Hej,

Undrar vart man ska/kan vända sig om man anser att fastigheten man köpt inte har samma förutsättningar efter köpet gått igenom.

det grundar sig i att grannarna fått bygglov för att sänka tomten 3-4m vilket gjort att vi måste ha ett fallskydd så att barnen inte ramlat ner i slänten som typ är 45 grader. En annan konsekvens är att vi troligtvis inte kan bygga en billigare modell av pool pga att den skulle hamna så nära slänten så att det finns rasrisk åt andra hållet. Då måste vi bygga en pool som kan motfyllas vilket kostar 10x mer.

En annan konsekvens är att vi inte heller kommer in med någon tyngre maskin på vår tomt eftersom slänten är så nära inpå tomtgräns och att det finns stor risk för att slänten släpper om man kommer in med en större maskin.

Förutsättningarna närmiljö köpte tomten var att det var en naturlig slänt vi skulle bygga i där vi låg högst av alla. Det gör vi ju fortfarande men den sammanhängande nivån som fanns när vi köpte tomten av kommunen är borta.

är detta saker som vi bara måste köpa eller kan man begära någon slags kompensation från kommunen som sålt tomten?

grannarnas bygglovsärenden pågick under vår köpprocess och därför fick vi ingen möjlighet att överklaga deras bygglov bör tilläggas
 
Claes Sörmland
Förstår jag det rätt att inget inom din nyköpta fastighets gränser har ändrats men det har skett marklovspliktiga ändringar utom fastigheten? Då blir det nog knepigt att ställa säljaren till svars för grannens ändringar av marknivån.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Att grannen sänker tomten 3-4m låter extremt. Men det måste ju vara grannens ansvar att slänten klarar laster från din tomt, tänker angående ditt påstående att du inte kan ha grävmaskiner och pool som du nämner.
Kan inte regler angående detta men jag anser att det måste finnas i handlingarna från kommunen angående hur övergången mellan tomterna ska se ut och vad den ska klara av
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Nog för att det kanske känns surt just nu med allt du räknar upp även fast jag tror att det mesta du nämner är lösbart på ett smidigt sätt.
Men glöm inte alla de fördelar du får tack vare att de sänker sin tomt i form av minskad insyn, bättre utsikt, mindre/ingen blockering av solen beroende på läge osv osv.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Som @Luddis_1 skrev är det den som ändrar markhöjden som ansvarar för att det håller. Vilken lutning marktrycket håller för beror på vad det är för jordart, så det går nog inte att säga rakt av om 45 grader är för brant eller inte.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Som @Luddis_1 skrev är det den som ändrar markhöjden som ansvarar för att det håller. Vilken lutning marktrycket håller för beror på vad det är för jordart, så det går nog inte att säga rakt av om 45 grader är för brant eller inte.
grejen är ju att jag inte vill bråka med grannarna. Isåfall vill jag ju att kommunen tar diskussionen med de om vad som behöver göras.
 
Z Zlade skrev:
Nog för att det kanske känns surt just nu med allt du räknar upp även fast jag tror att det mesta du nämner är lösbart på ett smidigt sätt.
Men glöm inte alla de fördelar du får tack vare att de sänker sin tomt i form av minskad insyn, bättre utsikt, mindre/ingen blockering av solen beroende på läge osv osv.
klart det är lösbart, men vi får ju tex betala mer än vad vi skulle gjort om förutsättningarna vore som innan. I övrigt så är ju fördelarna super
 
H Husetvidskogen skrev:
Hej,

Undrar vart man ska/kan vända sig om man anser att fastigheten man köpt inte har samma förutsättningar efter köpet gått igenom.

det grundar sig i att grannarna fått bygglov för att sänka tomten 3-4m vilket gjort att vi måste ha ett fallskydd så att barnen inte ramlat ner i slänten som typ är 45 grader. En annan konsekvens är att vi troligtvis inte kan bygga en billigare modell av pool pga att den skulle hamna så nära slänten så att det finns rasrisk åt andra hållet. Då måste vi bygga en pool som kan motfyllas vilket kostar 10x mer.

En annan konsekvens är att vi inte heller kommer in med någon tyngre maskin på vår tomt eftersom slänten är så nära inpå tomtgräns och att det finns stor risk för att slänten släpper om man kommer in med en större maskin.

Förutsättningarna närmiljö köpte tomten var att det var en naturlig slänt vi skulle bygga i där vi låg högst av alla. Det gör vi ju fortfarande men den sammanhängande nivån som fanns när vi köpte tomten av kommunen är borta.

är detta saker som vi bara måste köpa eller kan man begära någon slags kompensation från kommunen som sålt tomten?

grannarnas bygglovsärenden pågick under vår köpprocess och därför fick vi ingen möjlighet att överklaga deras bygglov bör tilläggas
"Förutsättningarna närmiljö köpte tomten var att det var en naturlig slänt vi skulle bygga i där vi låg högst av alla"
Det kan ju då inte komma som någon överraskning att grannen vill planera ut sin tomt till en jämn yta.
Ni kommer förmodligen göra likadant.

Så mycket tveksamt att ni kan söka kompensation.

Sedan kanske ni tänker lite för mycket...
"fallskydd" - för vad? En naturlig slänt med gräs?

Pool och tyngre maskiner verkar sedan bara vara era gissningar. Varför det inte skulle kunna fungera mot en slänt i 45 grader förstår jag inte riktigt. Er mark lär vara rätt bra packad och att en tung maskin som ens kör i tomtgräns skulle rasa ned ser jag inte som troligt.

Sen visst, skulle det vara problem av någon anledning skall ju det vara grannen som åtgärdar detta problem med en stabilare slänt (som jag antar ligger på deras tomt).
 
  • Gilla
Marcus_L och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.