H
Undrar vad ni tror om att fylla igen dessa spår med naturgips? Ska man sedan lägga ett tunt lager spackel på naturgipset sedan då?

Tacksam för tips :)
 
  • Spår i vägg fyllda delvis med naturgips för att dölja elrör, nära golvlisten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Yttervägg eller innervägg, under eller ovan mark?
 
H
Det är innerväggar och långt ovan mark.
 
Jag har aldrig använt naturgips men när jag gjorde i vår lägenhet på exakt samma problem körde jag med husfix och sen väggspackel på det. Fungerade fint
 
Gipsputs fungerar utmärkt för detta. Om det inte är så mycket så kanske en liten kartong "husfix" räcker, men annars är en säck med gypsum eller liknande oslagbar i pris/prestanda
 
H
A Anders243 skrev:
Gipsputs fungerar utmärkt för detta. Om det inte är så mycket så kanske en liten kartong "husfix" räcker, men annars är en säck med gypsum eller liknande oslagbar i pris/prestanda
Ja det var gymsum naturgips som jag hade tänkt att använda, men läste sedan på förpackningen att man inte skulle lägga så tjockt lager och det är ganska djupt i hörnen där elkabeln går så lite osäker på om vi ändå ska använda det då. Men fördelen är ju att det verkar ganska lätt att slipa om man som jag som aldrig spacklat råkar lägga för mycket.
 
H
K Kanin skrev:
Jag har aldrig använt naturgips men när jag gjorde i vår lägenhet på exakt samma problem körde jag med husfix och sen väggspackel på det. Fungerade fint
Okej, tack! Var husfix lätt att jobba med? Det verkar lite svårare att slipa ned som jag förstått om man råkar lägga på för mycket.
 
Det låter konstigt.
Den jag använder från Weber eller Combimix kan läggas i skikt om upp till en decimeter.

Edit: 60mm i ett påslag säger weber/combimix
 
  • Gilla
havskatt
  • Laddar…
G
På Bauhaus finns Bostik v28, både 5 och 10kg. Har funkat bra för mej. Om man vill kan man armera ytan med väv innan slutspakling med tex målarduk som limmas med våtrumsväv. Lägg gärna lite för lite gips då gipset inte är så kul att slipa när det har härdat. Bättre att ta det sista med vanligt väggspackel.
 
Weber skriver:
  • går att putsa 60 mm i ett påslag
  • krymper ej
Combimix skriver:

Gipsputs Elite appliceras manuellt eller med lämplig putsmaskin. Gipsputs Elite kan läggas på i ett enda lager från 2-3 mm upp till 60 mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.