electroluxaren skrev:
fel svar igen
inga slangar är vätskefylda
Är köldmediet alltid i gasform menar du? Trodde det byggde på att det kondenserar?
 
  • Gilla
Jonas Svensson74 och 5 till
  • Laddar…
Ja, fast vätskan går inte i slangar, utan i rör... ;)
 
useless useless skrev:
Ja, fast vätskan går inte i slangar, utan i rör... ;)
...utan fåglar....
 
A
En skruv är en bult...
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Folk i allmänhet verkar tro att en luft-lufts innerdel sprutar ut uppvärmd uteluft...

"Man får ju friskare luft inne"
 
  • Gilla
jliljeha och 2 till
  • Laddar…
A arowe17 skrev:
Folk i allmänhet verkar tro att en luft-lufts innerdel sprutar ut uppvärmd uteluft...

"Man får ju friskare luft inne"
Även Timell gjorde väl samma tankevurpa i programmet fuskbyggarna? (om jag inte minns fel) Där hade utedelen placerats i en krypgrund och det var ju fruktansvärt för då pumpades luften från krypgrunden rakt in i huset.
 
  • Gilla
  • Haha
gaston12 och 6 till
  • Laddar…
A arowe17 skrev:
Folk i allmänhet verkar tro att en luft-lufts innerdel sprutar ut uppvärmd uteluft...

"Man får ju friskare luft inne"
Jepp. Så är det. :crysmile:

Hade en lååång diskussion med en (f.d.) kollega som tyckte jag var dum i huvudet när jag påpekade att det visserligen känns friskare inne när vi sätter på AC, men att det inte blåser in någon luft utifrån. "Vad tror du går i slangen egentligen?" sade hon spydigt till mig.
Satte den på avfuktning och visade henne vätskebehållaren där kondensvattnet droppar ner (våra utedelar står på taket). Pekade sedan på de tjocka ventilationsrören som det susar ordentligt i och som har ungefär samma vindstyrka. Men nej, jag hade fel, hon är fortfarande övertygad om att det sugs in kall luft utifrån (från ett stekhett papptak....)
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Maria T och 4 till
  • Laddar…
A
electroluxaren skrev:
visa mig den fågel som simmar in i denna 16mm grova slang
Snorkråkan kanske?
 
  • Gilla
Hammarfall och 1 till
  • Laddar…
A
Anna_H Anna_H skrev:
Är köldmediet alltid i gasform menar du? Trodde det byggde på att det kondenserar?
Inga slangar med köldmedel
Expansionsventilen sitter i utedelen så övergången från vätska till gas sker där
Vätska till innedelen ger ingen kyla.
 
T Teakster skrev:
@InsidersUnited har nog helt rätt. Montören har skapat ett bra ställe för fågelbo på utsidan. Rikligt klåpare till installatör.
ser ju ut som att fågeln kunnat krypa in genom isoleringen. jag som har en golvmodell har öppet i underkant innedel. Ta loss kåpan och kolla om det finns någon smitväg där slangarna kommer in genom väggen.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.