Min fina pion har blommat varje år sedan vi flyttade hit för drygt 20 år sedan. Men förra året strejkade den. Och så även i år.
Kan det bero på att min bok har växt sig större och skuggar pionen?
Eller har ni någon annan idé om anledningen?
Hälsningar
Anders
 
  • En pionbuske med gröna löv i en trädgård, omgiven av gräs och skuggas delvis av ett träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stor bokträd skuggande pionbuske i en solig trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
E El Capitan 006 skrev:
Min fina pion har blommat varje år sedan vi flyttade hit för drygt 20 år sedan. Men förra året strejkade den. Och så även i år.
Kan det bero på att min bok har växt sig större och skuggar pionen?
Eller har ni någon annan idé om anledningen?
Hälsningar
Anders
Nja den tar dock näring från pionen iallafall...
 
Jag tror mer på att skuggan är problemet.
 
A
D Daniel 109 skrev:
Jag tror mer på att skuggan är problemet.
Ja det är fullt möjligt..
Men det kan ju gå att prova flytta pionen..
det har jag gjort med min..

värt ett försök eller va tror du?
 
Karlia
Kan den ha hamnat för djupt efter 20 år på samma ställe? Får den benmjöl någon gång per år?
 
Pioner klarar fint att stå halvskuggigt, de blommar längre då än i full sol som av någon märklig anledning brukar rekommenderas. Tror mer på att det är slut på energin, gödsla med benmjöl eller annat långtidsverkande (ingen kvävebomb alltså) och kolla både djup på plantorna samt om de står toktrångt. Efter 20 år kan de både ha sjunkit samt breddat sig så mycket att de inte får plats.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Pioner är förhållandevis lättodlade växter som klarar av både solsken och vandrande skugga. I stark sol blommar de över väldigt snabbt - tyvärr.

När blomningen uteblir är det ett symptom på att något är fel. Den vanligaste orsaken är att deras rotsystem hamnat för djupt och/eller att jorden de växer i har blivit utarmad. Pioner är inte särskilt näringskrävande men en grundgödsling på våren innehållande kväve, fosfor och kalium ger ett bra tillskott. Övergödsla aldrig pioner.

Nu har pionerna fått konkurrens i jorden genom trädrötternas utbredning, det uppstår konkurrens om både fukt och näring. En något grov generalisering men träden brukar vinna den kampen framför perennerna.

Pioner har grova rötter så de klarar kortare perioder av torka utan att skadas men liksom allt som växer krävs visst näringstillskott.

Dina pioner väntar på en omplantering och samtidigt kan du dela den stora plantan i flera plantor. Vegetationsknopparna skall ligga ca 5 - 6 cm under ytan, alltså ett "svenskt lagom" varken för djupt eller för grunt. Pioner är inte överförtjusta i torvjorden som säljs utan vanlig matjord med inslag av lite lera fungerar bra. Om man inte har tillgång till matjord är det näst bästa alternativet att blanda upp befintlig jord med någon av de torvjordar som saluförs.

Vänta med omplantering tills de värsta värmeböljorna är över för säsongen.

Lycka till, det är lätt att dela och omplantera pioner.
 
  • Gilla
KristinaRT och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Ja det är fullt möjligt..
Men det kan ju gå att prova flytta pionen..
det har jag gjort med min..

värt ett försök eller va tror du?
Tack!
Jag har flyttat flera andra pioner, men denna är för stor. Fick tipset tidigare här på forumet att boken och äppelträdet tar för mycket näring, så det inte blir tillräckligt kvar till pionen. Så jag tänkte om jag la på extra näring nästa vår...
Hälsningar Anders
 
A
E El Capitan 006 skrev:
Tack!
Jag har flyttat flera andra pioner, men denna är för stor. Fick tipset tidigare här på forumet att boken och äppelträdet tar för mycket näring, så det inte blir tillräckligt kvar till pionen. Så jag tänkte om jag la på extra näring nästa vår...
Hälsningar Anders
Ja det kan ju gå..
Och att ta en stickling och prova flytta med den.. Så ser man vad som händer... (y)
 
Ett år utan blomning är inget år tänker jag. Men går det två år så är det något som inte är fel. Näringsbrist eller hamnat för djupt med åren kan man ju misstänka med pioner. Du säger att plantan är för stor att flyttas men pioner är det inget problem att dela. Gör det i höst när den börjar vissna ner. Den där blir det ju lätt fyra maffiga plantor av. Har du inte plats för alla själv är det säkert någon bekant som vill ha en.
 
