Vet att detta ämne diskuterats tidigare på forumet men nu är jag i startgroparna med att vitlasera hela taket på ÖV och behöver fräscha upp minnet! Jag har alltså lackat furutak på hela ÖV och vill ha det laserat i vitt istället. Har hört talas om antingen Tripp Trapp eller vitpigmenterad lack. Jag är intresserad av för & nackdelar med respektive alternativ? Underarbete? Antal strykningar? Pris? Allt!!!

Om någon har bild på sitt vitlaserade tak så vill jag mer än gärna se!
 
Tripp trapp heter din lösning.
Tvätta taket och stryk 2ggr med panelvit. Det finns en extra vit variant som kostar lite mer. Säljs bla på Silvan.
För att det ska gå fort så krävs 2 man. En rollar på färg i panelens riktning och direkt bakom går den andre och stryker med en bred mjuk pensel. Färgen torkar fort så det gäller att jobba på.
 
Det beror ju lite på hur du vill att slutresultatet skall bli. Jag har själv aldrig arbetat med trip trap-produkter så jag kan varken rekommendera eller slå ned på det. Däremot så fungerar det alldeles utmärkt med en vitpigmenterad lack. Det finns både färdiga produkter och vanlig lack där man bryter ned den i önskad vithetsgrad. I detta fall bestämmer du själv om du vill stryka taket en eller två gånger.

Tänk bara på att stryka en brädlängd i taget så du inte får skarvar (dock lättare få bra resultat med lack än bets). 0,75 L går på gissningsvis ca 150:- och räcker till ca 10 m2, en sväng.
 
Hej!

Jag har provat både varianterna och vill varmt rekommendera Trip-trap produkten. Resultatet blir jämnare och finare och var mycket mera lättarbetat!

Har laserat totalt 100 kvm och har några tak kvar. Har däremot upptäckt att det finns pärlspontat tak under så det kanske blir takrivning istället!

Hälsningar
Lita
 
Vad bra att höra av någon som målat med båda delarna! Jag undrar hur du "Lita" gjorde med antal strykningar? Vilket underarbete har du gjort med Tripp Trappen? Använde du vit eller extra vit? Har du några andra tips på vägen med Tripp Trapp?

Bitte
 
Är precis klar med vardagsrummet. Använde mig av vitpigmenterad panellack. 20W står det på burken vilket jag antar står för hur mycket pigment den innehåller. Har bara gjort en strykning och det räcker gott. Det 30-åriga taket ser tokfräscht ut nu. Har man en assistent som kan gå före med roller så underlättar det mycket tror jag.

Gjorde mina 35 kvadrat ensam med pensel och det var det tråkigaste jag nånsin gjort. Har sedan tidigare gjort samma i hallen och badrummet. Har några rum kvar...suck!
 
Jag har målat taket en gång med Tripp Trapp extra vit och det verkar bli jättebra! Det jag undrar är om ni som använt extra vit målat en eller två gånger?
 
Hej!

Jag tvättade av taket - taket är sedan 70-talet, mörkt och fult, med tvättsoda och sköljde av. Det gjorde jag med svamp. Sedan målade jag med extra vit två gånger. Jag använde en bred pensel, typ till husfasader. Visst får man ont i nacken men det var så lättstruket att det gjorde inget.

Då jag använde vitpigmenterad lack var underarbetet likadant men resultatet blev flammigare.

Ska se om jag kan bifoga bilder senare ikväll!
 
På färgaffären utlovade de att en strykning räcker men jag såg på en gång att det inte var tillräckligt! Tripp Trappen är verkligen lättstruken och användarvänlig och verkar räcka länge vilket är bra om man tänker på priset! Jag vill gärna se bild på ditt tak om du har lust att bifoga en sådan!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.