M
Jag har låtit göra omfattande fyllning/planering på stora delar (ca 1000 kvadrat) av min tomt i höstas. Avslutade med matjord och sådde sedan gräs (Granngårdens Slottspark) i mitten på september, bor i zon 6. Förmodligen nog så sent, men gjorde det så snart markjobbet blev klart. Gräsmattan tog sig lite och allt skiftade grönt och hoppfullt innan det blev vinter.

Jag hade gott hopp om att det skulle komma fin gräsmatta i våras, men blev lite besviken, tunna strån stack upp här och där. Rätt ok på de plana ytorna, fortfarande tunt, men ser ut att växa. En stor slänt är grön, men tyvärr mest svinmålla.

Fastän jag brukar hävda att ”allt grönt räknas” känns det lite tråkigt med allt ogräs. Inga problem med att så på nytt, men när är bästa tillfälle, nu på sommaren och vattna massor eller vänta till hösten, tidigare än förra året isåfall? Kan svinmållan (som är klippt innan frösättning) vara en fördel då den väl ändå borde behålla lite fukt i marken? Törs jag gödsla i sommar trots att de stackars stråna fortfarande är ganska ynkliga? Tänker att det kanske gör nytta inför hösten om jag sår då?

Tacksam för seriösa, snälla svar/råd
 
BigR
Jag grävde bort en större del av gräsmattan och sådde med slottspark förra hösten (zon 5). Blev lite sent så det såg ut som skräp i våras. Har vattnat regelbundet och gödslat försiktigt i två omgångar och först nu börjar det se tätt och fint ut. Slottspark växer långsamt.. Hade också en hel del ogräs som kom upp, men har gått och ryckt manuellt under första halvan av juni. Märker att jorden är lite för kompakt så vissa ytor ska jag dressa med toppdress och stödså i Juli när det blir lite fuktigare ute.
Gödsla på om du också kan vattna, annars får du pricka in ett regn så du inte bränner gräset.
 
M
BigR BigR skrev:
Jag grävde bort en större del av gräsmattan och sådde med slottspark förra hösten (zon 5). Blev lite sent så det såg ut som skräp i våras. Har vattnat regelbundet och gödslat försiktigt i två omgångar och först nu börjar det se tätt och fint ut. Slottspark växer långsamt.. Hade också en hel del ogräs som kom upp, men har gått och ryckt manuellt under första halvan av juni. Märker att jorden är lite för kompakt så vissa ytor ska jag dressa med toppdress och stödså i Juli när det blir lite fuktigare ute.
Gödsla på om du också kan vattna, annars får du pricka in ett regn så du inte bränner gräset.

Toppen, tack för svar! Ger mig lite mer hopp

Vad gödslade du med och ungefär hur mycket?
 
BigR
M
(y)
BigR BigR skrev:
Jag gödslade med stroller blå eller blåkorn. Använder en handspridare både för gödsling och sådd. Typ sådan här [länk]

Mängd…ja typ mindre än rekommenderat på förpackningen men istället oftare om du förstår :).
Toppen, tack för svar! :D
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.