C cpalm skrev:
Det är så härdat säkerhetsglas beter sig. Det verkar betydligt mer dramatiskt än vad det faktiskt är.
Fick en exploderande sidoruta rakt i sidan på ansiktet förra sommaren och kan intyga att det inte är särskilt farligt.
Okej! Varför går inte branschen ut och informerar om detta då, kan man undra, om det nu är så ofarligt. Om explosionen hade följt på en yttre påverkan på något sätt, såsom en slag etc. så hade jag inte blivit så chockad, men ändå övertygad om att jag hade kunnat skada ögonen, för det var rejält tryck i explosionen. Fint att du inte skadade dig, och hoppas du fick en bra ersättning på försäkringen, det får inte vi ☹️
 
C
S Susanne Lind skrev:
Fint att du inte skadade dig, och hoppas du fick en bra ersättning på försäkringen, det får inte vi ☹️
Har du allrisktillägg i försäkringen tycker jag det vore konstigt om den inte täckte skadorna.

I mitt fall var det ju fordon, så lite annorlunda försäkringar, och dessutom blev det inga skador utöver själva glaset (som förvisso täcktes av försäkringen).
 
Jag instämmer. Min fläkt sitter i ansiktshöjd och exploderade någon minut efter jag lagat mat. Hade splitter 7-8 meter bort.
 
A
R Razztheman skrev:
Jag instämmer. Min fläkt sitter i ansiktshöjd och exploderade någon minut efter jag lagat mat. Hade splitter 7-8 meter bort.
Imponerande stort kök!
Några personskador?
 
S Susanne Lind skrev:
Idag hände det oss! Thermex verkar inte ta detta på allvar. Kunde ha gått riktigt illa! Hur blev ni bemötta av Thermex?
/Susanne
På samma sätt som dig. Vi fick till svar att detta förekommer och att man får räkna med att detta ibland. Även vi hade glassplitter 7-8 meter ut. Jag hade lagat mat precis innan explosionen och har 2 barn. Som tur är satt vi vid matbordet när det small Hade inte velat stå vid spisen med kåpan i ansiktshöjd vid en explosion.
 
electroluxaren skrev:
Imponerande stort kök!
Några personskador?
Inga personskador annat än någon glasbit i foten vid städning av golv.
 
Det ska ju förtydligas att detta är nåt man kan förvänta sig på allt härdat glas. Är ingenting man kan komma ifrån utan man ändrar ju glasets beskaffenhet så att man lägger sig precis på gränsen. Sen kan minsta lilla spänning eller påverkan göra att man kliver över den gränsen och så spricker det. Kan räcka med en imperfektion från tillverkning eller att det ligger lite i spänn så skiter det sig.Gäller allt från dricksglas, duschväggar till vad som helst. Det går liksom inte att göra härdat glas 100% felfritt.eller ha nå garantier på att det inte händer nåt. Det kommer ingen att kunna ever.
 
A
T TheSwoopis skrev:
Uppe på Aftonbladet nu :)...... [länk]
Pravda-de blindas tidning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.