Köpte en beg Stiga Park för nån vecka sen. Men drivningen till klippdäcket slirade, så efter bara några timmar orkade den knappt få fart på knivarna alls. Jag körde tillbaka den till säljaren som igår konstaterade att de två korta remmarna under maskinen var "helt totalt slut", och bytte dem. Men nu när jag kör maskinen känner jag att det luktar lite gummi, remmarna blir väldigt heta och nästan på gränsen till lite klistriga i ytan när jag tar i dem.

Det är ju svinvarmt ute, motorn blir svinvarm och det är ganska mycket kraft som ska överföras, så jag kan inte riktigt bedöma om det är normalt eller inte. Bör jag kontakta säljaren igen, eller är det fullt normalt att kilrepen blir lite varma på en gräsklippare? Säljaren är fantastisk och jag upplever vår relation som mycket god, så det handlar inte om nåt misstroende. Men jag vill inte springa där och gnälla över sånt som skulle vara fullt normalt, alltså frågar jag experterna på forat först.
 
A
Strip Strip skrev:
Köpte en beg Stiga Park för nån vecka sen. Men drivningen till klippdäcket slirade, så efter bara några timmar orkade den knappt få fart på knivarna alls. Jag körde tillbaka den till säljaren som igår konstaterade att de två korta remmarna under maskinen var "helt totalt slut", och bytte dem. Men nu när jag kör maskinen känner jag att det luktar lite gummi, remmarna blir väldigt heta och nästan på gränsen till lite klistriga i ytan när jag tar i dem.

Det är ju svinvarmt ute, motorn blir svinvarm och det är ganska mycket kraft som ska överföras, så jag kan inte riktigt bedöma om det är normalt eller inte. Bör jag kontakta säljaren igen, eller är det fullt normalt att kilrepen blir lite varma på en gräsklippare? Säljaren är fantastisk och jag upplever vår relation som mycket god, så det handlar inte om nåt misstroende. Men jag vill inte springa där och gnälla över sånt som skulle vara fullt normalt, alltså frågar jag experterna på forat först.
Ta och känn på lagren.. Så att knivspindlarna roterar lätt.. annars så kan det vara därför..
Och att det är kevlarförstärkta remmar...

rörelse skapar värme, och är det varmt ute så blir det högre värme..
Går det tungt så ökar värmen på betydligt mer...
 
Redigerat:
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Spindlarna roterar lätt. Tandremmarna i aggregatet blir inte varma. Ej heller den långa remmen som går mellan klippare och aggregat - den blir lite ljummen bara.
Är kevlar en värmekälla, blir det inre friktion i remmen? Vet inte om dessa är med kevlar, skulle tro att det är Stiga original.
 
Klart att remmar blir varma om de överför ett moment. Dessutom är en av remmarna från motorn lite klent dimensionerad så den slits alltid mycket. Från motorn till midjan typ. Bytte en igår.......
Dom här maskinerna är inte dimensionerade för nå långt gräs. Då går det tungt och slits hårt. Är nog mest tänkt för vackra slottsparker där man trimmar gräset varje dag nån millimeter......
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.