Bygger ett fristående kallförråd 6x7 m utan fönster på betongplatta. Takhöjd inuti 3 m. Tänker ha liggande panel 22 mm på utsidan sedan en luftspalt på 28 mm därefter vindpapp och väggreglar 50x120 mm. Frågan är hur jag gör på insidan? Jag vill ha en väggskiva invändigt typ K-plywood 12 mm men ska jag isolera först mellan reglarna 120 mm? Ska jag då sätta plast på detta som brukligt är i uppvärmda hus?

Förrådet ska stå kallt helt utan uppvärmning men min tanke är att jag kanske i framtiden vill ha en uppvärmning och att det då är klokt att isolera väggarna för att det är svårt att isolera dem i efterhand. Men vad händer i ett kallförråd som är isolerat, kan det bli kondens inuti, vad händer om det är kallare inuti än utanför? Många frågor och finns det någon som har erfarenhet och kan ge råd?
 
Hej! Jag har tyvärr inget svar men däremot står jag inför samma frågeställning. Fick du någon klarhet i detta till slut?
 
Isolera men ingen plast är enda riskfria sättet.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
P På Fritiden skrev:
Hej! Jag har tyvärr inget svar men däremot står jag inför samma frågeställning. Fick du någon klarhet i detta till slut?
Hej. Nej inga svar så jag vet inte och ingen annan verkar veta. Men i alla fall så isolerade jag alltihopa. Men jag använde ingen plast utan bara den svarta vindskyddspappen på insidan.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Så sett utifrån blir det panel, spikläkt för luftspalt, vindskyddspapp, träreglar med isolering och plywood som innervägg. Korrekt så?

I mitt fall så har jag även tänkt göra bastu av en del av förrådet. Denna kommer ju också att vara ouppvärmd större delen av tiden men då och då bli rejält uppvärmt och även en hel del fukt på insidan förmodar jag. Har läst att man normalt har bastufolie osv men blir det då inte samma problematik som om man skulle sätta plast?
 
Jag har liggande panel på utsida. Sedan luftspalt 15 mm sen asfabord 12mm. Sen rockwool 120mm mellan väggreglarna och därefter svart vindpapp och 12mm plywood. På vinden 300mm lösull och sen svart vindpapp och råspont som innertak. Min fundering är vad som händer när det är kallare inne än ute?
 
  • Gilla
På Fritiden
  • Laddar…
Tomture61
En byggnad utan uppvärmning mår bättre , när allt trä invändigt ej är inbyggt .
Tex . Byggskivor , isolering , plast , går bort .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
En byggnad utan uppvärmning mår bättre , när allt trä invändigt ej är inbyggt .
Tex . Byggskivor , isolering , plast , går bort .
Hur gör man då ex. om man vill bygga en bastu?
 
Tomture61
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.