Vi har fått bygglov i en detaljplan som kräver slamfärg. Pga kommunens hantering av bygglovet har husleveransen försenats 26 veckor.
Huset kommer v 47. Då kan man knappast måla. Vi kommer alltså vara tvungna att ha ett hus omålat i 3-5 månader (helt ogrundat). Ingen garanti från husleverantören.
Kan vi bryta mot bygglovet och måla huset i en matt icke-slamfärg?
Vad kan kravet bli? Böter? Byte av fasad?
 
Sanktionsavgift förmodligen, kan du inte skydda den under vintern och sen slam under våren?
 
Hur skyddar man ett helt hus en vinter?
 
I värsta fall kan det nog bli både en sanktionsavgift (saftig) och krav på rättelse (byta fasad). Men det är nog rätt stor chans att det passerar utan påföljd. Eller att det accepteras som en mindre avvikelse.
 
Det är sällan problem att ha en träfasad omålad en period. Vilken färg ska ni ha och vad står det i detaljplanen?
 
  • Gilla
petersthlm
  • Laddar…
S
Om jag minns rätt så får kommunen egentligen inte bestämma materialval utan bara hur det skall se ut på avstånd. Jag kan dock ha fel.
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
BigR
Trist läge för dig :(. Nu vet jag inte var i landet huset står eller hur det ser ut, fasad, storlek på taksprång, läge etc. Vecka 47 är ju iaf ingen drömvecka för målning med någon färg. Helt ogrundat trä hinner väl inte ta så mycket skada på en vinter. En ide kan vara att motverka mögelprickar med lite spray med bensaltensid och sedan på våren målartvätta innan du målar med din slamfärg.
 
H hempularen skrev:
I värsta fall kan det nog bli både en sanktionsavgift (saftig) och krav på rättelse (byta fasad). Men det är nog rätt stor chans att det passerar utan påföljd. Eller att det accepteras som en mindre avvikelse.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är sällan problem att ha en träfasad omålad en period. Vilken färg ska ni ha och vad står det i detaljplanen?
Vi ska måla faluröd slamfärg...

H hempularen skrev:
I värsta fall kan det nog bli både en sanktionsavgift (saftig) och krav på rättelse (byta fasad). Men det är nog rätt stor chans att det passerar utan påföljd. Eller att det accepteras som en mindre avvikelse.
 
C
Gysinge rekommenderar till och med att huset står omålat ett år före målning med slamfärg, för att färgen ska fästa bättre och kådan torka ur.
 
  • Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.