Bronken
Hej, har en gammal pump som inte körts senast +30-åren. Och har stått utan tak säkert nästan lika länge.

När jag trycker igång den snurrar den några cm sen är det som att den inte orkar övervinna ett hinder.
Min tanke är att få igång den till vattning mm.
"Såna här pumpar kan aldrig gå sönder" sa en i branschen.

Vad skulle ni göra?
a) Glöm bort den/släng den har stått utomhus i ur och skur så pass länge så det är ingen idé, den är kass.

b) Ingen idé, kanske går att få igång men ... det kommer kosta mer att renovera än det kostar att skaffa en ny.

c) Det finns billiga alternativ nu när du i alla fall har ett borrat hål, nämligen ... <bla bla>

d) Jaha, det är säkert bara det här felet .... <bla bla förklara föklara>

Gammal pump som står utomhus med synlig märkning "ASEA", delvis täckt av spindelnät och mossa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser ut som en ejektorpump.
Börja med att få den till att snurra, prova först att lossa 4 skruvar vid fläkten . Försök att vrida vicka fram/bak med handen på fläktbladen. Kan man inte vrida ett eller flera varv för hand får man ta en tång direkt på motoraxeln, oftast får man dra av fläkten helst med en avdragare men ibland går det med 2 skruvmejslar.
För att den skall fungera så måste båda rören ner i borrande vara fyllda med vatten.
 
En ejektorpump har inte ens en motor
Jag har en liknande pump som beter sig på samma sätt. Frågan är om det går att komma in i den eller om allt har rostat ihop.
 
Bronken
Ejektor eller ej? Det är två slangar ner i hålet och en till pressen.

(Gammal bild)
Locket ovanpå är faktiskt redan borttagen sen en tid tillbaka och jag har testat att vrida på den därifrån men man vågar ju inte ta i där - i de tunna vita fläktbladen. Man kommer som sagt nån cm.

Kan testa att vrida axeln nästa gång jag är på plats.

Förmodligen är slangarna inte fyllda med vatten, väntar att kolla om man kan få snurr på axeln först.
 
Det är en ringpump som används tillsammans med en ejektor. Därför kallas den ofta ejektorpump trots att det är en teknisk felaktighet. Så Både Leif i Skåne och Daniel 109 har rätt.

Om den inte går runt så är det ju något som blockerar den. Är detta något inne i pumpen så lär du behöva plocka isär den. Eller fylla med vatten och rucka försiktigt fram och åter kanske fungerar. Jag har en gång köpt en renoverad utbytespump från Pumpverkstan i Brömsebro när jag hade en liknande som frusit sönder.
 
A Avemo skrev:
Om den inte går runt så är det ju något som blockerar den.
Rost kanske? Nog för att ASEA-motorer är tåliga men 30+ år i regn och rusk kan nog ställa till en del. Det blir nog till att plocka isär detta lite och se vart det kärvar.
 
Bronken
Rost är ju jättetroligt eller bara skräp(? ). Det blir kanske att försöka plocka isär då.

Sönderfryst BORDE den ju också vara faktiskt, men kan man konstatera detta på ett tidigt stadium, dvs utan att jobba ihjäl sig på att få snurr på den först? Inga synliga sprickor i alla fall.
 
Redigerat:
Eftersom den snurrar en liten bit är det gissningsvis inte motorn som sitter fast. Det kan vara att pumpaxen sitter fast men det finns ett glapp i kopplingen. Eller så ligger det skräp i pumpen som tillåter att den snurrar en liten bit. Den pump jag bråkade med var mycket tydligt spräckt i godset när man tittade underifrån. Jag lyckades inget vidare med att plocka isär den, men den var uppenbart sliten även frånsett sprickan 50 år gammal som den var. Då blev det en renoverad utbytespump vilket var vad föreningens ekonomi tillät då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.