Rickard.
H Huzzbutt skrev:
Att branschen och branshens företrädare försöker skjuta över problemet på konsumenten har hitintills inte gett något resultat. Det måste vara beklämmande för en yrkesstolt och hederlig hantverkare att buntas ihop med ohederliga klåpare och det är just en fråga för branschen att hålla rent i det egna ledet.

Att våra leverantörer har pissdåliga prislistor är knappast något som dom flesta av oss kan göra något åt. Vi har inga andra alternativ om vi ska vara verksamma utan måste spela efter dom förutsättningar som finns.

Jag blir mer beklämd av att se hur j*vla dåliga jobb vissa av er får levererat av folk som sätter sig i en position som proffs än något annat.
 
  • Gilla
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
Jodå, ni kan skita i de fejkade priserna och utgå ifrån de verkliga.
 
  • Gilla
GlennB och 4 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Och vad har firmans "vinst" med saken att göra? Kanske egen firma med låg vinst, ledig efter lunch på fredagar, långa semestrar, hyffsat hög lön, använder firmabilen massor privat, ganska ineffektiv generellt.
Större företag med lata arbetare som tycker dom är så snabba så de nästan alltid kan sluta tidigare, göra massa privata ärenden på arbetstid, dyra lokaler, dyra servicebilar osv. Är det därför Ahlsell måste ha en "ockerprislista" som är ren djävla lögn som ingen någonsin betalat listpris efter?
OBS! säger inte att merparten svenska vanliga hantverkare är som ovan exempel men det finns.
Oj. Dina argument känns lite svåra att ens försöka besvara faktiskt.
Känns som det smög sig på en smula allmän hantverksförakt faktiskt.

När det gäller Ahlsells prislista har jag aldrig någonsin försökt försvara den. Jag gillar den faktiskt inte heller.

Det jag försökt förklara är att det är din näringsidkare som du anlitar som är ansvarig för sina materialpriser. Om din anlitade näringsidkare väljer att använda en prislista på ett direkt felaktigt sätt är jag den första att beklaga.

Att ändra ett företags affärsidé som omsätter ca 30 miljarder är en ganska svår uppgift.

Betydligt enklare är det att som konsument försöka bli en bättre beställare som inte går på vad som helst.

Precis detta försöker jag förklara för folk i detta forum.

Vissa lyssnar. Andra tycker jag är helt dum i huvudet och hänvisar till prisinformationslagen och Ktjl. Men jag är hyfsad påläst när det gäller detta. Framförallt har jag sett ett mönster när det gäller avgöranden hos Arn eller Tinget. Många utlåtanden från Arn och domar från tinget har jag också lagt ut i detta forum.

Se till att avtala om faktiskt inköpspris + % påslag. Lyckas en konsument med detta måste hantverkaren begå ett lagbrott för att luras. Ett lagbrott är inte att ha tex. 3 % i årsbonus och inte dela med sig av denna bonus.
Däremot att bif. En faktura som man sedan har bankbonus på.
 
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
H Huzzbutt skrev:
Att branschen och branshens företrädare försöker skjuta över problemet på konsumenten har hitintills inte gett något resultat. Det måste vara beklämmande för en yrkesstolt och hederlig hantverkare att buntas ihop med ohederliga klåpare och det är just en fråga för branschen att hålla rent i det egna ledet.
För det första måste du och andra försöka förstå att konsument marknaden är en del av en väldigt stor marknad. Tittar du tillbaks i detta forum så kommer du att se att exakt samma frågor diskuterats sen forumet startade.
Det finns många firmor där ute som försöker ändra sina grossisters sätt att arbeta. Framförallt stör det självfallet många att tex. Bauhaus kan sälja vissa artiklar billigare än vad många hantverkare själva betalar.

Ahlsells med flera kommer inte ändra på ett vinnande koncept innan dom känner sig tvingade. Jag kan tyvärr inte se detta framför mig på väldigt länge.

Det finns faktiskt betydligt värre exempel än rör och el som ofta kommer upp i detta forum.
Tar vi låsbranschen tex. Så är det faktiskt helt sanslöst för att uttrycka mig milt. Assa styr med järnhand. Där kan vi snacka om marginaler för alla låssmeder.
Assa justerar sina priser som dom vill och talar om för låssmederna vad dom ska ta för produkterna.
En mist sagt ganska angenäm situation för alla inblandade vilket återspeglar sig tydligt när det gäller Assas och låssmedernas vinster.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Att våra leverantörer har pissdåliga prislistor är knappast något som dom flesta av oss kan göra något åt. Vi har inga andra alternativ om vi ska vara verksamma utan måste spela efter dom förutsättningar som finns.

