Hej

Jag har hittat ;D 20 stycken spröjsade fönsterbågar med munblåst glas och alla mässingsbeslag fortfarande kvar. (160 cm * 55 cm).

Av detta har jag tänkt att såsmåningom bygga mitt drömväxthus.

- Är det någon som har tips på bra länkar på ritningar etc. (Ska passa in vid ett 1850 tals torpställe.)
- Vad ska jag ha som tak utan att det blir en alltför konstig kombination och dessutom funktionellt map snömassor
- Jag har tänkt att ha baksidan (mot norr) gjord som en vanlig vägg (utan glas) för och nackdelar??

Alla tips mottages tacksamt!
 
>:( Inte använda gamla fina fönster till växthus! Använd dem som vinterbågar eller något annat, men spika iallafall inte sönder dem. Sånt där är värdefullt idag och inte så lätt att hitta. (säger jag som har fyra dubbla med karmar o allt i ladan ;D)
 
det vad jag ser framför mitt innre öga skulle vara mer som en vinterträdgård, kanske åt hållet som en orangerie, kollar till exempel den från min hemstad i Österrike http://www.orangerie-schaerding.at/
den kan vara fristående, eller byggt vid huset.
en sak som är självklart, att inte spika i dem gamla ramarna: bygg en sandwich-ram att lägga dem gamla fönstren i, och spika fast denna ram sen, en bra snickare har ju koll på hur man gör, att inte konstruktivt störa det gamla fönstret.
MvH
Barbara
 
Tack för svar.

Självklart ska jag inte spika i bågarna, en byggnadsvårdsnörd som jag är....

Vinterbågar har jag redan fullt set i huset och bågarna jag hittade hade gått på skroten om jag inte hade hunnit rädda dem ur containern, så växthus ska det bli.

Fler länkar, tips o råd någon?!.

tack

 
Något du ska tänka på är skörheten i glaset och det underhåll som kommer att krävas av fönstren i sig. Ovanstående konstruktion låter bra eftersom du inte får ha några vibrationer i glaset som då spricker lättlätt.. Du får ju väldigt hög fuktighetsgrad på insidan också så se till att behandla alla fönster ordentligt innan, på båda sidor! Annars är det nog bara att köra på :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.