D
Stenblocksfundament på hus från 1923 med små öppningar där råttor kan komma in.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har fått in råttor i huset/villan!!.. Under köksbänkar och i bjälklaget under köket. Jag öppnade ett hål i källartaket och ut trillade råttspillning och en livs levande råtta. Mysigt...

Via mitt försäkringsbolag är en skadedjurskille från Anticimex inbokad, men han kan komma först om 6 dagar...

Jag vill dock gärna få bort dessa råttor ASAP, innan de gnager sönder elledningar, isolering osv osv.

Någonstans kommer de in!

Jag har kollat supernoga ovan mark (grunden, och fasaden), och är ganska säker att jag inte missat något 20 mm hål där. Jag är också ganska säker på att de inte kommer via avloppet -- dels har vi aldrig haft problem med det förr, dels är inga förändringar gjorda på sistone. Finns inte heller några öppningar, skador eller torra vattenlås etc (som jag har hittat).

Jag har hittat 3 st misstänkta råtthål i trädgården, dock ca 1-3 meter från huset.

Det mest sannolika tycks vara att råttorna hittat någon väg in mellan stenblocken i grunden, under markytan.
Vi bor nämligen i ett hus från 1923 där grunden består av enorma (0,3-1,5 m tvärs över) stenblock som staplats på varandra, och fogats (se foto). Jag tror att stenblocken inte är fogade under marknivån, utan enbart staplade på varandra ett ett 'dike' som sedan fyllts igen.

Har någon ett bra förslag på hur jag kan lista ut var råttorna kommer in i huset?

En tanke jag har är att använda rök. Antingen blåsa in rök i något av hålen i trädgården, och se om röken kan ses (eller luktas) i det hål i källartaket jag tagit upp. Alternativt att blåsa in rök in i hålet i taket, och stå i trädgården och se om det kommer ut rök ur något (eller flera) av de hålen jag hittat i trädgården. Om jag kan hitta en koppling mellan ett/flera hål i trädgården och mitt hål i källartaket, då får jag därefter 'följa gången' (dvs gräva...) i trädgården, tills jag hittar var i grundmuren råttorna kommit in. Tyvärr kan jag inte hitta något sätt att köpa rök, t ex i ampullform, eller flaska? Enris?... Hur bär sig sotare åt? Trodde det fanns något som hette ventilationsrök, men verkar inte gå att köpa för lekmän? Räddnings-flares?

Eller går det att använda ljus på något sätt?

Eller kan man använda en sån där kamera som man filmar insidan av avloppsrör med? Problemet är sannolikt att dessa gångar inte är särskilt raka och släta på insidan, så jag är tveksam om en sådan kamera-'slang' är flexibel nog?
 
Claes Sörmland
Det är inte så att du har en skalmur som yttervägg i källaren? Då finns det ju ett fint 5-10 cm utrymme för råttorna att röra sig i och som dessutom länkar grundläggningen och ditt innertak i källaren.
 
  • Gilla
Diamant5599 och 1 till
  • Laddar…
D
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är inte så att du har en skalmur som yttervägg i källaren? Då finns det ju ett fint 5-10 cm utrymme för råttorna att röra sig i och som dessutom länkar grundläggningen och ditt innertak i källaren.
Oj, osäker om jag förstår hur du menar?

Källarväggen är ca 1,5 m tjock. De synliga delarna av både utsidan och insidan ser ut som på bilden. Dvs ganska stora stenbumlingar, med någon form av murbruk emellan. Men jag tror att (de inre delarna av) grundmuren även innehåller mindre stenar, grus och skräp. För några år sedan tog vi hit en hantverkare för att kolla om man kan ta upp en större dörröppning, men han avrådde. Han trodde att grundmuren var uppbyggd så att man först grävt ett djupt dike, och sedan fyllt på med stora stenbumlingar, som sedan hålls på plats genom att man fyllt på med jord utanför. Han trodde att enbart ytorna (insida och utsida) har murbruk, dvs om vi skulle skära ett snitt genom väggen så skulle den inte vara fast/massiv, utan det skulle 'rinna ut' stenar och grus.

Så tyvärr tror jag du har rätt i att OM råttor hittar en väg in i denna grundmur så vore det inget problem för dem att krypa vidare innuti muren och upp till innertaket, som ju ligger ovanpå muren... Känns inte som en optimal konstruktion, men 1923 verkar de inte bekymrat sig...

Men eftersom vi aldrig haft råttproblem tidigare (på de 13 år vi bott här) så kanske det ändå inte finns hur många vägar in som helst?..
 
