Hallå,
Håller på att planera sommarens projekt som innefattar en stödmur. Muren ska bli ca 100 cm hög och motfyllas ca 60 cm på en sida (0 på andra). Som underlaget till muren lutar det åt en gjuten platta, som även kommer att utgöra golv på en uteplats/utekök.

Ett hett alternativ är jag överväger är mursten i huggen granit, enligt nedan. Dessa ska enligt leverantören kunna användas som lägre stödmurar om de monteras med stenlim. Själv är jag lite skeptisk.

Tänkte kolla om någon gjort något likande?

Stödmur i huggen granit som kan vara aktuell för uteplatsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grå huggen granitsten för stödmur, Mursten Bergama Rustik, mått 340x170x140 mm.
 
Vi byggde en stenmur för 2 år sedan med massiva stenblock (betongblock) på en gjuten betongplatta samt limmade med PU700.
Vår är ca 90cm hög och är återfylld 60 cm på ena sidan (med dränerande material) och noll på den andra.
Har fungerat utmärkt.
Vi fäste första skiftet med murbruk då det var enklare att korrigera och få det rakt.
 
T
T TheSwoopis skrev:
Vi byggde en stenmur för 2 år sedan med massiva stenblock (betongblock) på en gjuten betongplatta samt limmade med PU700.
Vår är ca 90cm hög och är återfylld 60 cm på ena sidan (med dränerande material) och noll på den andra.
Har fungerat utmärkt.
Vi fäste första skiftet med murbruk då det var enklare att korrigera och få det rakt.
Tack för svar.
Kul att det fungerar. Det där med justering är något jag funderar på. Går det justera det minsta när man limmar eller blir det precis så bra/dåligt som stenen är? Jag behöver gjuta plattan med lite fall eftersom den ska utgöra golv till uteplats. Kanske murbruk kan var ett alternativ även för mig. Är det inte risk att det drabbas av frostsprängning och spricker med tiden?
 
Med limmet kan man inte justera någonting, de små justeringar vi ville göra högre upp där la vi i nivådistansbrickor (finns på bla Biltema) och limmade.
Limmet biter nästan direkt så man får endast limma den bit man skall förankra och ta det en bit i taget.
Har inte blivit någon frostsprängning i murbruket hos oss men sen har vi väldränerande material i fyllet och i botten på andra sidan.
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
Limmet är väldigt drygt, man ska limma i mitten på stenen.
Vår mur är ca 16 meter och det gick åt knappt en burk per rad med sten (totalt 6 rader)
 
T TheSwoopis skrev:
Limmet är väldigt drygt, man ska limma i mitten på stenen.
Vår mur är ca 16 meter och det gick åt knappt en burk per rad med sten (totalt 6 rader)
Tackar igen för svar:)
Låter smart med mellanlägg för att finjustera. Lite spännande med den korta öppettiden. Skulle du säga att det är svårt?
 
Inga problem.
Nej det är inte svårt, bara att ta o limma några block i stöten (inom typ 5 min).
 
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.