Krokben Krokben skrev:
Ja. Installerar man en ny anläggning så "provtrycker" man anläggningen för att se att allt är som det ska. Så vitt jag vet brukar man skjuta ut 500v i korta stötar, har man då känslig elektronik inkopplad kan prylarna gå sönder.
Normalt sett iso testar med faserna +nollan på ena proben och jordskenan på andra. På såvis får man ingen spänning "över" inkopplade prylar.
 
Krokben
K kanonkula skrev:
Normalt sett iso testar med faserna +nollan på ena proben och jordskenan på andra. På såvis får man ingen spänning "över" inkopplade prylar.
Ja okej, jag fick lära mig i skolan att alltid koppla bort känslig utrustning/det som inte ingår i den fasta installationen för att det är dumt att riskera något, och för att dessa prylar inte heller faktiskt ingår i den fasta installationen.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
N NoiseMaker skrev:
Du skriver att hela huset dog av spishällen. Hur många jfb har ni satt in?
Nu finns två varav den ena går mot spisen. Men en är inte inkopplad nu då den bara slår ut pga spisen (säger de) så jag har köpt ny spishäll.
 
E ebbanck skrev:
Nu finns två varav den ena går mot spisen. Men en är inte inkopplad nu då den bara slår ut pga spisen (säger de) så jag har köpt ny spishäll.
Okej. Så en för spishäll och en för allt annat? Det var kanske lite snålt. Trist om man inte är hemma och kyl och frys dör för att det kommer in fukt i en ljusslinga i trädgården.
 
T tobbbias skrev:
Ska inte tvättmaskinen och torktumlare ha en 2-polsbrytare? Eller installerade jag det lite onödigt här hemma?
Då behöver man inte vara rädd vid isolationstest..
Det vanliga i dagsläget är stickpropp.
 
D Daniel 109 skrev:
Det vanliga i dagsläget är stickpropp.
Men om det var stickpropp hos TS här så hade det ju varit en smal sak att dra ur dem före meggning :rolleyes:
 
Uppdatering - efter många turer har de nu plockat isär tvättmaskinen och ser att en komponent är bränd. Det kan jag se med. Då är frågan: tyder inte det på att maskinen gått sönder av en ”för stor dos el”? Jag minns inte ens om jag använde tvättmaskinen dagen unnandet gick sönder, så från ena dagen till den andra är den tvärdöd och nu ser man att nåt är bränt. Elektrikerna säger att det är omöjligt att de gjort nåt fel eftersom maskinen inte var igång medan de ändrade med elen. Men om åskan slår ner pajar ju den apparater också, även om de inte är igång?

Elektrikerna menar att den gått sönder pga fukt. När vi köpte huset i våras fanns inga förhöjda fuktvärden i källaren och vi har haft luftfuktare dygnet runt i tvättstugan sedan vi kom hit. Jag tycker de målar in sig i ett hörn och snart har de inte fler argument att komma med. Men eftersom jag inte kan el känner jag mig inatt enormt underläge.
 
Mikael_L
En bild och en förklaring var kretskortet sitter vore trevligt
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Jag gissar på att komponenten är cirkelformad och blå?

I så fall är det överspänning.
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Eller om det är en switch-transistor i nätdelen, då kan man även ibland hitta en elektrolyt som är på väg att spricka ... ;)
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag gissar på att komponenten är cirkelformad och blå?

I så fall är det överspänning.
Och inte pga ev meggning. Problem med nolls i någon form ligger som sagt bra till både med tanke på skadan och jobbet före.

Så in med bild TS.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Krokben Krokben skrev:
Ja. Installerar man en ny anläggning så "provtrycker" man anläggningen för att se att allt är som det ska. Så vitt jag vet brukar man skjuta ut 500v i korta stötar, har man då känslig elektronik inkopplad kan prylarna gå sönder.
När man "meggar" så ska man "megga" mellan fas, nolla och jord. Om man "meggar" mellan fas och nolla kan elektronik gå sönder.
Är dock skeptisk om detta alltid görs när man byter central då man inte har rört något annat i anläggningen. Vid nyinstallation därimot måste de göras.
 
  • Gilla
Krokben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.