Jag vill bebygga en fastighet som har en detaljplan sedan tidigare och behöver göra förändringar som kommunen bedömt är av enklare art.
Behöver först erhålla utdrag ur baskartan för att rita in och sedan skicka in om planbesked.
Jag har tidigare sett och hört av andra att den elektroniska fastighetskartan är 7 m fel dvs gränsera ligger ca 7 m nord/nordost fel.
Glömde bort detta och beställde kartan och fick en karta som är 7 m fel. Hur gör jag nu? Tomten kommer bli 28-33 m bred och jag kommer beöva visa prickad mark(nuvarande och förslag på förändring) med 0,5 m marginal.
Vi har vissa gränsstolpar och koordinater från styckn 1968. samt Detaljplan godkänd 1997. Dessa visar rätt.
 
I ett planbeskedsärende har jag svårt att tro att du behöver rita med någon noggrannhet öht.
Ett planbesked är ju enbart ett ställningstagande ifall kommunen är positiv till att ändra detaljplanen eller inte och när i tiden de bedömer att detta kan genomföras. Själva detaljplaneändringen är ju sen en helt annan process.

En ungefärlig principskiss så man förstår vad du vill göra och lite förklarande text till är enligt min uppfattning mer än tillräckligt. Du kommer ju ändå inte få ett beslut om utformningen som sådan.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Nä, jag har redan 5-7 skisser som är mer korrekta än utdraget. Alltså på vad jag vill göra med de olika prickade områdena.
Men det känns konstigt att få ett officiellt dokument som är så fel.
Det ska ju också användas vid bygglovet och jag har svårt att tro att nybyggnadskartan är bättre. Allt grundar sig på samma digitala karta, eller?
Jag har ställt frågan så vi får väl.

En annan variant är att riva byggnad och bygga där då behöver jag inte ändra detaljplan, men det är ett annat projekt.
Där behöver jag vill utdrag eller nybyggnadskarta.

Lantmäteriet tittar på styckning så jag har berättat om detta problem. Får se vad de säger.
 
Du rör inte ihop begreppen? Är din avsikt att göra en s k ”frimärksplan” (detaljplan i miniformat) för just din fastighet? Det kan man göra om t ex detaljplanen som gäller är gammal och byggrätterna små med dagens mått. Innan ett sådant planarbete påbörjas måste byggnadsnämnden bevilja planbesked. Att begära planbesked kostar en slant vare sig du får det beviljat eller ej. Därefter tillkommer kostnad för detaljplanearbetet. Min kommun ligger det på 50 000 kr och uppåt. Något detaljerad karta behövs inte till en ansökan om planbesked.

Det är inte en situationsplan eller nybyggnadskarta (där ser du prickad mark) kommunen vill ha? Vad gäller ärendet?
 
Redigerat:
Jag jobbar på 2 fronter:
1. Ändra prickad mark på detaljplan, dvs genom åtgärder och ändrad detaljplan så öppnas ett område upp som jag kan söka bygglov på. Kommunen vill att jag söker planbesked för då är de tvungna uppge tid och kostnad. Denna åtgärd är onormal.för planenheten så den kommer inte vara prioriterad men de kunde ev klämma in den mellan deras Stora detaljplaner.
2. Jag river kulturhistorisk intressant byggnad och bygger enligt nuvarande detaljplan. Har samråd/första genomgång imorgon om det med bygglovsavd.
Vill inte riva byggnaden egentligen + att det blir dyrt när jag måste bygga upp nya biytor.
 
Det finns en befintlig detaljplan godkänd 1997.
 
Om du ska ändra/göra en detaljplan ska du beställa en grundkarta från kommunen. Ska du söka bygglov på en befintlig detaljplan ska du beställa en nybyggnadskarta.

Då ska gränserna ligga rätt!
 
Enligt kommunens planavd så ska jag ha utdrag från baskartan bifogad till planbeskeds-ansökan.
Frågan är var den elektroniska baskartan är skapad? Den är fel och kan inte användas, tycker jag.
 
En grundkarta kostar en hel del pengar för dig att ta fram och får du inte planbesked så är det ju lite pengarna i sjön. Tror inte det krävs att du i detta steg låser byggrätten exakt utan du bör nog beskriva i stora drag vad dina planer avser.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Ja precis, beskriver mina planer och frågar ifall jag kan hoppa baskarte-ritning(kostar 2400 kr som dwg!).
Som sagt, ansvarig på kommunen trodde en mindre ändring var möjlig enl min beskrivning.
Planbeskedet handlar mest om tid och kostnad. 16 000kr för att bara titta på ärendet, ha ha sanslöst.
Sedan om jag ansöker om planändring så blir det dyrt på riktigt. Men det blir även mitt alternativ 2, dvs anpassa mig till bef detaljplan.
 
Hej!
Fått svar från kommunen: Kartan kan vara upp till 5 m fel så inget jättekonstigt. Rita in det korrekta gränserna i utdraget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.