Dolt fel?

  • Ja

    0 Röster 0,0%
  • Antal röster
    27
Köpte hus för 2 år sedan
I besiktningsprotokollet stod det att ägaren innan hade haft spår av husbock men sanering va gjord och aktiviteten jade avstannat.
Nu två år senare bygger jag ut och fäller in dörr i fasaden, märker då att balken 190mmx190mm som agerar syllbräda är till 70-80% uppäten av husbock.
Frågan är om det är ett dolt fel eller ej.
Mäklaren hävdar att det inte är det eftersom vi var medvetna om att aktivitet hade funnits.
Min åsikt är att, husbock eller ej, vi har ju nu en minskad bärighet i hela stommen runt huset som ej var åtkomlig vid besiktning.
 
Det handlar inte om huruvida skadan var dold eller ej, utan om det var något du inte borde behöva förvänta dig. Du visste att huset var angripet, du borde räknat med att den kunde finnas skador som orsakats av angreppet.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Vems är besiktningen? Säljarens?
isofall gjorde ni en egen fördjupad undersökning/besiktning?
Om inte, så tror jag att mäklaren har rätt.
Iom att det står i (säljarens?) besiktingsprotokoll så betyder det att ni som köpare behöver göra en fördjupad undersökning.

Att man ev förlorar affären på att fråga efter en besiktningsklausul / att få göra en egen besiktning med ev åverkan ... det tar inte lagen hänsyn till.
 
Karlia
Ni kände till att det funnits husbock men inte hur stora skador det var. Här är det er undersökningsplikt som faller in - att kontrollera skadorna innan köp.
 
Och om ni fick göra en egen fördjupad besiktning , är det mot det företaget ni då ev kan ställa krav om det är så att det borde upptäcks med den fördjupade besiktningen men ändå missats.
 
Nej! Eftersom du vet att det funnits husbock så vet du att det finns skador av husbock.
 
Dizzy: Det har inget med hur TS undersökte huset att göra. Men det här var ingen oväntad skada med tanke på informationen.
 
Dessutom kan ingen säga med säkerhet att dylika angrepp inte fortsätter........man gör vad man kan inom rimlighetens gränser. Men det betyder inte att man är skyddad för all framtid
 
S
Du gjorde en medveten gambling när du köpte ett hus som du visste var angripet. Det blev en nitlott, hur kan du på något vis ens tro att någon annan ska ta ansvar för ditt spelande?
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.