hej
Håller på med vår gamla trappa, har dragit bort den gamla plastmattan och slipat hela trappan ren.

Vilken vit färg ska man välja?

I hallen i anslutning till trappen har vi målat vita lister med färgen Byggmax Vit Lack 30. 183122.gif
Så skulle vara fint med samma på trappan.

Går det o ta den färgen på hela trappen med? Står att den är slitstark iaf.

Andra tips tas gärna emot

mvh Jocke
 
Det går utmärkt att måla trappan med lackfärg. när jag skulle måla vår trappa blev jag rekommenderad att först använda grundfärg och sen lackfärg. valde en halvblank färg, och det blev väldigt bra. funderar nu på att måla trappan vit istället för den färgen jag har nu (björnbär från alcro) och då kommer jag använda halvblank vit lackfärg...
 
tackar. trappan är målad engång nu. Ska målas några gånger till i veckan som kommer.

tycker det passar bra med vit trappa :)
 
Ja en vit trappa är väldigt fint! posta gärna bild när du är klar! när jag målade vår trappa så grundade jag en gång och målade med lackfärgen två gånger.
 
  • Gilla
Argo109
  • Laddar…
Jag blev rekommenderad att måla med golvfärg (vit Beckers), håller tydligen bättre för slitage. Blev väl okej, men det tog fem lager innan furufärgen slutade att lysa igenom, och i efterhand önskar jag nog att det hade varit lite blankare...
 
ST1 skrev:
Jag blev rekommenderad att måla med golvfärg (vit Beckers), håller tydligen bättre för slitage. Blev väl okej, men det tog fem lager innan furufärgen slutade att lysa igenom, och i efterhand önskar jag nog att det hade varit lite blankare...
5 lager!!! Det var rackarns. Jag undrar om du la fog mellan trappsteg och vangel? Trä rör sig ju och det borde väl vara risk för sprickor annars?
 
ST1 skrev:
Jag blev rekommenderad att måla med golvfärg (vit Beckers), håller tydligen bättre för slitage. Blev väl okej, men det tog fem lager innan furufärgen slutade att lysa igenom, och i efterhand önskar jag nog att det hade varit lite blankare...

Jag trodde att det skulle gå bra att måla med vanlig golvfärg när jag målade vår trapp, men i färgaffären sa dom att lackfärg var bättre, och det stämmer nog faktiskt... i trappan har jag lackfärg, men på golvet på undervåningen golvfärg från beckers och den är inte lika bra helt enkelt, skulle varit blankare tror jag...
 
nu är snart trappan klar. färdig målad iaf. Ska bara hitta fina räcken till trappan. tips på hur man kan fixa såna själv eller köpa? Har runda i furu som jag tänker måla vita o sätta upp för att se om det blir bra.

Väggen i trappen ska målas med, samtidigt som vi byter plastmattan på övervåningen o målar om där.

Färgen blev hur bra som helst i verkligheten, billigt o bra sätt att piffa upp trappen.

så här se den ut då:
trappan.jpg
 
Va snyggt det blev! Har visat för maken också, han var inte så förtjust i min idé att måla trappan vit, men nu fick han ju se hur bra du fick till det! angående räcket så tror jag det kommer bli kanon med ett vitt runt räcke till trappan.
 
Robert63 skrev:
5 lager!!! Det var rackarns. Jag undrar om du la fog mellan trappsteg och vangel? Trä rör sig ju och det borde väl vara risk för sprickor annars?
Sorry för sent svar!:(

Nä, ingen fog. Trappan är av den typen där trappstegen bara är fästa i sidorna, så det behövdes inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.