Har en liknande grund, dubbla granitblock à 0,5 m tjocka. Det ger hyfsad isolering och motstånd mot fukt i källaren. De yttre stenarna går inte så djupt som de inre, så råttor/möss kan gräva under de yttre stenarna, sedan är det fritt fram mellan stenarna upp i trossbotten.
Leta efter råtthål längs med grunden, gräv ur där och fyll med cement där djuren kan tänkas ta sig in.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
C
Möss/råttor har inga problem med att klättra uppför en sådan där grund och t.ex. slinka in bakom ytterpanelen.
Men om ni inte haft några större problem tidigare räcker det nog långt med att ta kål på de som hittat in. När de väl hittat något intressant kommer samma individer kontinuerligt på återbesök eller t.o.m. bosätter sig på något trevligt ställe inomhus. När man väl blivit av med de som vet vägen in dröjer det förhoppningsvis innan någon ny hittar samma väg.
 
  • Gilla
Diamant5599
  • Laddar…
D
Dom små kräken följer lukten av varanda och följer i stigarna av varandra. Hos mig kläddrade de upp 5 meter på fasaden o in genom en gammal ventil. Farsan blev av med mössen när han målade om fasaden, de tappade luktspåren då.
 
Placera ut fällor på utsidan under trälådor med hål ca 4 cm stora hål i sidorna och ta dom innan dom kommer in, det med lådor är för att annars får ´du talgoxar i fällorna. Hade lika men nu är dom borta, som en lite info , dom är små och får dom in huvudet så öronen kommer förbi så är hålet stort. Dom är i kroppen ungefär som ballongkonstnärerna brukar göra figurer med ballonger.
 
Hej,

Hoppas att det löst sig för dig?!

Om inte:

Är du säker på att de kommit in via "naturen" och inte via ett avloppsrör? Försök att identifiera vad de lever av. En råtta klarar inte av att leva speciellt länge utan vatten och mat på samma sätt som en mus gör. Har du något som de äter av intill ditt hus? Har du sett dem i naturen/på tomten? Kan du mata med gift i hålen du upptäckt?

Har du "tur" så har de kommit in via ett trasigt avloppsrör som går att plugga. Kan du undersöka på en gammal ritning om du kan ha opluggade gamla rör någonstans?
 
D JoBeVe skrev:
[bild]

Vi har fått in råttor i huset/villan!!.. Under köksbänkar och i bjälklaget under köket. Jag öppnade ett hål i källartaket och ut trillade råttspillning och en livs levande råtta. Mysigt...

Via mitt försäkringsbolag är en skadedjurskille från Anticimex inbokad, men han kan komma först om 6 dagar...

Jag vill dock gärna få bort dessa råttor ASAP, innan de gnager sönder elledningar, isolering osv osv.

Någonstans kommer de in!

Jag har kollat supernoga ovan mark (grunden, och fasaden), och är ganska säker att jag inte missat något 20 mm hål där. Jag är också ganska säker på att de inte kommer via avloppet -- dels har vi aldrig haft problem med det förr, dels är inga förändringar gjorda på sistone. Finns inte heller några öppningar, skador eller torra vattenlås etc (som jag har hittat).

Jag har hittat 3 st misstänkta råtthål i trädgården, dock ca 1-3 meter från huset.

Det mest sannolika tycks vara att råttorna hittat någon väg in mellan stenblocken i grunden, under markytan.
Vi bor nämligen i ett hus från 1923 där grunden består av enorma (0,3-1,5 m tvärs över) stenblock som staplats på varandra, och fogats (se foto). Jag tror att stenblocken inte är fogade under marknivån, utan enbart staplade på varandra ett ett 'dike' som sedan fyllts igen.

Har någon ett bra förslag på hur jag kan lista ut var råttorna kommer in i huset?

En tanke jag har är att använda rök. Antingen blåsa in rök i något av hålen i trädgården, och se om röken kan ses (eller luktas) i det hål i källartaket jag tagit upp. Alternativt att blåsa in rök in i hålet i taket, och stå i trädgården och se om det kommer ut rök ur något (eller flera) av de hålen jag hittat i trädgården. Om jag kan hitta en koppling mellan ett/flera hål i trädgården och mitt hål i källartaket, då får jag därefter 'följa gången' (dvs gräva...) i trädgården, tills jag hittar var i grundmuren råttorna kommit in. Tyvärr kan jag inte hitta något sätt att köpa rök, t ex i ampullform, eller flaska? Enris?... Hur bär sig sotare åt? Trodde det fanns något som hette ventilationsrök, men verkar inte gå att köpa för lekmän? Räddnings-flares?

Eller går det att använda ljus på något sätt?

Eller kan man använda en sån där kamera som man filmar insidan av avloppsrör med? Problemet är sannolikt att dessa gångar inte är särskilt raka och släta på insidan, så jag är tveksam om en sådan kamera-'slang' är flexibel nog?
Hej, hur gick det med detta? Jag har samma problem och lyckas inte få dem att sluta gräva sig in oavsett hur många gånger jag gräver upp och fyller igen hålen jag hittar.

Satt en råttspärr i avloppet så enda alternativet här är att de kommer utifrån. Överväger starkt om jag måste grävs upp runt huset och sätta rostfritt nät och singel runt hela grunden.

