Sitter och gör en polsk byggvaruparlör genom att översätta söksida på polska och jämföra bilder.

Kanske någon redan har gjort en sådan och har lust att dela med sig av den?

:rolleyes:

Åker iväg nästa helg på min första resa, blir kök + vitvaror + lite bygg av enklare slag som går lätt att jämföra typ färg, tapeter m.m.
 
parlör? .... jag har den i huvet ... säker något föråldrat ;)
Vad vill du veta namn på?
kanske kan hjälpa dej
gaia
 
Tack, men jag vill veta namn på det mesta. Har översatt en hel del redan.

Sorterar i bokstavsordning på svenska.

Någon som vet vem som säljer Franke:s produkter i Gdansk Gdynia? Löjligt höga priser i sverige.
 
Vi köpte vår Franke på en av byggmarknaderna, tror det var Castorama. (Franke finns hos alla stora byggmarknader i Polen).
 
Jesca_j skrev:
Vi köpte vår Franke på en av byggmarknaderna, tror det var Castorama. (Franke finns hos alla stora byggmarknader i Polen).
Stort tack! Man vill ju gärna veta innan man åker ned och har ca 8 h i land på sig.

Blir Ikea och någon internetförsäljare med butik på vitvaror, samt något elller flera byggvaruhus.
 
8h låter otroligt kort om tid, vi var nere 4dagar och då hade vi fullt upp nästan hela tiden med att ränna runt!
Bara på IKEA går det lätt en hel dag.....tänk på att du kan kolla IKEAs polenpriser på deras hemsida, det är inte alla grejer som är billigare där än här.
[URL="http://www.ikea.pl"]www.ikea.pl[/URL]
 
Jesca_j skrev:
8h låter otroligt kort om tid, vi var nere 4dagar och då hade vi fullt upp nästan hela tiden med att ränna runt!
Bara på IKEA går det lätt en hel dag.....tänk på att du kan kolla IKEAs polenpriser på deras hemsida, det är inte alla grejer som är billigare där än här.
[URL="[länk][/URL]
Man hinner med en hel del faktisk på en endagars shopping kryss. Själv så letade jag efter ett specifikt badkar på 4 st små badrums butiker innan jag hittade en firma som hade det som jag sökte hemma. Dock så fanns inte fronten till det så det var jag tvungen att beställa (har inte hämtat den ännu 9 månader senare).

Sen var jag in på Castorama och kollade golv, toaletter, kranar, takduschar och fläktar men hittade inget. Jag kollade pris på Valnötsparkett. Fanns ett för ca 360 kr/kvm men inte riktigt den färg jag ville ha. På andra sidan parkeringen låg mediamarkt, var in där och letade kyl/frys i rostfritt, häll och ugn. Gav ett bud på en Siemens ugn som var sista exet men de var för dyra.

Vidare till Leroy Merlin och köpte en toalett och inbyggnadsställning.

Sen till Ikea och köpte 4 st köksskåp (bänkskåp med lådor), hade naturligtvis kollat priserna på nätet först för att se vad som lönade sig att släpa med hem. Lite surt på ikea för man fick vänta ganska lång tid på att få ut varorna. Tog runt 1 timme vilket jag inte hade tid med.

Tvärs över parkeringen till Electroworld för att kolla vitvaror. Köpte en whirlpool kyl/frys, en spishäll och några inspelningsbara dvd.

På väg tillbaka till färjan ett stopp på Auchan för att handla lite öl.

En stressig dag så det var rätt skönt att pusta ut när man var tillbaka på färjan men det går att hinna en hel del iallafall.

Förutom det som är nämnt ovan var det också 3-4 snabbrundor in/ut i butiker som inte visade sig så intressanta.
 
Hmm visst blir det kort om tid. Förbereder därför så gott det går in i minsta detalj.

Kollar givetvis polska IKEA innan jag åker ned, det går faktiskt att ladda ned filen på IKEA i svenska programmet och hämta den i det polska så får man exakt samma lista fast på polska direkt. Jag kommer att uppdatera en en plocklista från det svenska IKEA i polska så mycket som möjligt är att bara plocka det man ska ha.

Ett problem är att vitvaror är beställningsvaror även på IKEA här hemma (löjligt de tvingar samtidigt på dig frakt hem för vitvaror får man inte hämta på Ikea). Vitvaror är också det man tjänar mest på, fast inte på IKEA. De få IKEA varor som jag kanske inte får med mig är inte så stor förtjänst på att jag kanske köper dem här hemma.

Men vitvarorna skall förhoppningsvis lösas genom att de redan beställts av en handlar där nere. Använder polsk sökmotor som jag råkat komma över. Dock få av butikerna som ligger i trestadsområdet. Mediamarkt verkar inte vara så billiga. Det är stor prisskillnad även inom Polen verkar det som.

Men jag är helt övertygad om att tiden kommer att bli knapp och att jag skulle kunna spendera minst 1 vecka där i lugn och ro.

Jag tar mycket gärna emot de bästa tipsen om de bästa butikerna. Hoppas att jag ska hinna med och slå en titt i någon möbelaffär också men det får bli på övertid :)
 
Tips på ställe med billiga och bra kranar tas varmt emot. Både för kök och badrum. Helst lite designstuk till tokbilligt pris om det finns. Givetvis utan avkall på kvaliteten.

Kommer att köpa IKEA köksstomme och byta allt annat som vitvaror, kranar och diskho.
 
Ni som var där och handlade, hur mycket tjänade ni på den dagen/dagarna mot att ha köpt sakerna i Sverige samt hur mycket kostade resan?
 
