Frågan är kan man ersätta 245 x 45 C24 cc 1200 med 220 x 45 c24 cc 600 i takås? Vilar på 2 nockbalkar 315 x 115 limträ som står på pelare 115 x 115 limträ.
 
Du måste nog beskriva situationen lite mer noggrannt för att det ska bli begripligt. Nockbalk är ju samma sak som takås. Menar du takbjälkar i takfallets riktning som vilar på nockbalken? I så fall är taklutning och snözon viktiga upplysningar.
 
J justusandersson skrev:
Du måste nog beskriva situationen lite mer noggrannt för att det ska bli begripligt. Nockbalk är ju samma sak som takås. Menar du takbjälkar i takfallets riktning som vilar på nockbalken? I så fall är taklutning och snözon viktiga upplysningar.
J justusandersson skrev:
Du måste nog beskriva situationen lite mer noggrannt för att det ska bli begripligt. Nockbalk är ju samma sak som takås. Menar du takbjälkar i takfallets riktning som vilar på nockbalken? I så fall är taklutning och snözon viktiga upplysningar.
J justusandersson skrev:
Du måste nog beskriva situationen lite mer noggrannt för att det ska bli begripligt. Nockbalk är ju samma sak som takås. Menar du takbjälkar i takfallets riktning som vilar på nockbalken? I så fall är taklutning och snözon viktiga upplysningar.
Har använt dimensionsprogrammet som benämner det takås, så jag använde samma term. Men ja jag menar takbjälkar.
Taklutning 27 grader och snözon 2.5.

Kan ladda upp dimensioneringen.

Annars kanske man kan skruvlimma ihop 2 stycken 220 x 45 för att få tillräcklig bärighet som en 245 x 45? Men det vore bättre med 220 x 45 enkel på cc 60 för isoleringen.
 
  • Schematisk bild av dimensioneringsresultat för nockbalkar och takåsar med angivna mått och belastningsdata.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvärgående takåsar står det, vilket är lite tydligare. Det är dock ändå en felaktig benämning. En ås är alltid längsgående. Anmärkningsvärt att Svenskt Trä är så dåliga på svenska! Utan att ha granskat uträkningarna kan jag säga att det bör vara möjligt att ersätta 45x245 c/c 1200 med 45x220 c/c 600.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.