Tjo, har detta uttag på väggen som hyresvärden lovat att fixa i över ett år men inte händer det :p Så fråga jag har då, kan jag trycka dit ett uttag själv eller vad kan jag använda för att dölja det? Uttaget går till en fläkt på väggen i vardagsrummet som jag inte vet vad den gör.
 
  • Oöppnat eluttag utan skyddsplatta på vägg, kopplat till fläkt, behöver reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C cotillion skrev:
Det är inte ett uttag, det är en brytare. I och med att den styr en fläkt så kan det vara en 2-polig brytare.
En ny brytare behövs. För att ta reda på om det är 2-polig behöver du kolla bakom brytaren (bryt strömmen först).

Hur man sen byter har elsäkerhetsverket dokumenterat:
[länk]
Tack känns lite som utanför min kunskap. Någon som vet vad denna fläkt gör hur vet man om den suger ut luft eller in? Tänkte om jag skulle bara täcka uttaget med doslock om fläkten nu inte gör någon skillnad inomhus
 
  • Väggmonterad ASEA Skandia-ventilationsfläkt i ett rum, fråga om luftflödesriktning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MrJay
N noobpool skrev:
Tack känns lite som utanför min kunskap. Någon som vet vad denna fläkt gör hur vet man om den suger ut luft eller in? Tänkte om jag skulle bara täcka uttaget med doslock om fläkten nu inte gör någon skillnad inomhus
Sätt på den och lägg en pappersremsa framför den, du lär garanterat se om den suger eller blåser in luft..
 
MrJay MrJay skrev:
Sätt på den och lägg en pappersremsa framför den, du lär garanterat se om den suger eller blåser in luft..
Inåt så det förklarar kanske varför det är 1. Löjligt hög luftfuktighet 2. Alltid dålig luft inne. För det finns inga andra ventilationer någon annanstans. Men det verkar som denna sak är från 80 talet så frågan är hur mycket damm det är inne i den där saken, eller fåglar.
 
useless useless skrev:
Lägg på några tior och köp en sån här istället :

[länk]



Och det är fortfarande inget uttag...
Knapp? (blondin :whistle:) vad är skillnaden per nyfiken
 
Ett uttag är en pryl där man "tar ut ström", dvs kopplar in en stickpropp :cool:
 
Krokben
N noobpool skrev:
Knapp? (blondin :whistle:) vad är skillnaden per nyfiken
Strömbrytare är namnet på vad många kallar så enkelt som "Lampknapp". Fast i det här fallet slår du av och på en fläkt istället för en lampa.:D
 
Fläkten är en äldre pax-fläkt som typiskt installerades i badrum och toalett.
Den suger ut luften.
Märkligt att någon har monterat den i ett vardagsrum, då den brummar och låter ganska mycket.
 
E etompau skrev:
Fläkten är en äldre pax-fläkt som typiskt installerades i badrum och toalett.
Den suger ut luften.
Märkligt att någon har monterat den i ett vardagsrum, då den brummar och låter ganska mycket.
Det finns inga ventilationshål i hela lägenheten, så kan det vara därför? Brummar gör den. Funderar också hur dålig den kan vara inuti och om den ens går ut längre..
 
N noobpool skrev:
Knapp? (blondin :whistle:) vad är skillnaden per nyfiken
Bättre kvalitet. Lättare att få fast sladdarna på ett säkert sätt och plasten gulnar inte efter två år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.