Vi har tänkt gjuta altan i betong, den kommer vara 6x16m, så ganska stor. Kruxet är att den kommer vara i höjd med golvnivån i huset och därför bli ca 40-50 cm hög från marknivå. Jag har funderat på om man ska skapa en mur med lecablock eller använda kantelement. Kantelement är betydligt billigare än lecablock (10 000 vs 60 000) men då är jag osäker på om man kan fylla upp med grus eller om det måste vara betong. Någon annan som gjutit en hög altan i betong? Hur har ni gjort?
 
S
M Maria_Nils skrev:
Vi har tänkt gjuta altan i betong, den kommer vara 6x16m, så ganska stor. Kruxet är att den kommer vara i höjd med golvnivån i huset och därför bli ca 40-50 cm hög från marknivå. Jag har funderat på om man ska skapa en mur med lecablock eller använda kantelement. Kantelement är betydligt billigare än lecablock (10 000 vs 60 000) men då är jag osäker på om man kan fylla upp med grus eller om det måste vara betong. Någon annan som gjutit en hög altan i betong? Hur har ni gjort?
Som jag förstår så har kantelement en maxhöjd på 600mm. Läggs dessa på 100-150mm djup så kan du fylla insidan med lika mycket grus som utsidan utan problem. Sen kan du fylla utrymmet med 350-400mm cellplast. Sen gjuta 100mm betong. Det ska självklart vara någon form av dränering runt om. Vid gjutning så måste du bygga någon form av val mot kantelementen med grus eller sten så de inte kalvar ut, eller stöd med reglar.

Har svårt att tro att kantelement skulle bara kosta 10000kr. Jag gissar på att den höjd av kantelement skulle kosta minst 20000kr och 300mm tjockt lager av cellplast bör kosta runt 30000kr. Med dränering, grus och allt så är du på 60000kr utan problem. Betongplatta ej inräknad.

Lecablock för en 600mm hög grund kostar runt 9000kr. Sen måste du gjuta en kantbalk att mura på. Låt säga 10000kr för material för denna. Murbruk, bistål, amering och puts för 8000kr (höftar). Dränering för 5000kr och sen kan du fylla hålet i grunden med makadam i botten, sen duk och någon form av grus som fyller upp resterande. 100mm makadam 7000kr och 300mm krossmaterial 20000kr.
Totalt runt 60000kr, betongplatta ej inräknad.

Det känns som du får fundera på vilken metod du själv har störst möjlighet att utföra flest moment själva och vad du behöver hyra in folk att göra åt dig. Även vilken grund som du tycker ser bäst ut. Det är ju lättare att lägga ner cellplast, men det kräver mer noggrannhet hur plant underlaget är för att det ska bli bra. Fylla med grus är tyngre jobb om materialet inte kan dumpas rakt ner i grunden.

Priser för betong, sten och grus varierar stort beroende på vart man bor.

Men att en kantelementgrund skulle kosta 10000kr är helt orimligt enligt mig.
 
S DanielF skrev:
Som jag förstår så har kantelement en maxhöjd på 600mm. Läggs dessa på 100-150mm djup så kan du fylla insidan med lika mycket grus som utsidan utan problem. Sen kan du fylla utrymmet med 350-400mm cellplast. Sen gjuta 100mm betong. Det ska självklart vara någon form av dränering runt om. Vid gjutning så måste du bygga någon form av val mot kantelementen med grus eller sten så de inte kalvar ut, eller stöd med reglar.

Har svårt att tro att kantelement skulle bara kosta 10000kr. Jag gissar på att den höjd av kantelement skulle kosta minst 20000kr och 300mm tjockt lager av cellplast bör kosta runt 30000kr. Med dränering, grus och allt så är du på 60000kr utan problem. Betongplatta ej inräknad.

Lecablock för en 600mm hög grund kostar runt 9000kr. Sen måste du gjuta en kantbalk att mura på. Låt säga 10000kr för material för denna. Murbruk, bistål, amering och puts för 8000kr (höftar). Dränering för 5000kr och sen kan du fylla hålet i grunden med makadam i botten, sen duk och någon form av grus som fyller upp resterande. 100mm makadam 7000kr och 300mm krossmaterial 20000kr.
Totalt runt 60000kr, betongplatta ej inräknad.

Det känns som du får fundera på vilken metod du själv har störst möjlighet att utföra flest moment själva och vad du behöver hyra in folk att göra åt dig. Även vilken grund som du tycker ser bäst ut. Det är ju lättare att lägga ner cellplast, men det kräver mer noggrannhet hur plant underlaget är för att det ska bli bra. Fylla med grus är tyngre jobb om materialet inte kan dumpas rakt ner i grunden.

Priser för betong, sten och grus varierar stort beroende på vart man bor.

Men att en kantelementgrund skulle kosta 10000kr är helt orimligt enligt mig.
Tack för ditt svar Daniel! Min fråga var om jag kunde fylla en form byggd med kantelement med grus när altanen blir såpass hög och det svarade du på, så tack!
Jag ser att jag räknat lite fel, skyller på fredagströtthet :) Jag räknade om nu imorse och fick det till att lecablock skulle kosta ca 6000 och kantelement ca 27 000, vilket låter lite mer rimligt. Då har jag inte räknat med allt annat.

Det var mycket du kunde utläsa om mig från mitt meddelande :D Jag kommer göra så mycket som möjligt själv, allt utom själva gjutningen. Vi har en grävmaskin, så jag slipper dumpa grus förhand ;)

En sak nämnde du som jag faktiskt inte hade koll på; att kantelementen ska ner 100 mm under marknivå. Men dränering är jag osäker på om det är överkurs med tanke på vart vi bor (på en tallhed med sandbotten i Norrbotten), jag tror det räcker med att det är lite lutning på marken runtom.
 
Är det en vanlig altan som inte är inbyggd så finns det väl ingen anledning att stoppa i 3-400 mm isolering i form av cellplast?
 
S
A Argastesnickaren skrev:
Är det en vanlig altan som inte är inbyggd så finns det väl ingen anledning att stoppa i 3-400 mm isolering i form av cellplast?
Nu är jag ingen grundexpert, men sätter man ut kantelementen med 500mm ovan mark och fyller utrymmet 48kbm grus så lär det vara stor risk att hela formen kalvar ut. Alternativet då blir att varva lager med grus med lager av markduk för att binda massorna. 6 lager markduk kostar 8000kr i den grunden.

Cellplast fyller bra, och har rätt hårdhet. Vad fyller samma volym med lägre kostnad och samma motstånd för tryck mot kantelementen och samma formhållfasthet?
 
richardtenggren
Benders säljer 900 mm kantelement! :)

Vi har dessa i vår utbyggnad, byggde stöd av reglar och motfyllde med makadam vid gjutningen, funkade bra!

Ett intressant alternativ kan ju vara Albabalkar?
 
S
richardtenggren richardtenggren skrev:
Benders säljer 900 mm kantelement! :)
Används till passiva bastustugor i Norrland.
 
richardtenggren
S DanielF skrev:
Används till passiva bastustugor i Norrland.
Det vet jag inte, jag råkade posta lite av misstag innan jag skrivit klart mitt förra inlägg.
Vi har använt dessa för att komma upp i samma nivå som huset, då vi har källare.

Uthällning av betong vid byggplats för att stötta kantelement och matcha husnivån med källare i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här stöttade jag kantelementen.
 
  • Gilla
SwiftD
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.