Jag blir mer beklämd av att se hur j*vla dåliga jobb vissa av er får levererat av folk som sätter sig i en position som proffs än något annat.

Jag förstår inte riktigt vad du menar? Du är medveten om att de har "pissdåliga" prislistor men du menar ändå att du ska förmedla dessa till kund?


Krille-72 Krille-72 skrev:
För det första måste du och andra försöka förstå att konsument marknaden är en del av en väldigt stor marknad. Tittar du tillbaks i detta forum så kommer du att se att exakt samma frågor diskuterats sen forumet startade.
Det finns många firmor där ute som försöker ändra sina grossisters sätt att arbeta. Framförallt stör det självfallet många att tex. Bauhaus kan sälja vissa artiklar billigare än vad många hantverkare själva betalar.

Ahlsells med flera kommer inte ändra på ett vinnande koncept innan dom känner sig tvingade. Jag kan tyvärr inte se detta framför mig på väldigt länge.

Det finns faktiskt betydligt värre exempel än rör och el som ofta kommer upp i detta forum.
Tar vi låsbranschen tex. Så är det faktiskt helt sanslöst för att uttrycka mig milt. Assa styr med järnhand. Där kan vi snacka om marginaler för alla låssmeder.
Assa justerar sina priser som dom vill och talar om för låssmederna vad dom ska ta för produkterna.
En mist sagt ganska angenäm situation för alla inblandade vilket återspeglar sig tydligt när det gäller Assas och låssmedernas vinster.

Se ovan, jag hänger faktiskt inte med i resonemangen.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Att våra leverantörer har pissdåliga prislistor är knappast något som dom flesta av oss kan göra något åt.
Du kan exempelvis göra det enda rimliga och aldrig någonsin i något sammanhang på minsta lilla sätt överhuvudtaget befatta dig med fiktion som exempelvis Ahlsells bruttoprislista.

Om du inte gör det så relaterar du synnerligen medvetet till ett dokument som helt saknar koppling till något verkligt pris i något led.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
H Huzzbutt skrev:
Jag förstår inte riktigt vad du menar? Du är medveten om att de har "pissdåliga" prislistor men du menar ändå att du ska förmedla dessa till kund?
Vi förmedlar inte prislistorna till kunderna överhuvudtaget men det är dom kunderna kan hitta på egen hand om dom forskar lite. Vi förmedlar inte heller våra inköpspriser för det mesta då vi helt enkelt inte baserar vårt pris på det.

Väljer man att basera sitt pris på sitt eget inköp så får man såklart också förmedla sitt inköp till kunden.

Vi enskilda hantverkarfirmor är inte ansvariga för hur prissystemen funkar och har obefintlig makt att ändra något. Vi får helt enkelt försöka göra vårt bästa inom ramen och hoppas att kunderna gör valet att välja oss över oseriösa.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Vi förmedlar inte prislistorna till kunderna överhuvudtaget men det är dom kunderna kan hitta på egen hand om dom forskar lite.
Men om en kund letar rätt på exempelvis Ahlsells bruttopriser och tror att den har något med normal prissättning att göra måste väl kunden bli överlycklig när han får materialfakturan från hantverkare med normala priser?

På vilket sätt kan det vara ett problem om kunden på egen hand snokar upp orealistiskt höga priser?
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Vi förmedlar inte prislistorna till kunderna överhuvudtaget men det är dom kunderna kan hitta på egen hand om dom forskar lite. Vi förmedlar inte heller våra inköpspriser för det mesta då vi helt enkelt inte baserar vårt pris på det.

Väljer man att basera sitt pris på sitt eget inköp så får man såklart också förmedla sitt inköp till kunden.

Vi enskilda hantverkarfirmor är inte ansvariga för hur prissystemen funkar och har obefintlig makt att ändra något. Vi får helt enkelt försöka göra vårt bästa inom ramen och hoppas att kunderna gör valet att välja oss över oseriösa.
Vad baserar ni priset på då?
 
