Lite ot men obd 2 fungerar inte på tex volvo föränn 98 andra bilar tex vag lite senare
 
Tokslut Tokslut skrev:
1996 samlades biltillverkarna och OBD2 såg sitt ljus, innan dess hade alla sitt egna diagnossystem (OBD1) Och de enkla felkoderna för motorstyrning och avgasrening kan du se med ett diagnosverktyg för någon hundralapp. Men vill du kunna läsa airbags, ABS mm. så får du lägga till en redig sudd till för att klarar av, eller betala någon för att läsa ut/radera/nollställa
2005 blev även abs och dylikt "standard"
Jag hade en chrysler 300m. Och tro fan att abs - trac började lysa (gu helvete satan) och inte en jäkel kunde läsa koderna. Utan ville jag lösa det så var de enkel resa 5 mil.
Jag sålde skitet. Så det var för jäkla synd för den bilen är gudomlig att köra men så satans mycket fel.
 
G
Tokslut Tokslut skrev:
1996 samlades biltillverkarna och OBD2 såg sitt ljus, innan dess hade alla sitt egna diagnossystem (OBD1) Och de enkla felkoderna för motorstyrning och avgasrening kan du se med ett diagnosverktyg för någon hundralapp. Men vill du kunna läsa airbags, ABS mm. så får du lägga till en redig sudd till för att klarar av, eller betala någon för att läsa ut/radera/nollställa
Det va väl ett Amerikanskt/Kaliforniskt konkurrens ökande krav? Allt som har med avgasrening att göra får inte vara konkurrenshämande, alltså allt ang motorstyrning. En oberoende bilverkstad ska kunna felsöka och reparerar "alla" bilars avgasrening.
 
Jag och frugan är inne på vårt fjärde år utomlands men har planer på att flytta hem i slutet av året pga växande familj.
Vi kommer flytta tillbaka till vår gamla hemstad, en liten ort i Småland.
Priserna där är inte extremt höga, ett väldigt fint och nästan nytt hus kostar mellan 2.5 - 4.0M vilket jag TROR vi har råd med.
Jag tjänar i dagsläget ungefär 70K i månaden, min fru är hemma med barn. Räknar på att tjäna detsamma i Sverige, skillnaden dock att hon också har ett jobb då. Våra besparingar uppgår till strax under 1 miljon.

Visst bör vi ha råd med ett hus för upp till 4M med dessa förutsättningar?
 
G
S Senilsson skrev:
Jag och frugan är inne på vårt fjärde år utomlands men har planer på att flytta hem i slutet av året pga växande familj.
Vi kommer flytta tillbaka till vår gamla hemstad, en liten ort i Småland.
Priserna där är inte extremt höga, ett väldigt fint och nästan nytt hus kostar mellan 2.5 - 4.0M vilket jag TROR vi har råd med.
Jag tjänar i dagsläget ungefär 70K i månaden, min fru är hemma med barn. Räknar på att tjäna detsamma i Sverige, skillnaden dock att hon också har ett jobb då. Våra besparingar uppgår till strax under 1 miljon.

Visst bör vi ha råd med ett hus för upp till 4M med dessa förutsättningar?
Det ska väl inte vara några större problem men det blir amorteringskrav när ni lånar över 50% av värdet/köpeskillingen uppåt 5000kr/månad. Ni bör nog inte ta alla besparingar direkt in i köpet, kan ju finnas oplanerade saker som kostar nästan direkt och glöm inte lagfartskostnaden och högst troligen pantbrevsavgiftning. Lycka till! (y)
 
S Senilsson skrev:
Jag och frugan är inne på vårt fjärde år utomlands men har planer på att flytta hem i slutet av året pga växande familj.
Vi kommer flytta tillbaka till vår gamla hemstad, en liten ort i Småland.
Priserna där är inte extremt höga, ett väldigt fint och nästan nytt hus kostar mellan 2.5 - 4.0M vilket jag TROR vi har råd med.
Jag tjänar i dagsläget ungefär 70K i månaden, min fru är hemma med barn. Räknar på att tjäna detsamma i Sverige, skillnaden dock att hon också har ett jobb då. Våra besparingar uppgår till strax under 1 miljon.

Visst bör vi ha råd med ett hus för upp till 4M med dessa förutsättningar?

Allt beror ju självklart på livsstilen, men vi har kompisar som har byggt nytt hus för 3,5 och överlever, då hade dom precis pengar till kontantinsatsen och tjänar cirka 40-50k tillsammans efter skatt varje månad.
 
  • Gilla
Senilsson
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Det ska väl inte vara några större problem men det blir amorteringskrav när ni lånar över 50% av värdet/köpeskillingen uppåt 5000kr/månad. Ni bör nog inte ta alla besparingar direkt in i köpet, kan ju finnas oplanerade saker som kostar nästan direkt och glöm inte lagfartskostnaden och högst troligen pantbrevsavgiftning. Lycka till! (y)
Kanon, vi har definitivt räknat med att amortera och att betala en fast månadskostnad på 10-12k.
Förhoppningen är att inte lägga mer än 6-700k på kontaninsats inkl. lagfart och ev. pantbrev.

