Finns extremt enkla manometrar man brukar testa anläggningen med där man har gaskranen öppen mest, man testar typiskt var gång man byter gasolflaska till full.

På en grill känns det inte lika meningsfullt men visst, kanske kan vara indikativt. Här stänger man gaskranen när det grillats klart. Något mindre läckage i en stängd brännarventil lär inte spela någon roll här, till skillnad från i en gasolspishäll inomhus eller i en husvagn (där man typiskt har gaskranar som extra säkerhet för övrigt).
 
  • Gilla
blomfluga
  • Laddar…
Vad menas med sidoventil? Är alla flaskor sidoventil?

det står så på slangen…”Till sidoventilflaskan. EU-godkänd, tryckregulator 30m……..”

H Harald Blåtumme skrev:
Finns extremt enkla manometrar man brukar testa anläggningen med där man har gaskranen öppen mest, man testar typiskt var gång man byter gasolflaska till full.

På en grill känns det inte lika meningsfullt men visst, kanske kan vara indikativt. Här stänger man gaskranen när det grillats klart. Något mindre läckage i en stängd brännarventil lär inte spela någon roll här, till skillnad från i en gasolspishäll inomhus eller i en husvagn (där man typiskt har gaskranar som extra säkerhet för övrigt).
 
Om jag köper en tub jag vill ha, och ska fylla… var fyller man?
Lr får man en utbytestub? Får man en likadan då lr?
 
Antingen byter du till en full tub hos tex K-rauta, Byggmax eller Rusta som säljer, sen finns det även ställen som fyller din egen tub. Det senare funkar bara tills den behöver besiktas då måste du byta in den mot en som är besiktad.
 
  • Gilla
blomfluga
  • Laddar…
1000 frågorsklubben här:)))

ska man skydda tuben mot sol, skuggplats, lr kan den stå på altan i solljus?
 
Fairlane
B blomfluga skrev:
1000 frågorsklubben här:)))

ska man skydda tuben mot sol, skuggplats, lr kan den stå på altan i solljus?
Den kan stå på altanen i solljus, men det är ju bra om det kan cirkulera luft runt den.

Jag skulle köpa en PC10 (PK10 är samma sak) eller möjligen en PC5 (den mindre tuben). Sen skulle jag köpa en till också. Två är bra för det är inte kul när det tar slut mitt i grillningen.

Själv väljer jag att fylla på mina tuber istället för att byta in mot en ny. Lite billigare, men framförallt så kan ajg åka ner med en tub som har lite gasol kvar och bara betala för det jag fyller på med. Byter man så vill man ju ha flaskan tom (om man är snål som jag) vilket betyder "grilla till det tar slut och sen fort byta till nästa".

Du bor i Örebro län ser jag och gasolfyllarna finns i Örebro, men det kan ju vara nära eller långt bort beroende på var du bor. Jag använder gasolfyllarna i närheten av där jag bor och jag tycker de är bra.
Länk: https://gasolfyllarna.se/fyllningsstation/orebro/
De säljer även PC-flaskor, samt sina egna som väl är samma sak, men en annan färg. Deras egna är några hundralappar billigare. De kan du inte byta in på Byggmax eller liknande. Beroende på vilken sort man köper så är det olika som löser in. Jag hade en flaska som de inte tog emot på Bauhaus, Byggmax eller Hornbach. De hänvisade till ICA Maxi. De tittar på färgen om det är deras sort.

Köper du en på Blocket så kolla att "bäst-före-datum" inte har passerats. Jag har en Primagaz ute (blått uppe på flaskan) och där står det tydligt i det blåa "Retest 2030". Jag har en AGA-flaska också (grå tror jag) och där står istället 2020 som är tillverkningsår, och den ska då testas 10 år senare.
 
  • Gilla
blomfluga
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.