KristinaRT
Vill du absolut inte plantera om den kanske det går att ta bort lite gräsmatta runt den och göra ”rabatten” lite större?

När vi flyttade in hade vi samma sak - en pion som inte blommade (fast tidigare ägare sade att den blommade troget varje år). Vi tog en grep och luckrade upp jorden på hösten och sedan lyfte min man hela plantan uppåt och jag puttade in jord under knölarna så dessa hamnade högre upp. Året efter kom det blommor igen (y).

Man kan ju också kombinera det med att hacka av några knölar och sätta i kruka som gåva till ngn eller på annan plats i trädgården.

Pioner är tåliga, de brukar alltid vara en sådan perenn som man ”hittar” om man röjer i en förvuxen trädgård eller trädgårdshörna. Så det går bra att både dela dem, höja dem och flytta dem….
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
T
Växter som inte blommar kan vara ett tecken på att dom har det för bra.
Finns då ingen anledning till att föröka sig genom att blomma så den lägger energin på att bara utöka bladmassa och rotsystem. Att dom blommar är ju en försvars mekanism för att föra vidare sina gener.

Prova att göra det lite surt för plantan som att kapa lite rötter med spaden eller gräv upp och dela den så borde den vakna igen. Har för mig att Pioner inte blommar året efter dom flyttats dock men är inte säker.

Personligen tycker jag den är snyggare nu när den inte blommar men det är en annan sak.
 
T Thörre skrev:
Växter som inte blommar kan vara ett tecken på att dom har det för bra.
Finns då ingen anledning till att föröka sig genom att blomma så den lägger energin på att bara utöka bladmassa och rotsystem. Att dom blommar är ju en försvars mekanism för att föra vidare sina gener.

Prova att göra det lite surt för plantan som att kapa lite rötter med spaden eller gräv upp och dela den så borde den vakna igen. Har för mig att Pioner inte blommar året efter dom flyttats dock men är inte säker.

Personligen tycker jag den är snyggare nu när den inte blommar men det är en annan sak.
Det där är dessvärre ett direkt felaktigt råd. Herman Krupke som brukar kallas för Sveriges pionkung och som tagit fram många pionsorter som efter hans död fortsätter att försköna våra trädgårdar ger mycket handfasta råd om vad som krävs när pioner slutar blomma.

Här ett inlägg från Allt om trädgård som baseras på de råd som Krupke ger vid utebliven blomning, samma råd som jag skrev till TS

Bli förförd av pioner | Allt om Trädgård (alltomtradgard.se)
 
  • Gilla
KristinaRT och 1 till
  • Laddar…
T
A Abies koreana skrev:
Det där är dessvärre ett direkt felaktigt råd. Herman Krupke som brukar kallas för Sveriges pionkung och som tagit fram många pionsorter som efter hans död fortsätter att försköna våra trädgårdar ger mycket handfasta råd om vad som krävs när pioner slutar blomma.

Här ett inlägg från Allt om trädgård som baseras på de råd som Krupke ger vid utebliven blomning, samma råd som jag skrev till TS

Bli förförd av pioner | Allt om Trädgård (alltomtradgard.se)
Nej det tycker jag inte, generellt är det så det fungerar.
Samt i princip samma "råd" som du gav och gubben som du har förkärlek till.

Har haft pioner sen vi flyttade till hus men dom har förpassats längre och längre bak för att göra plats till roligare saker, har aldrig brytt mig det minsta om när var och hur dom har flyttats och dom växer och blommar lika bra ändå. Men detta är nog sista säsongen sen ryker dom till tippen i förmån för annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.