P Paxman skrev:
Villaägarnas: Får grannens träd skugga din tomt?
Rätt intetsägande artikel tycker jag men med stor text står: "I så fall kan kommunen meddela föreläggande till fastighetsägaren, som kan bli tvungen att till exempel kapa grenar." Med tanke på artikelns rubrik får man intrycket av att det finns ett samband.

Har någon något enda exempel på när en kommun förelagt någon att exempelvis kapa grenar för att dessa skuggar grannfastigheten? Artikeln ger ju sken av att detta är en reell möjlighet.
 
Maskintok skrev:
vi säger 15 m då..
ungefär som i en andra gallring..
runt 30-35 åriga granar...
Inte avverknings mogna...
Är de ruttna så är något fel... :cool:
kommer inte hända mycket med den storleken på gran...
Någon kanske spikat de :p

Kollar på mina barrträd mellan mitt och grannens hus. De är fan ändå över taknocken båda 2. Så de är väl en 10-15 något. Stabila utav helvete. Bästa insynsskyddet då den grannen har uteplats som skulle sett in i mitt vardagsrum.

En gran på 15 meter som är risig är ju sjuk. Det är väl då upp till en trädexpert att bedöma och inte någon lekman. =)
 
A
R Rkarlsson skrev:
Någon kanske spikat de :p

Kollar på mina barrträd mellan mitt och grannens hus. De är fan ändå över taknocken båda 2. Så de är väl en 10-15 något. Stabila utav helvete. Bästa insynsskyddet då den grannen har uteplats som skulle sett in i mitt vardagsrum.

En gran på 15 meter som är risig är ju sjuk. Det är väl då upp till en trädexpert att bedöma och inte någon lekman. =)
Va?
En risig gran behöver inte vara sjuk.. :crysmile:
;)
En frisk gran ska ha 2/3 av den totala höjden täkt av grönmassa. alltså barr och grenar, kvistar..

lekman... Ja man vet aldrig...
 
Maskintok skrev:
Va?
En risig gran behöver inte vara sjuk.. :crysmile:
;)
En frisk gran ska ha 2/3 av den totala höjden täkt av grönmassa. alltså barr och grenar, kvistar..

lekman... Ja man vet aldrig...
Nej det jag menar. Om den är rutten så ramlar den väl nån gång. Men hur vanligt är det i villaområde?
Om de står kvar har de ju klarat de senaste jävliga stormarna :D
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
R Rkarlsson skrev:
Nej det jag menar. Om den är rutten så ramlar den väl nån gång. Men hur vanligt är det i villaområde?
Om de står kvar har de ju klarat de senaste jävliga stormarna :D
Korrekt analys
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
A
Stor gran i en trädgård med gräsmatta, buskar och ett träd, utsikt över en sjö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
sån här menar ni?
 
A
Trädgård med höga tallar bakom en röd stuga och blommande buske i förgrunden under en molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
frugans gulltallar
 
Maskintok skrev:
[bild] frugans gulltallar
Vad tycker du om dessa :O
Mycket stabila. Vet inte exakt sort men det skiter jag i :D
 
  • Vy genom fönster på stora gröna barrträd i en trädgård, kännetecknade av sin robusthet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
R Rkarlsson skrev:
Vad tycker du om dessa :O
Mycket stabila. Vet inte exakt sort men det skiter jag i :D
cypress tycker jag det ser ut som (y)
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
[bild] sån här menar ni?
Hörrudu, din plastskräpsmarodör. Städa genast undan plasten! :D
 
P pmd skrev:
Hörrudu, din plastskräpsmarodör. Städa genast undan plasten! :D
Vi vet inte om det är hans plast, det kan vara grannens mark. Isåfall är det bäst att @Maskintok kontaktar kommunens miljöförvaltning och gör en anmälan :p.
 
A
P pmd skrev:
Hörrudu, din plastskräpsmarodör. Städa genast undan plasten! :D
:rofl:
Nä där ligger en stor presenning..
Den ska ja ha till kommande projekt..
:cool:
Nä jag river ner pressen inför högsäsongen
 
A
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Vi vet inte om det är hans plast, det kan vara grannens mark. Isåfall är det bäst att @Maskintok kontaktar kommunens miljöförvaltning och gör en anmälan :p.
 :rofl::rofl:de kan åka till en annan bonde i byn och skälla.. han gräver ner sin balplast..
Men det är hans problem.. jag bryr mig inte om vad andra gör (y)
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Det finns ju alltid https://lagen.nu/1970:994#K3P1S1 att luta sig mot, men det kan säkerligen vara svårt att få igenom. Annars kan du ju bara såga av dem själv och se den roliga diskussion som uppkommer när grannarna skriver här och 95% säger åt dem att gå vidare i livet och inte göra någon större grej av det. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.