J JSten skrev:
Tråkigt att höra! Om jag inte har helt fel för mig så är dosan på sladden en jordfelsbrytare, så det kan va att du har fått samma fel som min, fukt i värmeelementet som drar jordfelsbrytaren. I ditt fall den som sitter på sladden, och i mitt drar den jordfelsbrytaren i elcentralen då min grill år äldre och saknar dosan på sladden. Funkar grillen när du trycker på reset knappen på dosan på sladden?
Om jag klickar på reset så kommer strömmen tillbaka, men så fort jag börjar vrida på termostaten så slår den av igen. Har förvarat den torrt i garaget hela vintern och det står ip44 på dosan så lite fukt borde den väl klara, eller?
 

Bästa svaret

M mvs skrev:
Om jag klickar på reset så kommer strömmen tillbaka, men så fort jag börjar vrida på termostaten så slår den av igen. Har förvarat den torrt i garaget hela vintern och det står ip44 på dosan så lite fukt borde den väl klara, eller?
Ja det låter ju helt klart som jordfel i värmeelementet. Sen om det är fukt eller så att värme tråden har kommit åt manteln på elementet, det vågar jag inte svara på. Men, eftersom du har garanti kvar så är det väl bara att kontakta försäljaren eller Weber direkt :)
 
som JSten skrev så är väl klunsen på sladden en jordfelsbrytare (som löser ut vid en felström på 10mA enligt texten på dess baksida, i det föredömligt tydliga andra fotot i inlägg #57)

så fort du vrider upp termostaten från OFF så spänningssätts termostaten och värmeelementet, och någonstans där finns en felaktig överledning av ström till skyddsjorden varpå jordfelsbrytaren löser ut – om denna antagna händelsekedja är korrekt förefaller det som att klunsen/jordfelsbrytaren fungerar precis som den ska!

och det finns inget uppenbart relaterat med detta fel och att stickproppen blir varm

felet finns antingen i själva termostaten (blev rengöringen osedvanligt blöt?) eller i värmeelementet
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Bara för att vara säker på att jag förstår rätt. När ni säger värmeelement, så menar ni slingorna av metall inne i grillen, eller hur? De har jag inte rört. När jag rengjorde termostaten för ett par dagar sedan så rengjorde jag stiftet med lite fuktigt papper och sandpapprade bort beläggningen som blev kvar. Kan sandpappringen ha något att göra med detta? Det var väldigt lätt sandpappring...
 
M mvs skrev:
Bara för att vara säker på att jag förstår rätt. När ni säger värmeelement, så menar ni slingorna av metall inne i grillen, eller hur? De har jag inte rört. När jag rengjorde termostaten för ett par dagar sedan så rengjorde jag stiftet med lite fuktigt papper och sandpapprade bort beläggningen som blev kvar. Kan sandpappringen ha något att göra med detta? Det var väldigt lätt sandpappring...
Det var dem jag syftade på. @harka har dock en poäng i att det kan ha kommit in fukt i värmereglaget när du rengjorde sensorn. Det låter ganska osannolikt, men inte omöjligt.
Eftersom jordfelsbrytaren (klumpen på sladden) går direkt så satsar jag mina pengar på att värmetråden i värmeelementet har rört på sig och kommit åt manteln som är skyddsjordad.
 
  • Gilla
gmanhem och 1 till
  • Laddar…
Uppdatering: Kontaktade Weber som skickade en ny termostat. Precis samma problem med den nya dock. Nu tror Weber att det är värmeelementet som är trasigt. Väntar på nytt och ska uppdatera er när jag fått reservdelen.
 
Uppdatering. Fick igår värmeelementet. Installerade idag och nu funkar allt som det ska. Stickproppen blir fortfarande ganska varm, men inte alls så skållhet som tidigare.

Instruktionsbilder för installation av värmeelement med stickpropp och elsladd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack alla för hjälpen.
 
  • Gilla
Düsseldorff och 4 till
  • Laddar…
Visst kan det vara så att det gamla elementet drog lite mer ström, eller att det nya har en marginellt lägre märkeffekt. Men att det skulle innebära någon signifikant skillnad på värmeutvecklingen i stickproppen har jag svårt att tro på. I detta fall skulle jag säga att mäta (temperaturen) är att veta.
 
E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Visst kan det vara så att det gamla elementet drog lite mer ström, eller att det nya har en marginellt lägre märkeffekt. Men att det skulle innebära någon signifikant skillnad på värmeutvecklingen i stickproppen har jag svårt att tro på. I detta fall skulle jag säga att mäta (temperaturen) är att veta.
Nu är det som så i alla fall och Weber visste detta mycket väl.

Tyvärr vägrar Tråd skapare @mvs mäta så vi kommer aldrig få veta.

Tacksamt med återkoppling i alla fall. (y):p
 
E El-Löken66 skrev:
Nu är det som så i alla fall och Weber visste detta mycket väl.

Tyvärr vägrar Tråd skapare @mvs mäta så vi kommer aldrig få veta.

Tacksamt med återkoppling i alla fall. (y):p
Jag har inget att mäta med. Det är ingen jätteskillnad på temperaturen. Den är fortfarande ganska varm, men inte skållhet som tidigare. Värt att påpeka att den där extrema värmen uppstod typ 2 dagar innan värmeelementet pajade, så känns som att det på något vis var kopplat.
 
E
M mvs skrev:
Jag har inget att mäta med. Det är ingen jätteskillnad på temperaturen. Den är fortfarande ganska varm, men inte skållhet som tidigare. Värt att påpeka att den där extrema värmen uppstod typ 2 dagar innan värmeelementet pajade, så känns som att det på något vis var kopplat.
Här har du:
IR-termometer från UNI-T UT300A i rött och svart med digital display.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En sådan har jag inte. Och behöver ingen heller.
 
  • Gilla
  • Haha
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
E
M mvs skrev:
En sådan har jag inte. Och behöver ingen heller.
Okej @mvs.
Jag antar vi kommer få leva i ovisshet.

Det är ingen större skillnad på temperaturen skriver du men innan var det skållhett och nu är det bara varmt.. :thinking:

Sak samma, tack för dina bidrag och återkoppling i denna tråd, den kan markeras som löst nu tror jag.
 
Kanske reda finns att läsa i tråden, men hur ser kontakten på väggen ut, eller skarvsladden om ni använder en sån ??
En granne hade samma problem, dock inte en Weber.
Kontakten på väggen var helt grön av oxid på kontaktbläcken, jag bytte uttag så var problemet ur värden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.