/Alexander
 
D
A aleeccs skrev:
Hej, hur gick det med detta? Jag har samma problem och lyckas inte få dem att sluta gräva sig in oavsett hur många gånger jag gräver upp och fyller igen hålen jag hittar.

Satt en råttspärr i avloppet så enda alternativet här är att de kommer utifrån. Överväger starkt om jag måste grävs upp runt huset och sätta rostfritt nät och singel runt hela grunden.

/Alexander
Det tog flera månader av stök. Jag lyckades aldrig ”koppla ihop” råtthålen i trädgården med insidan av huset (där jag hittat spillning och levande råttor).

Försökte med kamera på sån där lång fiberoptisk slang, men den körde bara fast - råttgångarna var allt annat än raka och släta.

Rök gick inte köpa, har sökt mycket men utan framgång.

Nomor (eller var det Aniticimex?) var på plats flera ggr, men de satte bara ut gift, de så att det är hooplöst försöka följa gångar osv.

Fyllde igen gångarna 100 gånger, men det kom bara nya istället.

Det som i slutänden funkade (hittills, ta i trä…) var att jag monterade ner delar av förstubron (som ligger nära den plats innuti huset där spillning osv hittades). Då hittade jag ett par små och smala springor o hål i grundmuren. Max 1 cm breda springor, max 1,5 cm diameter på hålen skulle jag säga. Mindre än det sägs att råttor kan komma igenom. Fyllde dessa med cement. Och, tro’t eller ej - nu har vi varken hört, luktat el sett något råttrelaterat inomhus på kanske 6 mån. Jippiii!!!
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Verkligen kul att höra att det löste sig till slut. Jag har själv tätat varenda liten springa som jag har hittat i grunden men det har inte lyckats.

Jag får kämpa på och kanske gå vidare med grävning om det krävs.

Ha det gott!
 
  • Gilla
Diamant5599 och 1 till
  • Laddar…
Kolla avloppssystemet också.
Vi håller på med åtgärd nu.

vi har också naturstenshrund. Ett rum i källaren har uppreglat trägolv. Det rummet var garage fram til 1960. Då bilades betonggolvet bort, det grävdes ut ca 10cm. Ny betongplatta, uppreglat golv med isolering på samma nivå som övriga källaren.
Avloppstammen från övervåningen kommer ned vid väggen och böjer av bort från rummet in under ett annat rum.
Just vid böjen finns ett ”påstick” som troligen gått till en golvbrunn i garaget. Den togs bort, röret pluggades 1960. Troligen har röret spruckit när det kapades. Nu har en skärva rör spruckit bort. Det har varit fri passage till avloppssystemet. Detta är då under trägolvet. Råttor har tuggat upp all isolering, de har gnagt bort stora delar av reglarna som golvet låg på.
När felet upptäcktes pluggade vi först med en boll av ståltråd och fogskum. En ettkilos Sten på det. Tre dagar senare är stenen flyttad, ståltrådsbollen ligger bredvid utan spår av fogskum. Då pluggade jag med en halv säck betong armerad med spik. Dagen efter hade de grävt bort det mesta av betongen innan den härdat. Ny betong och en fastgjuten cementplatta på 20 kg, har de inte lyckats forcera.
Under tiden har råttor även kommit upp i rummet där vi rivit golvet. Jag fångade 12 stora råttor i fällor.
Nu är allt bortrivet, tvättat betongen med klorin. Lite lukt fortfarande. Men det har även kommit avloppsvatten tidigare. Betonggolvet nära läckan skall bilas bort, den putsade väggen skall knackas ned.
Och vi påbörjar uppbilning av resten av källaren nästa vecka. Avloppsrören skall bytas. Problemröret togs ju ur drift för 60 år sedan. Så det är nog dags för ett byte. Alla rör ovan mark är bytta tidigare.
 
  • Gilla
  • Wow
Diamant5599 och 2 till
  • Laddar…
Bra jobbat!! men det finns ju givetvis inga genvägar vilket jag har insett också. De flyttar ju inte ut från huset förrän man verkligen har spärrat allt och likviderat samtliga.

Jag hade också ett gammalt avloppsrör i gjutjärn som gick upp i golvbjälklaget så där var det nog öppen dörr. Det sågade jag av för en månad sen och pluggade men risken är ju att det någonstans har skapat sig en annan ingång via resten av avloppets PVC-rör som ligger gömda i golvet under köket.

Som jag skrev tidigare så satte jag en råttstopp (https://www.ibeco.se/rattstopp/ibeco-rattstopp) i brunnen utanför tomten så jag hoppas att det är stopp därifrån men kan inte vara helt säker. Jag tog bort min plugg till det avsågade gjutjärnsröret idag och la in kött där för att se om det fortfarande finns råttor som kommer in den vägen.

Kämpa på!!
 
  • Gilla
Smaragd35
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.