Yes, avrinningsspår för disk.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
60 cm rostfri diskho i köksbänk med stänkskydd av björk och arbetsytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Största kompromissen i köket - bara 60 cm diskho. Vi lagar rätt mycket mat och är fem i familjen så vi valde att satsa på 80 cm spishäll men en mindre ho för att få så mycket arbetsyta som möjligt mellan häll och ho. Det mesta diskas i maskinen ändå.

Nischen mot väggen blev som jag tänkt mig, det blir kul att se om det funkar i praktiken att ha oljor och lite annat stå där.
 
  • Gilla
ati
  • Laddar…
Vad är vinsten med 80 cm häll? Får man plats med mer än 4 kastruller?
 
Den 60 cm häll vi har idag är svårt att ha två vanliga stora stekpannor bredvid varandra på t.ex, det borde funka bra på denna. Zonerna ska gå att koppla ihop som man vill, återstår att se om det är bra eller dåligt.

https://media3.bsh-group.com/Product_Shots/4000x4000/13139372_EX851LYV5E_STP_def.webp är en bild - den går tyvärr inte att länka in som bild :(

Vi har försökt återanvända det som går i vitvaruväg från gamla köket men spishällen vi har, en Cylindahäll, har vi aldrig varit nöjda med. Den har en högljudd fläkt som går långt efter användning, inga halvsteg på värmen vilket innebär att man ibland inte kan koka utan får välja mellan att knappt sjuda eller stormkoka och den blir väldigt varm, så pass att den ibland stänger av sig, om man steker i två pannor samtidigt. Inget av de probemen fanns på Siemenshällen som vi hade innan (den sprack i en tragisk incident).
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Instämmer. Vi satte in Ikeas 60cm induktionshäll när vi bytte kök. Hade jag gjort det igen hade jag prioriterat om och satt in 80cm. Svårt att få plats med mer än en stor gryta/stekpanna
 
Budgeten höll, tidplanen sprack. Vissa saker har en faslig leveranstid nu och med köksfläkten slutade det ändå med en tillfällig lösning.

Bild från när köket var klart men innan vi flyttat in.

Nytt kök med mörkgrå skåp och 80 cm häll, utsikt mot sjö genom fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Valet att köra 80 cm häll och 60 cm ho var helrätt. Hon är delad i 20/40 cm och är hela vägen ut i hörnen, mellanväggen bara 2/3 av höjden. Den känns större än den gamla som var 80 cm.

Inflyttat och möblerat, vy genom fönstret:

Utsikt genom fönster av ett nyrenoverat kök med 80 cm häll och 60 cm ho innan inflyttning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Otroligt gott om plats jämfört med tidigare.

Nedervåningen i övrigt är till 99% klar, ska snickra en tv-möbel, få upp lite tavlor och plissegardiner och annat smått och gott.

Gamla köket hämtas inom några veckor, sen är det bara att börja riva det som ska rivas, lägga nytt golv.. bygga väggar.. jag får ta det en bit i taget :)
 
  • Gilla
Söderslätt och 2 till
  • Laddar…
J jliljeha skrev:
Dålig på att uppdatera men nu är faktiskt bygget klart, bänkskivan monterades idag.”

Vilken hemsida köpte du ifrån?
Hur står sig Silestone skivan mot IKEAs kvartskomposit prismässigt & kvalitetmässigt?
Antar att ni jämfört.
Är diskhon från IKEA och gjorde ni den underlimmad eller planlimmad?

supertacksam för svar!
 
Hej! Stenskivor.se köpte jag från. Klart mer att välja på än hos Ikea både i form av utseende och mått (vi tog en tunnare skiva vilket inte gick hos Ikea) och hur du kunde placera skarven, Ikea ville bara lägga den mitt mellan två skåpstommar medans den här hamnade vid hällen istället och knappt syns alls. Det ville inte Ikea, enda tänkbara placering om vi köpte skivan där hade varit mitt i arbetsytan vilket kändes tråkigt.

Hon köpte vi också från dem. Har rätt dålig erfarenhet av hoar från Ikea, tunn plåt som lätt blir bucklig. Den är underlimmad.

Priset där jag köpte var inkl både mätning och montering så det går inte riktigt att jämföra, gör man allt själv skiljde inte så farligt mycket i pris. Ganska skönt att de gör mätningen. förra gången vi gjorde kök mätte jag själv, då var det en U-formad laminatskiva som var 6 meter lång i "botten" av U:et och kostade en rejäl slant, sov dåligt ända tills den levererades.. :)
 
Har för övrigt fortsatt med övervåningen också innan sommaren.

- Gamla köket hämtades redan i vintras, fick några tusen för det.
- Rev ut gamla golvet.
- Öppnade väggen bakom gamla köket för att kunna proppa inkommande vatten och riva bort ventilation till köksfläkt och lite överbliven el, drog rör för lite ny el.
- Återställde gamla köksväggen.
- Proppade gamla avloppet från köket.
- Rev lite väggar i gamla köket och upptäckte att elen i taket matades via den väggen, fick hjälp att lösa det.
- Flytspacklade lite bland annat där väggen stått och där avloppet gick tidigare.
- Lade nytt golv i gamla kök och vardagsrummet + gången mellan befintliga sovrum, allt i ett stycke.
- Golvlister runtom.
- Byggde "lösa" väggar på golvet, 2x2 med ljudisolering och gips fästa i väggar och tak för att kunna tas ner någon gång. Takljus på 60 cm längs med hela väggen mot det som blir allrum.
- Utanpåliggande skjutdörrar monterades, hade två innerdörrar över sedan tidigare som återanvändes så det är lika överallt.

.. och säkert något mer. Hade hjälp en vecka av en snickare som jag känner och som funkar bra att jobba tillsammans med så vi hade en enormt effektiv vecka. Han pekade och jag hantlangade och gjorde som han sa + åkte och handlade det som behövdes, åkte till tippen på kvällarna. Allt ovan gjordes på 6 arbetsdagar.

Sen blev det paus över sommaren, det som återstår att göra är att sätta i glas upp mot taket, foder/lister runt dörröppningar och fönster, spackla all gips, måla/tapetsera, snygga till taket där det stått väggar, förbereda för elektriker så det inte behöver gå så många timmar på att få ihop elen.

Blir skönt när det är klart, vi började bygga om förra våren... :)
 
  • Gilla
Söderslätt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.