Vi har fått en offert med ett snickarbolag som huvudentreprenör som i sin tur tar in underentreprenörer avs el, vvs osv.

I avtalet står det

"Arbetet utförs på löpande räkning mot en kostnad av 450 kr/h exkl moms. Fakturering sker mot redovisad självkostnad
plus Entreprenörsarvode, för underentreprenör och material tillkommer arvode på 12% respektive 10%"

Innebär det att jag har timpris 450 på allt eller att säljaren ska informera mig vad jag får för timpris hos övriga underlev?

(Vi har nämligen inte fått info om annat pris och timpriset skiljde sig markant mellan bolagen)
 
Det är obegripligt, du måste be dem förtydliga sig.
 
Tycker det är tydligt?

Ni betalar 450 kr per h för huvudentreprenörens tid (snickare?)

Samt 12% påslag på underentreprenörers fakturor (och betalar hela denna summa till HE)

Och material plus 10% påslag på HE:s priser..

Att vvs och el kan ha högre timpris än 450 plus moms låter inte orimligt
 
E
Jag tolkar det som att din HE lägger på 12% på fakturorna från UE som de förmedlar till dig. 10% materiel.

Men be om ett skriftligt förtydligande, du kan ringa och fråga först.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Jag tolkar det som att din HE lägger på 12% på fakturorna från UE som de förmedlar till dig. 10% materiel.

Men be om ett skriftligt förtydligande, du kan ringa och fråga först.
Då tolkar vi lika!
 
  • Älska
El-Löken66
  • Laddar…
Helt ok med påslagen men min fundering gäller 450kr/h vilket är det enda pris vi fått höra. Både i skrift och muntligt.

Nu ska vissa underentreprenörer ha 600-700kr/h och deras timmar är nästan fler eller lika många som HE.
 
E
H Hallb skrev:
Helt ok med påslagen men min fundering gäller 450kr/h vilket är det enda pris vi fått höra. Både i skrift och muntligt.

Nu ska vissa underentreprenörer ha 600-700kr/h och deras timmar är nästan fler eller lika många som HE.
Så 875 med moms? Och 980 efter påslag?

Ja, det är häftigt. Men desto mer ROT.

Vad är det för hantverkare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.