Som rubriken lyder, ska fixa och dona med husgrunden som behöver sig en uppfräschning.. är en amatör husbyggare :b

Jag har denna grund som ni ser på bild, jag ska måla om den nu och ska så klart fixa den med när jag ändå igång.
Men vad ska jag använda för material för att laga denna? Lagningsbruk, putsbruk B alt. C?

Sen tänkte även passa på och fråga om ni kan lista ut typen på färgen? Är det silikat? Eller kanske en vanlig murfärg? Ska måla över det tänkte jag och då är det viktigt att använda samma typ av färg har jag förstått.

Jag är oerhört tacksam om någon vill hjälpa en glad amatör:)
 
  • Husgrund med vitputsad vägg och en grå målad del vid marknivå som behöver renoveras, omgiven av gröna växter och kruka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten husgrund med flagande färg och sprickor nära marken, delvis täckt av växtlighet och krukskärv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad husgrund med flagnande blågrå färg och en synlig del i svart där färgen lossnat, omgiven av vegetation och en trasig kruka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand som håller flagnande grå färg från en husgrund med synliga sprickor och skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grund av hus med avflagande grå färg och synlig svart underlag vid marknivå med växtlighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flagnande grå färg på en persons handflata som en illustration av husgrundens skick.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som att putsen släppt där den blivit putsad på vad som ser ut som asfaltstrykning. Är det asfalt eller liknande på väggen behöver den kanske tas bort innan om det ska putsas ner till samma nivå som tidigare. Någon annan vet kanske om det finns produkter som fungerar att putsa direkt på asfaltsstrykningen.
 
  • Gilla
Saabgubben
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Ser ut som att putsen släppt där den blivit putsad på vad som ser ut som asfaltstrykning. Är det asfalt eller liknande på väggen behöver den kanske tas bort innan om det ska putsas ner till samma nivå som tidigare. Någon annan vet kanske om det finns produkter som fungerar att putsa direkt på asfaltsstrykningen.
Mycket riktigt, det e asfaltstrykning under putsen.. men putsen sitter jäligt bra på övriga delar, så dom måste ha använt nån primer kanske?
 
Men är verkligen hela sockeln asfaltsstruken? Är det inte bara från marknivå och neråt det sitter asfalt?
 
Centano Centano skrev:
Men är verkligen hela sockeln asfaltsstruken? Är det inte bara från marknivå och neråt det sitter asfalt?
Kanske inte hela men det som syns på bild är ca 20cm över marknivån. Sedan så ser det ut som att den sticker en bra bit upp under putsen. Vette fan hur de har gjort där? Få bort asfalt är nästan omöjligt och jag vill ha snabb fix. Måste finnas primer som fungerar till sånt?
 
Då gissar jag att marknivån har sjunkit över tid och att det är därför som asfaltsstrykningen kommit upp över mark.
 
  • Gilla
Saabgubben
  • Laddar…
Jag gissar att det blir svårt att få till på ett bra sätt utan att få bort asfalten. Borde gå att slipa bort med betongslip eller blästra ytan. Rabatten så nära väggen bör ju även undvikas.
 
  • Gilla
Saabgubben
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Jag gissar att det blir svårt att få till på ett bra sätt utan att få bort asfalten. Borde gå att slipa bort med betongslip eller blästra ytan. Rabatten så nära väggen bör ju även undvikas.
Jag har fönster i källaren och marknivån är precis vid nedre fönster kanten, tror därmed inte att marken har sjunkit. Den svarta kan dock vara färg och inte asfalt? Ska undersöka det närmare imorgon.
Googlade lite.. en lösning är att sätta en putsnät som håller ihop bruket om inte den får fäste i asfalten. Jag vill undvika extra jobb pga andra prio projekt.

Jag skulle egentligen bara fixa till rabbatten och lägga lite makadam var tanken från början
Bild på fönstren.
 
  • Uppgrävd kant längs en husvägg vid källarfönster, med synlig makadam och jord, och verktyg ligger på gräsmattan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Putsnät räcker inte för att få putsen att sitta fast på det underlaget.

om du säger att putsen sitter bra på övriga ställen så skulle jag rekommendera dig att ta en hammare och Försiktigt knacka runt på olika ställen på grunden.

Jag tror tyvärr att du kommer höra en tydlig ljudskillnad runt huset som visar på att putsen släppt från underlaget på flera ställen men kanske är den väggen det lossnad på mer utsatt.



Har inga tips på snabba lösningar utan om det ska bli bra är det till att ta ner mer puts och putsa om. Blir snyggast att putsa om hela vägen upp till teglet och sen måla nytt med riktig sockelfärg.
 
  • Gilla
Saabgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.