Är det någon här som isolerat en timmerstomme både in- och utvändigt? Finns det några fukttekniska problem med att göra så med låt säga 45mm på båda sidor stommen? Materialval?
 
Det skall vara hygroskopisk isolering baserad å till exempel träfiber eller lin.

Nackdelen är att det är dubbelt så mycket arbete att skåla (regla) på båda sidorna som att skåla på en sida.
 
Ok, har varit inne lite på de materialen.
Arbetet är inget bekymmer i mitt fall utan är mer fundersam kring fukt, daggpunkt etc. Finns det någon risk med att sätta dit ex träfiber på båda sidor?
Det är ett fritidshus som kommer vara helt uppvärmt ett par gånger på vinterhalvåret men däremellan inte kallställas helt
 
L Lerhol86 skrev:
Ok, har varit inne lite på de materialen.
Arbetet är inget bekymmer i mitt fall utan är mer fundersam kring fukt, daggpunkt etc. Finns det någon risk med att sätta dit ex träfiber på båda sidor?
Det är ett fritidshus som kommer vara helt uppvärmt ett par gånger på vinterhalvåret men däremellan inte kallställas helt
Vill börja med att säga att jag inte alls är expert på ämnet. Jag har bara läst mycket iom att jag har liknande projekt på gång.

Jag tror inte det ska vara något problem att isolera både in och utvändigt med hygroskopisk isolering. Utan plast kommer hela väggen ha liknande egenskaper vad gäller fukttransport, och därför blir eventuellt fukt som tar sig in inget stort problem. Det torkar ut av sig själv när vädret tillåter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.