Rickard.
Alfredo Alfredo skrev:
Men om en kund letar rätt på exempelvis Ahlsells bruttopriser och tror att den har något med normal prissättning att göra måste väl kunden bli överlycklig när han får materialfakturan från hantverkare med normala priser?

På vilket sätt kan det vara ett problem om kunden på egen hand snokar upp orealistiskt höga priser?
Nä vi har inte särskilt stora problem med detta men jag svarade specifikt på inlägg #300. Ursäktar mig om jag missförstod eller missat något men jag tycker det är helt orimligt att hantverkarfirmor ska "hålla rent i egna leden". Vi har noll makt över oseriösa firmor och obefintlig makt över hur leverantörer och grossister sköter sitt.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
D Daniel 109 skrev:
Vad baserar ni priset på då?

Givetvis på kundens inkomst, det är väl det enda viktiga ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Uffe A och 5 till
  • Laddar…
E
Rickard. Rickard.ag skrev:
Givetvis på kundens inkomst, det är väl det enda viktiga ;)
Men om hen bjuder på kaffe och bullar blir det mer i rabatt. :cool:
 
H Huzzbutt skrev:
Jag förstår inte riktigt vad du menar? Du är medveten om att de har "pissdåliga" prislistor men du menar ändå att du ska förmedla dessa till kund?
Se ovan, jag hänger faktiskt inte med i resonemangen.
Du får nog läsa mitt inlägg igen eller förklara vad du menar när du kopplar ihop mitt inlägg med det du skriver.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Vi har noll makt över oseriösa firmor och obefintlig makt över hur leverantörer och grossister sköter sitt.
Det är nog ingen som förväntar sig att en enskild hantverkare ska få exempelvis Ahlsell att sluta med sina hittepåprislistor.

Jag ser inte heller dessa listor som något problem i sig. Problemet, som har varit uppe här ziljoner gånger, är när en hantverkare använder dessa mot kunden och förleder kunden att tro att hittepåsifrorna i prislistan har någon koppling till någons pris.

Rickard. Rickard.ag skrev:
Vi enskilda hantverkarfirmor är inte ansvariga för hur prissystemen funkar och har obefintlig makt att ändra något.
Det där förstår jag inte! Ni är väl helt och fullt ansvariga, ensamt ansvariga, för den enda delen i prissystemet som är relevant för slutkunden, det vill säga vilka priser ni tar och hur lätt ni gör det för kunden att förstå vad det kommer att kosta. Om detta inte görs på ett tydligt sätt är det endast ert problem och att skylla på något "prissystem" är rent skitsnack! Det är ni som bestämmer vilket "prissystem" ni tillämpar mot kund och ingen annan. Om Ahlsell har prislistor eller inte och vad som står där har inte ett smack att gör med ert "prissystem".
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
Alfredo Alfredo skrev:
Det är nog ingen som förväntar sig att en enskild hantverkare ska få exempelvis Ahlsell att sluta med sina hittepåprislistor.

Jag ser inte heller dessa listor som något problem i sig. Problemet, som har varit uppe här ziljoner gånger, är när en hantverkare använder dessa mot kunden och förleder kunden att tro att hittepåsifrorna i prislistan har någon koppling till någons pris.

Det där förstår jag inte! Ni är väl helt och fullt ansvariga, ensamt ansvariga, för den enda delen i prissystemet som är relevant för slutkunden, det vill säga vilka priser ni tar och hur lätt ni gör det för kunden att förstå vad det kommer att kosta. Om detta inte görs på ett tydligt sätt är det endast ert problem och att skylla på något "prissystem" är rent skitsnack! Det är ni som bestämmer vilket "prissystem" ni tillämpar mot kund och ingen annan. Om Ahlsell har prislistor eller inte och vad som står där har inte ett smack att gör med ert "prissystem".
Jag tolkar det som att många tycker prislistorna i sig ÄR problemet och något vi ska lösa eller ta avstånd ifrån.

Jag håller helt med resten av det du skriver så där har vi inget att diskutera om, tydlighet är a och o.
Jag har själv generellt väldigt lågt förtroende för installationsföretag vilket gör att jag frågar exakt hur dom skulle fakturerar innan så jag vet vad jag får. Skulle inte acceptera att dom hänvisar till något jag inte kan kontrollera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.