Jajjamen, delar bäcken med grannen. Bor ju mitt ute i ingenstans men det kanske inte spelar någon roll?
 
Har bara en gropjävel på ca 1 m djup resp 1 m i dia
fylld med 8-16 och geoduk ovanpå sedan jord sedan gräs !
Fünkar kanoners !

..//N
 
  • Gilla
Eliort
  • Laddar…
Nu har jag kommit fram till hur jag antagligen kommer att göra:

Kommer att göra två kistor en på vardera sida av huset, båda kommer att föregås av varsin sandfångsbrunn.

Eftersom kistan/brunnen kommer att ligga lägre än husgrunden, kommer jag inte att använda mig utav sådana sandfångsbrunnar som visas tidigare i inlägget utan kommer att tillverka mina egna utav ett 2m stigarrör som jag delar till två. Och kommer sedan att göra ett inlopp i överkant och ett utlopp med vattenlås vidare till en stenkista.

Stigarrör:
0.386E!OpenElement&FieldElemFormat=jpg
Synpunkter på detta?
 
Hur långt ifrån huset kan en stenkista ligga? Jag har ett bra ställe och det ligger ca 22m ifrån huset.

Jocke
 
Hej,

Har läst här era diskussioner om olika förslag till stenkistor mm. Undrar bara om man kan slippa helt och hållet stenkistor ifall dagvatten och dräneringsröret kommer ut i en backe som lutar nedåt från rören?
Kan jag lämna de som dom är, synliga stickande ut från backen?
Skall jag ha något metallnät eller dylikt runt röröppningen, så att smådjur inte kommer in i röret?

MVH/Tiina
 
Det är ju lite snyggare om du kapar rören nån dm innanför kanten. läger markduk över röröppningen och sen lägger grus mellan rör och kant
 
  • Gilla
MrSmith
  • Laddar…
Intressant tråd. Nu har jag fått lite att tänka på..
I det hus vi inhandlat 2011 fanns det ingen "skräpavskiljare" i stuprören.
Summa 4 stuprör och ett är det defintivt stopp i, så mycket att det märks/känns.
Gissar att takvattnet lämpas av i en eller flera stenkistor (souterränghus dvs minst 2 st)
Har ingen aning om hur rören går runt huset?
Med tanke på att det är stopp i ett rör så är det mest sannolika att det är så mkt sk-t i röret att det inte går att rensa bort, dvs hela stenkistan är full med sk.-t från taket. (Har sett att det svämmar över vid stark nederbörd).
Om inte nån här har en genialisk lösning?? Finns det nån metod för att mekaniskt rensa rören?
Som temporär lösning har jag bara lett bort takvattnet med en bit hängränna i det rör som har stopp, sen får nedförsbacken till gatan göra resten...
 
WilleR skrev:
I det hus vi inhandlat 2011 fanns det ingen "skräpavskiljare" i stuprören.
Har samma problem... ingen höjdare att gömma kistan och tappa bort skattkartan alltså :banghead:
 
  • Gilla
Lowley
  • Laddar…
Första tråden jag hittar som pratar om en integrerad brunn i stenkistan. Det är precis så jag tänkte det med omhändertagande av dagvatten från mitt tak (ca 100 kvm). En stenkista på 0,8x2x2,5 (BxLxD). kruxet i mitt fall är att det är mycket blålera från 1 m djup och ned.

Min plan är att placera 1 st 315x2000 mm ståndarör i mitten av stenkistan som en brunn, fylla runt med sten och sen leda vattnet till brunnen med ett dräneringsrör ca 6 m som ligger i en smal kanal med makadam runt. På så sätt tänkte jag att ytan av "stenkistan" ökar markant och mycket av dagvattnet infiltreras innan det ens når brunnen.

Det jag inte kan bestämma mig för är om jag skall perforera brunnen eller inte, dvs göra små hål. Grannen har gjort samma lösning med i sin stenkista men INTE perforerat. Han har inlopp till brunn ca 30 cm ner från topp och ett förberett utlopp (tills kommunen gräver dagvatten på gatan) vid ca 60 cm ner. Brunnen är försedd med tät botten. Detta borde rimligtvis medföra att allt dagvatten som når rinner in i brunnen och stannar där, tills mängden överstiger 200-60 cm då det rinner ut genom utloppet. Jag ser det som att det sen är "död volym"; vattnet kommer vara där för alltid om det inte pumpas upp eller dunstar på något magiskt sätt.
Om man gör små hål i brunnen så kan ju vattnet enklare rinna in i brunnen men framförallt även ut ifrån brunnen då markens infiltration gör sitt. Hur skulle ni göra?

Sen tänkte jag att jag skulle perforerea runt brunnen men bara i nedersta kanten, säg 1-15 cm från botten och upp. Detta för att om jag i framtiden önskar att brunnen skall vara tät kan jag hälla i någon massa som fyller >15 cm och tätar hålen. MEN, med hål i botten då tappar brunnen sin sandfångsfunktion... Då är det ju frågan hur mycket sandfång brunnen fyller när dagvattnet kan rinna ut genom 6m dräneringsrör innan det når brunnen?

Eller ska jag borra hål 30-50 cm upp? En kompromiss helt enkelt...

Hur jag än vänder mig har jag rumpan bakåt! :)
Tacksam för era åsikter

/J
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.