Hej, jag har nyss köpt en bostadsrätt och upptäckte detta när jag tog lös en brytare och skulle installera en dimmer. Flera FK (dom som sticker iväg till höger ser inte ut att ha någon kabelväg och sitter fast. (Jag provade dra i dom.)

Sen är dosan sönder borrad.
Kan allt detta klassas som ett dolt fel?

Känns orimligt att man måste kontrollera bakom alla vägguttag och strömbrytare inför köp.

Hjälp uppskattas !!
 
  • Eluttagsdosa med lösa kablar och skadad struktur i en vägg, potentiellt dolt fel vid köp av bostadsrätt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag med lösa kablar och sönderborrad dosa i öppning i vägg, tecken på potentiellt dolt fel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen elektrisk dosa med sönderborrade kanter och ledningar utan kabelväg, potentiellt dolt fel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
KrilleOlsson KrilleOlsson skrev:
Hej, jag har nyss köpt en bostadsrätt och upptäckte detta när jag tog lös en brytare och skulle installera en dimmer. Flera FK (dom som sticker iväg till höger ser inte ut att ha någon kabelväg och sitter fast. (Jag provade dra i dom.)

Sen är dosan sönder borrad.
Kan allt detta klassas som ett dolt fel?

Känns orimligt att man måste kontrollera bakom alla vägguttag och strömbrytare inför köp.

Hjälp uppskattas !!
Inte snyggt.
Inget dolt fel.
I en perfekt värld skulle du kunna hämta DNA från dosan, boka elektriker och fakturera den skyldige.

Tyvärr är det svårt att reglera dessa områden, folk gör vad de tycker blir bra, så länge lampan lyser..
 
harry73
Spännande, jag skulle i alla fall ta upp diskussionen om dolt fel med säljaren. Kan bli dyrt om man behöver öppna väggarna
 
  • Gilla
Cadeex och 1 till
  • Laddar…
Det skulle kunna gå som dolt fel. Det beror ju lite på hur mycket mer som är fel. Felet ska vara så stort att det märkbart påverkar fastighetens värde. Det är osannolikt om det bara är fel där.
 
E
D Daniel 109 skrev:
Det skulle kunna gå som dolt fel. Det beror ju lite på hur mycket mer som är fel. Felet ska vara så stort att det märkbart påverkar fastighetens värde. Det är osannolikt om det bara är fel där.
Det är inte dolt då det syns tydligt att det inte är originalinstallation, detta kräver minst en kik under apparaten vilket avslöjat fuskbugget.

Troligen hade det räckt att känna att apparaten inte satt ordentligt för att begripa att hela utbyggnaden är hempullad.

Det går givetvis att ta upp frågan med försäljaren men den som installerar så drar sig inte för något och skulle kunna gå över lik så det är troligen en återvändsgränd.
 
Hur kan du se det på en bild där apparaten är demonterad?
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Det är inte dolt då det syns tydligt att det inte är originalinstallation, detta kräver minst en kik under apparaten vilket avslöjat fuskbugget.

Troligen hade det räckt att känna att apparaten inte satt ordentligt för att begripa att hela utbyggnaden är hempullad.
Apparaten satt ordentligt och jag ser inte behovet att behöva kolla bakom varenda apparat vid besiktning då demontering också kan vara förstörande?
E El-Löken66 skrev:
Inte snyggt.
Inget dolt fel.
I en perfekt värld skulle du kunna hämta DNA från dosan, boka elektriker och fakturera den skyldige.

Tyvärr är det svårt att reglera dessa områden, folk gör vad de tycker blir bra, så länge lampan lyser..
Jag tänker att man som innehavare har en skyldighet att se till så att bostaden är i säkert skick och har ansvar
KrilleOlsson KrilleOlsson skrev:
Hej, jag har nyss köpt en bostadsrätt och upptäckte detta när jag tog lös en brytare och skulle installera en dimmer. En FQ (Svart) ser inte ut att ha någon kabelväg och sitter fast. (Jag provade dra i den.) Sen är dosan sönder borrad. Kan detta klassas som ett dolt fel?

Känns orimligt att man måste kontrollera alla vägguttag och strömbrytare inför köp.

Hjälp uppskattas !!

EDIT : Blå/Vit/GulGrön och Brun sticker också iväg utan kabel
 
E
KrilleOlsson KrilleOlsson skrev:
Apparaten satt ordentligt och jag ser inte behovet att behöva kolla bakom varenda apparat vid besiktning då demontering också kan vara förstörande?

Jag tänker att man som innehavare har en skyldighet att se till så att bostaden är i säkert skick och har ansvar



EDIT : Blå/Vit/GulGrön och Brun sticker också iväg utan kabel
Jag önskar det vore så som du beskriver.
Det är faktiskt olagligt.

Tror bara inte det, tyvärr.

Men lycka till.
 
Är du behörig elinstallatör själv?
 
A ati skrev:
Är du behörig elinstallatör själv?
Begränsad auktorisation
 
Myrstacken
Det där kommer du aldrig få som dolt fel...
Så ser det ut ju ut på var och varannat ställe...
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
harry73
Det hoppas jag verkligen inte
 
E
KrilleOlsson KrilleOlsson skrev:
Begränsad auktorisation
Då är det kört, detta skulle du kunnat sniffa dig till.

Men ring och berätta att du har auktorisation och att du upptäckt olagliga och potentiellt farliga utbyggnadsinstallationer som du håller på att gå genom omfattningen på och fråga ifall de kände till detta.

Som steg 1.
 
Hur skulle du se det där utan att demontera brytaren? Vi har ju ingen aning om omständigheterna. Det är möjligt att det gick att se, men inget på bilderna visar att så är fallet.

Men som sagt, sannolikt är det för billigt att fixa för att det ska gå att kräva ersättning för.
 
E
D Daniel 109 skrev:
Hur skulle du se det där utan att demontera brytaren? Vi har ju ingen aning om omständigheterna. Det är möjligt att det gick att se, men inget på bilderna visar att så är fallet.

Men som sagt, sannolikt är det för billigt att fixa för att det ska gå att kräva ersättning för.
Inga problem att demontera, ungefär som att öppna luckan till ugnen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.