Hej!

Efter den blöta vintern måste vi göra något åt det läckande taket på vår söta banvaktarstuga. Tyvärr isolerade vi invändigt först så hela arbetets vidd syns väl först när vi öppnar på locket. Tror dock att det är ganska begränsat.

Mina frågor:
1. Vi har gamla enkupiga tegelpannor varav många är i dåligt skick, bör man fundera på att komplettera istället för att lägga nytt?
2. Om nya tegelpannor, vad ska man tänka på vad det gäller pris och kvalitet? Någon speciell sort som rekommenderas?
3.Vilket pris bör man räkna med?

Förutsättningar
Takyta 60
Gissar byte av ca 20 kvm takbrädor
Takpapp
Läkt
Vindskenor
Plåtarbete

Mvh

Janna
 
Det kan ju vara utsende mässigt mer rätt att behålla enkupigt och då finns det att köpa begagnat från bla. Morgongåva Tak AB 2006 så kan det räcka med kompletering och ändå inte få ytor som ser helt nya ut. Tegel håller minst 100 år så är det helt nu efter 60 så håller det många år till.
 
Tack, tar tacksamt emot alla tips. Ja, jag vet ju inte om det är originaltaket som ligger där nu. Om det är det, så är taket nästan 80 år gammalt och en ganska stor del av pannorna har typ frostskador. Huset byggdes av staten (banvaktarstuga) 1929. Men hur som helst, som jag förstår det så är det betydligt mycket mer jobb med att lägga dels gammalt kompletterat, dels enkupigt taktegel och att det kan vara svårt att få någon att vilja utföra det arbetet. Å andra sidan är vi måna om att bibehålla utseendet och att köpa material av god kvalitet.

Finns det fler med erfarenhet av att lägga och komplettera enkupigt? Eller är det bättre att satsa på nytt? Är det dumt att tänka sig att man eventuellt ska kunna utföra arbetet själv? Vi gör väldigt mycket av arbetet med huset själv, men vissa projekt är så klart övermäktiga. Finns erfarenheter?

/Janna
 
Har precis fått ett prisförslag på vårt 90kvm tak på ett 1800-talshus, i och för sig 2-kupigt lertegel (vet inte hur mycket det skiljer i pris gentemot 1-kupigt), ny papp och läkt och div. mindre plåtarbeten...summa 90 lakan. Har några fler som skall titta på taket men jag antar att priset hamnar runt där...kanske dom räknar 1000 kr / kvm?

Jag gör helst inte ett sådant jobb själv, dels känns det viktigt att det blir professionelt gjort med garanti, dels skulle man få hålla på hela sommaren, det är tugnt jobb..och så är det lite för högt för mig :)
 
Problemet med att komplettera ett lertak som har legat länge är när man skall frilägga taket. Pannorna är oftast väldigt sköra och man får ju bär både ner och upp.
Har själv ett gammalt hus från sekelskiftet. Hade också tankar om att ta ner pannorna och komplettera med begagnade. Priset för begagnade pannor kan vara ganska högt och det tillkommande jobbet/tiden som kommer till med att försöka få ner pannorna hela avgjorde saken till nya enkupiga panor från det enda kvarvarande tegelbruket i Sverige Vittinge.

Ett gammalt tegeltak blir bara vackrare med åren och visst lite tveksam var man till hur det skulle se ut med nya pannor.
Men ett alldeles nylagt tegeltak är riktigt vackert det med, man tar pannor från flera pallar för att bränningen är alltid lite annorlunda och på det viset får taket en sån där skön skiftning i färgen redan från början. Det har legat i två år, och nu åldras det med skönhet, riktigt grönt på sina ställen, vi eldar med ved så det gör sitt till.
Jag valde enkupiga inte bara för utseendet skull utan också för att få mer luft till undertaket då vi ventilera taket med mögelstoppsventiler(inredd vind).

Kan ni göra arbetet själva, absolut men det är lite mer att räkna när man lägger ett tegeltak jämfört med ett betongtak då läktavståndet är fixt.
det finns mycket bra och informativa bruksanvisningar så för den sakens skull funkar det. Visst det är ganska tungt men det är väldigt roligt också. Angående kvalitet så är det inte så mycket man kan misslyckas med.
Jag själv köpte den lite dyrare pappen (YAM2200) den kan vara otäckt utan att brytas ned längre, kan vara bra om det drar ut på tiden. använd bärläkt som strörläkt så ökar man luften under pannorna vilket medför mindre kondens=längre livslängd för papp och läkt.
Nä nu får jag sluta att skriva. vill du se hur det ser ut med nya pannor på gammalt hus, kan jag posta en bild.
 