Tack, hoppas inte priserna blir ännu galnar nu bara!
 
J
Jag hakar på den här tråden då jag har lite samma funderingar. Hur har alla råd? Det här är lite av en rant, så ber om ursäkt i förväg.

Jag har levt mitt liv som många andra. Rest runt, sett mig om, ströjobbat och levt för dagen. Efter det följde en period när jag jobbade ideellt under några år i ett projekt som hjälper unga människor som hamnat fel.

Sen tyckte jag att det var dags att tjäna lite strålar. Jag har jobbat några år nu och är höginkomsttagare. Men trots det är det nästan omöjligt att spara några större pengar när man som jag måste bo centralt och dessutom ha bil (pga jobb)

För mig är det HELT omöjligt att få låna pengar. Jag skulle bli utskrattad om jag gick till banken. Trots att jag har prickfri ekonomi, stabil och hög inkomst. Det är så j*vla frustrerande och nedslående. Min dröm är att ha ett litet hus utan grannar, nära natur och vatten. Jag vill absolut under inga omständigheter bo på någon färdigavstyckad sophög. De rimligt prissatta tomterna som säljs skulle jag inte vilja bo på ens om jag fick betalt. Och de tomter som faktiskt är fina kostar helt sjukt oseriöst mycket.

Jag bor i en av Sveriges största städer. Husen en timme utanför staden går på 3-5 miljoner. Jag kan inte ens köpa ett "renoverings objekt" för folk har ju blivit helt dumma i huvudet och betalar miljoner för hus som är i så dåligt skick att det består mer av jord och mögel än hus. Köpa tomt och bygga hus? I Sverige är det f*n snudd på omöjligt att köpa en fin skogsfastighet, stycka av och få bygglov. Det är en oändlig väntan på att olika myndigheter och kommunpolitiker ska få tycka och oja sig. Plus hundratusentals kronor i avgifter. Och till råga på det är virkespriserna helt astronomiskt höga.

Det är som att någon har bestämt att det ska vara omöjligt för mig att bo som jag vill. Som sagt, hyfsat nedslående.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Joonazz och 9 till
  • Laddar…
Skulle det gå att få ett hyggligt arbete på någon mindre ort?
Sverige är ett land med enorma skillnader. I storstäderna kostar minsta jordbit en förmögenhet som den omöjligt kan vara värd medan man strax utanför storstadens pendlingsområde kan köpa en hel nedlagd bondgård med 10 hektar åker och 50 hektar skog och boningshus och uthus och allt för värdet på skogen.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 8 till
  • Laddar…
Är man höginkomsttagare borde banken ge lån?
Sedan om man inte kan spara så mycket per månad pga höga utgifter är det nog kostnaderna man bör se över?
 
  • Gilla
Carl Johansson och 11 till
  • Laddar…
Det finns de som tror räntan kommer gå upp till 3 procent. Det kommer nog påverka priset då många lever på gränsen. Dock har man ju sagt samma sak i många år nu utan att något händer.
 
M
Att husen kostar 3-5Msek 1 timme utanför stan låter väl optimistiskt! Eller avser du 1 timmes promenadavstånd?
 
  • Gilla
Jonasdzm och 1 till
  • Laddar…
J JohnAnchor skrev:
Det är som att någon har bestämt att det ska vara omöjligt för mig att bo som jag vill. Som sagt, hyfsat nedslående.
Men alla vill ju bo så? Tycker du att det är en rättighet att få bo så? I praktiken är det omöjligt att alla ska kunna det, så det innebär ju att massor med folk måste bo på ett annat sätt mot sin vilja. Eller du tycker att just du ska få bo så men inte alla andra som också vill det?
 
  • Gilla
Katthatt och 3 till
  • Laddar…
M
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det finns de som tror räntan kommer gå upp till 3 procent. Det kommer nog påverka priset då många lever på gränsen. Dock har man ju sagt samma sak i många år nu utan att något händer.
Bankerna räknar med 7% ränta i sina kalkyler. Det som idag skulle ställa till det vid relativt liten ränteökning är inflationen. Drivmedel, el, mat, det mesta har ökat tvåsiffrigt procentuellt senaste tiden. För att inte prata om hur ölpriset kommer utvecklas, malten har gått upp med 40% i år:geek:
 
  • Gilla
  • Ledsen
PW92 och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Skulle det gå att få ett hyggligt arbete på någon mindre ort?
Sverige är ett land med enorma skillnader. I storstäderna kostar minsta jordbit en förmögenhet som den omöjligt kan vara värd medan man strax utanför storstadens pendlingsområde kan köpa en hel nedlagd bondgård med 10 hektar åker och 50 hektar skog och boningshus och uthus och allt för värdet på skogen.
Det är länge sedan det var möjligt. Idag är värdet som fritidsboende mycket högre än skogsbruksvärdet. Massor med folk som vill ”leva nära naturen” på sin fritid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.