Jesca_j skrev:
8h låter otroligt kort om tid, vi var nere 4dagar och då hade vi fullt upp nästan hela tiden med att ränna runt!
Bara på IKEA går det lätt en hel dag.....tänk på att du kan kolla IKEAs polenpriser på deras hemsida, det är inte alla grejer som är billigare där än här.
[URL="[länk][/URL]
Då har jag kommit tillbaka och visst 8 h blev för kort, men inte för IKEA som gick väldigt fort. Hade en offert från IKEA på svenska som de bara översatte, räknade kort och det blev mycket billigare. Betalade i kassan och väntade 1 h på att de skulle packa ihop det (alltså inte som i Sverige att man själv måste springa runt och packa diverse saker). Vitvarorna går dessutom att få med sig direkt med undantag för en frys så man slipper den påtvingade hemtransporten som svenska IKEA sysslar med. Jag tror att även dessa går att beställa i förväg om till varuhuset.

Vid IKEA ligger som bekant en stor mängd andra butiker, så den timmen fylldes enkelt ut och gashäll inhandlades under tiden på elbutiken mittemot.

Det jag är lite förvånad över är att ex Electrolux har bättre produkter på den polska marknaden. Köpte bl.a. en slimlinediskmaskin, helintegrerad AAA-maskin med startfördröjning, 9 program, manual på svenska som säkert kostar minst 6 000 kr om den funnits i Sverige för ca 4300 kr.

Sammanfattningsvis så gäller det att veta de svenska priserna innan man åker ned.

När vi körde ombord på båten stannade en svensk snickare som varit nere och handlat ett provkök (han skulle bygga ett visst antal) och varit på IKEA på precis samma sätt som vi.

Till dom som åker ned första gången precis som jag har jag ett tips som jag tror att vi förlorade en del tid på. Det finns två vägar som är inritade och på kartan ser ungefär lika stora ut. En går längs med vattnet och en går lite längre in. Ta den som går längst in i landet, det är en godkänd motorväg enligt våran uppfattning. Den andra är mer som en lite bred bakgata och i mycket dåligt skick.

Jag kommer att åka ned igen snart för att plocka ihop det jag inte han få med mig och samtidigt få lite tid för att "inventera" marknaden även på andra områden såsom möbler m.m. Då blir det nog två dagar istället vilket bör inrymma lite avkoppling.

Noga utvalda vitvaror är defintivt värt att inhandla i Polen, en del andra saker som damsugare och kaffebryggare kan faktiskt vara dyrare än billigast i Sverige.
 
Constructum Domus skrev:
Ni som var där och handlade, hur mycket tjänade ni på den dagen/dagarna mot att ha köpt sakerna i Sverige samt hur mycket kostade resan?
Jag var i Polen i måndags, resan var inte bara shopping, så vi tog inte det billigaste alternativet, bland annat tog vi två hytter med utsikt över havet. Dessutom var det med frukost för tre pers åt båda hållen. Resan kostade ca 3500 för bil med släp. Jag gissar att man kunde kommit undan med kanske 2500 för två pers och en standardhytt och medhavda mackor.

I polen så shoppade jag framförallt klinkers, ca 45 kvm (ja, det blev fin övervikt) och vi betalade ungefär 70 kr/kvm, jag har köpt liknande i sverige tidigare och det ligger mellan 175 och 225 kr hemma. Om vi räknar lågt så är det alltså 100 kr besparing per kvm, totalt 4500 kr.

Till det köpte vi på oss fix för all kakel och klinker vi tänker sätta upp, 150 kg i lyxkvalitet för 100 kr/25 kg eller 4 kr/kg (det rekommenderades om man skulle ha golvvärme bland annat) och 150 kg av standardkvalitet för 50 kr/25 kg eller 2 kr/kg. Då pratar vi lyxmärket, de hade ännu billigare varianter. I Sverige kostar det ungefär 15 kr för den dyra och 10 för den billiga. Total besparing ungefär 2500-3000 kr. Som sagt, detta var mer Kiilto än Biltema...

Dessutom köpte vi lite småsaker, en elgräsklippare som funkar utmärkt för 375 kr, en trädgårdsslang med munstycke och kopplingar för 20 kr, en teleskopgrensåg för 50 kr, en rejäl grensax för 20 kr och en massa annat småplock.

Det vi struntade i att köpa var parkettgolv, billigt vitt kakel som är lika billigt i Sverige och kakel till köket som vi inte hittade något vi gillade. Jag hade nog kunnat spendera någon dag till och bland annat inventerat beståndet av köksfläktar, diskbänkar och inbyggnadsväggtoaletter lite mer.

Till sist och inte minst 6 flak pilsner till inflyttningsfesten i sommar :D
 
Vi betalade 2200kr/pers tur och retur med middag och fruktost på båten, två nätter på 4* hotell inkl frukost.

Vi handlade en del men något som vi sparade mycket på var våra vägghängda toaletter. I sverige kostar exakt samma 6900kr för en vi betalade 4800kr för två. Nu var detta ett bättre märke men det finns vägghängda toaletter där för runt 1500kr om man vill gå på lite lågbudget. I verige har jag funnit några för 3000kr men är lite osäker på deras kvalité.

SKulle nog kunna tänka mig att tänka ned igen för att köpa lite trädårgsprylar senare i sommar.
 
Någon som gjort liknade resa nyligen och kan berätta lite om hur prisbilden ser idag?
 
K
jag bumpar tråden för att se om någon har ny information att komma med?

När jag planerade mitt kök i Ikea Home Planner och sen öppnade filen i Polska versionen så visade det sig att jag skulle spara 15k på ett Abstrakt-kök. (minus reskostnader)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.