara levererade tv-tjänster, men inte för de 240 kronorna i sig.
 
Nej ett önskemål kan ni inte gå på skulle jag säga ! Det kan bli ogiltigt beslut , antingen måste det gå som en motion till ordinarie stämma eller så får de som önskar begära en extra stämma för att behandla frågan ,att inte göra det då är de nog tom bättre ni i styrelsen själva ta beslut lägga till med hänvisning till ni haft det i avtalet tidigare (men det skulle kunna klandras det också kan jag tänka )
 
H hahnson skrev:
Nej ett önskemål kan ni inte gå på skulle jag säga ! Det kan bli ogiltigt beslut , antingen måste det gå som en motion till ordinarie stämma eller så får de som önskar begära en extra stämma för att behandla frågan ,att inte göra det då är de nog tom bättre ni i styrelsen själva ta beslut lägga till med hänvisning till ni haft det i avtalet tidigare (men det skulle kunna klandras det också kan jag tänka )
H hahnson skrev:
Nej ett önskemål kan ni inte gå på skulle jag säga ! Det kan bli ogiltigt beslut , antingen måste det gå som en motion till ordinarie stämma eller så får de som önskar begära en extra stämma för att behandla frågan ,att inte göra det då är de nog tom bättre ni i styrelsen själva ta beslut lägga till med hänvisning till ni haft det i avtalet tidigare (men det skulle kunna klandras det också kan jag tänka )
Blir det majoritet så får vi göra om det till en motion och en extra stämma, annars finns det risk att någon påpekar att vi gjort fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.