Tack för bra info. Just den typen av tips är kanonbra.... så man inte behöver uppfinna hjulet själv. Vill gärna se en bild på ert Vittinge-tak. Det kan kanske vara en god idé att byta till nya pannor men att hålla sig till enkupiga. Vi har också tipsats om att använda mögelstoppsventiler. Vinden är inredd och luftspalten skulle nog må väl av att få ytterligare lite ventilation. Att enkupiga pannor leder till ett bättre ventilerat tak har jag inte tänkt på , men det låter logiskt.
 
Hejsan Jannajb!
Jag rev och slet i fotoalbumen och skannad in lite bilder men de var för stora för att posta. Skall försöka packa i hop dem, men jag har inget program för det, får väl söka på nätet. Är ingen höjdare på datorer precis.
Har rensat ut lite i källaren i helgen fann där en ventilations kupa som jag köpte utav lafarge(de som äger Vittinge) till taket. men för att få den att passa måste takgenomföringen komma exakt rätt och det är ju bara tur om det skulle passa när man lägger om ett befintligt tak. Så den gick till tippen efter ett par års lagring i källaren.
Om man få ge ett litet tips, så är det bättre att låta plåtslagaren sköta viskplåtar och ventilationskupor, blir både bättre och snyggare än att köpa prefabricerade.
Klart, vett att ta betalt har dom små rackarna.
Jag tror att jag betalade 7000:- för viskplåtar, skorstensfot, ventilationskupa, och en falsad plåt till foajen. Och det var ändå efter 16:00.
Bra blev det ialla fall och det är det viktigaste.

Om du fortfarande är tveksam till om du skall göra jobbet själv så vill jag säga:
Har du tid och lust så skall inte jobbet som sådant hindra dig. Det är inte svårt och inte heller så tungt som man skulle kunna tro. Faktiskt ganska roligt!!
 
Om man byter från 2-kupigt till 1-kupigt, eller tvärtom, är det nåt man måste ha byggnadslov för? Tegel som tegel tänker jag, men det kanske inte byggnadsnämnden gör?
 
Det är beroende på vad som står i detaljplanen över ditt bostadsområde.
Om du planerar att byta tak så bor du säkerligen inte i ett nybyggt område och det borde nog inte var några problem då du varken byter färg eller material. Det är normalt mer detaljstyrt på nyetablerade områden.
 
Fredda-Äntligen en som isolerat yttertaket utifrån! Jag skulle vilja göra detsamma med mitt hus, men har mest läst "partiska" inlagor på ex. thermisols hemsida. Hur lätt/svårt var det att montera? Andra erfarenheter?. Om du redan har beskrivit detta i nå´n annan tråd ber jag om ursäkt... (Letade igår utan att hitta någon som verkligen hade gjort detta, inte bara tyckte det borde vara en bra idé...)
 
bigsnucke skrev:
Fredda-Äntligen en som isolerat yttertaket utifrån! Jag skulle vilja göra detsamma med mitt hus, men har mest läst "partiska" inlagor på ex. thermisols hemsida. Hur lätt/svårt var det att montera? Andra erfarenheter?. Om du redan har beskrivit detta i nå´n annan tråd ber jag om ursäkt... (Letade igår utan att hitta någon som verkligen hade gjort detta, inte bara tyckte det borde vara en bra idé...)

Jag har gjort enligt Thermisols byggbeskrivning med Halotexduk istället för papp. Jag bestämde mig för att byta taket i etapper och började med den största sidan.
När man som jag ska byta ett befintligt tak där det som i mitt fall är 2lager takpapp så är borttagningen av den och spikrensningen det största jobbet. Jag passade även på att förlänga takfoten 15cm för en kommande tilläggsisolering av fasaden.

När det var klart och reglarna på sidorna var dit skruvade så hann jag rulla ut 2våder med halotex innan det började duggregna lite. Då jag var på den lägsta delen av taket så hade jag struntat i säkerhetsselen. Fick lite bråttom ner för att hämta pressenning, halotexen vart snorhal, slant med ena foten och åkte rutchkana i slowmotion över takfoten. Efter ett fall på typ 1,7m från sittande position så gick underbenet rakt av. Jag är fortfarnade sjukskriven så säkerhetssele HELA tiden är mitt bästa tips :)

Efter ett tips från en kollega så kontaktade jag Folksam där jag har en fritidsförsäkring genom facket. Dom ställde upp med snickare som slutförde den sidan jag påbörjat. 2 snickare hade att göra i 3dagar med att lägga dit Halotexen, cellplasten, skruva läkt och lägga pannorna.

Så halva taket återstår, hoppas komma i så bra form så jag kan få det klart i sommar iaf.
 
Huvva!... Tack för infon iallafall! I mitt fall blir det snickare från dag 1 då jag lider av obotlig höjdskräck. (Kan möjligtvis hasa mig upp för stegen och nå hängrännan med en pinne, om jag blundar...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.